Page 169 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 169

TÜRK İSLAM SANATI

            METİN ANALİZİ         Aşağıda  Selçuklu  saraylarından  olan  Kubadabad  Sarayı’nda  bulunan
                                  figürlerin anlamları verilmiştir. Metni okuyunuz,  soruları cevaplayınız.




              Çift başlı kartal:  Selçuklu sarayını ve sultanın gücünü temsil eden en önemli figürlerindendir.
              Orta Asya halklarında kudret, kuvvet ve gelecekten haber veren kuş olarak sembolize edilmiştir.
              Tavus kuşu: Devletin sürekliliğini, sonsuz hayatı, güzelliği ve cenneti tasvir etmektedir.

              Aslan: Doğadaki gücü, yiğitliği, güneşi ve aydınlığı temsil etmektedir. Anadolu Selçuklu sanatında
              sultanı temsil etmektedir ve her zaman tek olarak tasvir edilmiştir.
              Köpek:  Sadakati  ve  hizmetkârlığı  temsil  etmektedir.  Aslan  gibi  gövdeleri  şişirilerek  tasvir
              edilmiştir.
              At: Şamanizm inancına göre atın şamanı gökyüzüne çıkaracağına ve kurban hayvanı olacağına
              inanılmıştır.  Şamanlar  at  aracılığı  ile  yer  altına  ve  öteki  dünyaya  geçtiklerine  inandıklarından
              Türklerde  ölen  kişi  atı  ile  beraber  gömülmüştür.  Bu  nedenle  at  hem  yaşamın  hem  ölümün
              vazgeçilmez unsuru olarak görülmüştür.

              Ördek: Hem av hayvanı hem de göllerin süsü ve sembolü olarak görülmüştür.
              Kuş: Mutluluk, güzellik ve özgürlüğün sembolüdür.

                                                                                                                                                     Yazar tarafından derlenmiştir.


            1. Türklerde hayvanlara sembolik anlamlar yüklenmesinin nedenleri neler olabilir?

            2. Sembolik anlamını bildiğiniz hayvanlar var mı? Varsa ne anlama geldiğini açıklayınız.

            C) Anadolu Selçuklu Sonrası Beylikler Dönemi Mimarisi
            1243 Kösedağ Savaşı’nda Moğollara yenilen Selçuklular eski güçlerini yitirmiştir. Bu durum 1308’e kadar
            sürmüştür. Bununla birlikte Selçuklu sanatı XIII. yüzyıl sonuna değin çok önemli eserlerle kuvvetle
            yaşatılmıştır. Sınırlara yerleştirilmiş olan Türkmen beylikleri, Selçuklulardan sonra bağımsızlıklarını
            kazanarak Anadolu Türk mimarisine canlılık getiren yapıtlar vermiştir. Böylece XIV. yüzyılda sanat
            tarihinde “Beylikler Dönemi” olarak adlandırılan yeni bir dönem başlamıştır.
            Eşrefoğlu Beyliği, Beyşehir ve yöresinde egemenlik kurmuştur. Beyşehir’de Eşrefoğlu Süleyman Bey
            tarafından yaptırılmış olan Eşrefoğlu Camii (1297-99) beylikler döneminin anıtsal yapılarındandır
            (Görsel 7.17). Cami kuzeydoğuda üçgen biçimli, güneyde ise düzgün olmayan dikdörtgen biçiminde bir
            alana inşa edilmiştir. Yapıya giriş kuzeydoğu cephesinde yer alan taç kapıdan girilmektedir. Yapının ana
            ibadet bölümünde ahşap 48 adet direk örtü sistemini taşımaktadır. Aynı zamanda bu kısım mihraba
                                                             doğru  uzanan  yedi  neften  oluşmaktadır.
                                                             Ortada bulunan nef diğerlerinden daha geniş
                                                             tutulmuştur. Orta nefin merkezine yakın bir
                                                             bölümünde kare planlı bir havuz yapılmış ve
                                                             üstü açık bırakılmıştır. Caminin mihrap önünde
                                                             bulunan kubbesi ve mihrap bölümü sırlı tuğla
                                                             ve  mozaik  çinilerle  süslenmiştir.  Caminin
                                                             minberi ise ceviz ağacından yapılmıştır. Yapının
                                                             minaresi taç kapının kuzey kısmında tek şerefeli
                                                             minare yer almaktadır. Caminin doğu ve batı
                                                             cephelerinde  sade olarak yapılmış olan iki adet
                                                             daha taç kapı bulunmaktadır. Doğuda yer alan
                                                             taç kapının yanında konik çatılı sekizgen planlı
            Görsel 7.17: Eşrefoğlu Camii, Beyşehir           türbe bulunmaktadır.
                                                                                                    167
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174