Page 167 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 167

TÜRK İSLAM SANATI

            Anadolu  Selçuklu  mimarisi  Orta  Asya,  Batı  Türkistan,  Karahanlı,  Gazneli  ve  Büyük  Selçuklu
            sanatlarından  bazı  farklılıklar  gösterse  de  çoğunlukla  Türk  sanatına  bağlı  olarak  gelişmiş;
            Osmanlı  mimarisi  ile  Türkistan  Türk  mimarisi  arasında  önemli  bir  bağ  olmuştur.  Anadolu
            Selçuklu sanatı; mimari, çini, seramik, cilt, ahşap, kumaş, dokuma, cam, minyatür, el sanatları,
            maden, alçı kabartma ve resim sanatları gibi farklı uygulamalardan oluşmuştur.
            Divriği Ulu Camii ve Şifâhânesi (1229) I. Alaaddin Keykubad zamanında Mengücekoğullarından
            Ahmet  Şah  tarafından  yaptırılmıştır.  Tamamen  kesme  taştan  yapılmış  olan  cami,  mihrabın
            bulunduğu duvara dikey beş sahına ayrılmıştır. Sahınlar beşer bölümlü olup 16 sütun üzerine
            25  değişik  tonoz  ve  kubbe  ile  örtülüdür.  Mihrap  önü  kubbesinin  içi  12  kaburga  ile  12  dilime
            ayrılmıştır. Dıştan kümbet biçiminde kıvrımlı piramidal bir çatı ile örtülen kubbe bütün yapıya
            hâkimdir.

            Cami, Anadolu’daki en süslü mihraplardan birine sahiptir. Anadolu’da bu ölçüde ve zenginlikte
            olan mihrabın bir benzeri daha yoktur. Caminin içinde çok kuvvetli bir biçimde belirtilmiş olan
            taş mihrap, âdeta duvardan fışkıran iri plastik barok palmetlerin sıralandığı ve kuvvetli silmeler
            tarafından çevrelenen çok büyük ölçüde sade bir niş içine yerleştirilmiştir. Mihrabın sağında
            yer alan minber camiden 12 yıl sonra yapılmıştır. Abanoz ağacından sahte kündekârî tarzıyla
            yapılmış olan minberin üzerinde 25’e yakın kitabe vardır. Tiflisli Ahmet Usta’nın eseri olan bu
            minberin de bir eşi yoktur. Minber,  ince rûmîler ve kıvrık dallarla işlenmiş panoların geometrik
            yıldızlar hâlinde sıralanmasından meydana gelmiştir. Masif, düz duvarlı cepheler; her biri ayrı
            özellikte dört portalle hareketlendirilmiştir.
            Sağlık hizmetlerinin yanında tıp eğitiminin de verildiği darüşşifâlar; şifâhâne, bîmarhâne gibi
            isimlerle de bilinmektedir.
                                                                        Divriği   Şifahanesi,    ortada
                                                                        dört  sütun  üzerine  üç  paralel
                                                                        tonozla örtülü, geniş orta mekân
                                                                        ile  biri  girişte  olmak  üzere
                                                                        değişik  yıldızlı  tonozlarla  örtülü
                                                                        dört  eyvandan  oluşmaktadır.
                                                                        Döneminin    medrese-şifâhâne
                                                                        yapıları içinde ana eyvan dışında
                                                                        ikinci  katı  da  kullanılan  birkaç
                                                                        yapıdan biridir. Tamamlanmamış
                                                                        olan şifâhâne kapısında kusursuz
                                                                        işçilik  kendini  göstermektedir.
                                                                        Tasarım  ve  bezeme  anlayışı
                                                                        açısından  İslam  mimarisinde
                                                                        benzeri  yoktur.  Batı  taç  kapısı,
                                                                        bütünüyle geometrik süslemeye
            Görsel 7.12: Divriği Şifahanesi taç kapısı, Sivas
                                                                        sahiptir.  Kapı  üzerindeki  yırtıcı
            kuş  kabartmaları  üsluplaşmanın  başarılı  örneklerindendir  (Görsel  7.12).  Çift  başlı  kartal
            Alâeddin  Keykubat’ı  (Anadolu  Selçuklularını),  tek  başlı  kartal  ise  Ahmet  Şah’ı  (Mengücekleri)
            temsil etmektedir. Çift başlı kartal başı dik ve heybetli, tek başlı kartal ise boynu bükük ve bir
            ayağı havada durmaktadır. Bu durum Mengüceklerin Anadolu Selçuklularının hâkimiyetini kabul
            ettiklerini ifade etmektedir.
            Divriği Ulu Camii ve Şifâhânesi’nin bezemeleri, taş işçiliğinin kusursuzluğu ve simgeselliği ile
            İslam ve Türk sanatında çok özel bir yere sahiptir.




                                                                                                    165
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172