Page 51 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 51
DEFORMASYON
İçerik, bir sanat eserinin taşıdığı mesajı ve anlamı ifade eder. Sanatçının duygusal, düşünsel veya toplumsal
bir mesaj olarak iletmek istediği konuyu temsil eder. Doğa, insan, toplumsal sorunlar, mitoloji, tarih, soyut
fikirler gibi birçok farklı konuyu da içerebilir (Görsel 3.15). Bir sanat eserinde yer alan figür ve nesne form-
larının içerikle olan ilişkisi, içeriğin formlar yoluyla nasıl ifade edildiğini anlatır.
Görsel 3.15: Lavta çalgıcısı, 1595-1596,
Michelangelo Merisi da Caravaggio (Mikelancelo Merisi da Karavacyo),
Ermitaj Müzesi, Rusya
Caravaggio’nun resminde lavta çalan ve müzik yapan bir gencin enstrümanı tutuşu ve müzikle ilgili diğer
nesneler görülmektedir. Eserin organizasyonunda arka plandaki koyu fon içinde patlayan ışığın figürü ve
nesneleri aydınlatma biçimi, figürün elleri ve parmaklarının enstrümana dokunuşundaki zarafeti, figür ve
nesnelerin sanatın öge ve ilkelerinin organizasyonuyla biçim kazanması içeriği anlaşılır kılmakta böylece
içeriğe göre formların oluştuğu görülmektedir.
Görsel 3.16: 3 Mayıs 1808'deki Silahlı Saldırılar, 1814, Francisco Goya
(Fransisko Goya),Prado (Pırado) Müzesi, İspanya
Francisco Goya’nın savaşın dehşetini anlattığı tabloda; figür ve nesne formlarına gelen ışık etkisiyle patla-
yan renkler, ortamdaki kaosu yansıtan kompozisyon, çarpıcı ışık-gölge ve çizgilerin içeriğin etkisini arttırdığı
görülmektedir (Görsel 3.16).
49

