Page 170 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 170

GENEL SANAT TARİHİ

                                          Hamitoğulları,  Eğirdir  ve  Korkuteli  çevresinde  egemenlik
                                          kurmuştur.  Eğirdir’deki Taş Medrese, Antalya Yivli Minare Camii
                                          önemli eserleri arasındadır. Yivli Minare Camii adını, aslında bir
                                          Selçuklu yapıtı olan minareden alır. Cami minareden ayrı olarak
                                          1373’te Mübarizeddin Mehmed Bey tarafından yaptırılmıştır. 12
                                          sütuna oturan altı kubbeli bir yapıdır (Görsel 7.18).

                                          Karamanoğulları  Osmanlılardan  sonra  Anadolu’daki  Selçuklu
                                          beyliklerinin en büyüğüdür. Ermenek, Karaman, Konya, Aksaray,
                                          Niğde  ve  Anamur  yörelerinde  egemen  olmuşlardır.  Selçuklu
                                          sanatı üslup ve geleneğine bağlı kalan bu beylik, uzun süren
                                          egemenliği  süresince  Osmanlı  sanatından  da  etkilenmiştir.
                                          Önemli eserleri arasında Aksaray Ulu Camii, Aksaray Zinciriye
                                          Medresesi, İbrahim Bey İmareti,  Karaman Hatuniye Medresesi
                                          ve Niğde Ak Medrese sayılabilir.

                                          Karaman’da İbrahim Bey tarafından 1433’te yaptırılan İbrahim
          Görsel 7.18: Yivli Minare, Antalya                  Bey  İmareti  iki  katlı  giriş  mekânı  ve  avlusunun  üstünü  örten
                                          kubbesi  ile  Selçukluların  kubbeli  medrese  planını  sürdürür.
          Yapının renkli sırla boyama tekniğinde yapılmış ve altın yaldızla süslenmiş görkemli çini mihrabı,
          bugün İstanbul’da Çinili Köşk’te sergilenmektedir.
          Candaroğulları; Kastamonu, Sinop ve Safranbolu’yu içine alan bölgede egemen olmuştur. İbn-i
          Neccar Camii, İsmail Bey Külliyesi önemli yapıları arasındadır. Kastamonu’daki İsmail Bey Külliyesi
          cami, türbe, medrese, imaret, han ve hamamdan oluşan yapısıyla Osmanlı külliyelerine benzer.
          Önünde beş kubbeli bir son cemaat yeri olan cami 1454 tarihlidir.
          Saruhanoğulları, Manisa ve çevresinde egemenlik kurmuştur. Saruhanlı Beyliği’nin en önemli yapısı
          Manisa Ulu Camii’dir. Saruhanoğlu İshak Bey tarafından 1376’da yaptırılan cami, 1378’de eklenen
          türbe ve medrese ile bir külliye hâlindedir. Külliye düşüncesi ile Selçuklu Dönemi geleneğini sürdüren
          yapının planı, sekiz dayanaklı kubbesi, merkezî bir mekân yaratması Osmanlı mimarlarını etkileyen
          önemli gelişmelerdir. Camiden bir duvarla ayrılmış revaklı avlu, kubbe mekânı ile aynı büyüklüktedir.
          Avlunun ortasında ayrıca bir de havuz bulunmaktadır. Merkezî kubbesi; şadırvanlı, revaklı avlusu ve
          üç yöne açılan kapı düzeniyle Manisa Ulu Camii klasik Osmanlı cami mimarisinin öncüsü olmuştur.
          Aydınoğulları Beyliği Aydın yöresinde etkili olmuş Anadolu Selçuklu sonrası beyliklerindendir.  Yörede
          Birgi ve Selçuk başta olmak üzere, Aydınoğullarından günümüze bir çok eser kalmıştır (Görsel 7.19). Bu
          eserlerin önemli örneklerinden birisi 1374 yılında Aydınoğullarından İsa Bey tarafından yaptırılan İsa Bey
          Camii’dir. Cami Selçuk Ayasuluk Tepesi’nin güneyinde yapılmıştır. Caminin mihrap duvarına paralel düz
          ahşap çatılı iki uzun nef, ortada arka arkaya iki adet kubbe ile kesilmiştir. Caminin kuzeyinde üç yönden
                                                         revaklarla  çevrili  olan  avlusu  bulunmaktadır.
                                                         Avlunun kuzey ekseninde yer alan  avlu duvarı ile
                                                         caminin kuzey cephesinin kesiştiği doğu ve batı
                                                         köşelerde ise üstlerinde minare yükselen üç taç
                                                         kapı bulunmaktadır.  Yapının batı taç kapısından
                                                         avluya,  avludan  ise  asıl  ibadet  bölümüne
                                                         geçilmektedir.    Yapının  kubbelerini  dört  adet
                                                         granit  sütun  taşımaktadır.  günümüze  kadar
                                                         ulaşan izlerden anlaşılacağı üzere ana mekânın
                                                         üzerini  kapatan  kubbelerin  iç  kısımlarının  çini
                                                         bezemeli oldukları görülmektedir.



          Görsel 7.19: İsa Bey Camii, İzmir
          168
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175