Page 124 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 124

6. ÜNİTE
                                 6.  CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI

                                 ÜNİTEYE BAŞLARKEN
                                 1. Atatürk’ün ancak güzel sanatlarda ilerleyen ve eser veren milletlerin asrın ileri mede-
                                   niyetleri arasında yer alabileceklerini belirtmesinin nedenleri neler olabilir? Açıklayınız.
                                 2. Bulunduğunuz şehirde anıt heykeller var mı? Varsa bu heykellerin yapılış amacı ne
                                   olabilir? Söyleyiniz.
                                 3. Osmanlı ressamlarının minyatürden Batı resmine geçmelerinin nedenleri neler ola-
                                   bilir? Açıklayınız.
                                 4. Geleneksel el sanatlarından hangilerini biliyorsunuz? Söyleyiniz.
                                 5. Türk resim sanatçıları zaman zaman geleneksel el sanatlarından etkilenerek eser
                                   üretmişlerdir. Sizce bu etkilenme nasıl olmuştur? Açıklayınız.


                                 6.1. ATATÜRK’ÜN SANATA VE SANATÇIYA BAKIŞI

                                 Atatürk’ün güzel sanatlara ilgisi ve verdiği önem, sözleri dışında uyguladığı
                                 kültür ve sanat  politikalarında da açıkça görülmektedir. Atatürk,  sanata ilgi
                                 duyan ve sanatın bazı dallarıyla çok yakından ilgilenen, sanatçılara değer
                                 veren ve destekleyen bir devlet adamıdır. Cumhuriyet’in ilk dönemlerinde en
                                 önemli sorunun bilim, sanat ve teknoloji alanlarında insan gücünün sağlanması
                                 olduğunu fark etmiş ve bu sorunu çözmek  için çaba göstermiştir. Atatürk sanatı;
                                 “haksızlıklara, yanlışlara ve olumsuzluklara karşı çıkmanın bir aracı”, sanatçıyı
                                 da; “her insandan önce hisseden, düşünen, yargılayıp doğru kararı verebilen ve
                                 bunu sanatı ile anlatan kişi” olarak değerlendirmiştir.
                                 Atatürk ancak güzel sanatlarda ilerleyen ve eser veren milletlerin asrın ileri
                                 medeniyetleri arasında yer alabileceğini belirtmiştir. Bu yüzden güzel sanatlar
                                 alanında  gösterilecek  başarıyı  ve  atılımları  inkılabın  temel  amaçlarından  ve
                                 dinamiklerinden biri olarak gören Atatürk: “Bir millet ki resim yapmaz, heykel
                                 yapmaz, bilimin gerektirdiği şeyleri yapmaz; itiraf etmeli ki o milletin ilerleme
                                 yolunda  yeri  yoktur.  Oysaki  bizim  ulusumuz,  gerçek  nitelikleriyle  uygarlığa
                                 erişmeye layıktır; uygarlığa erişecektir ve ilerleyecektir.” söylemiyle bu konu
                                 hakkındaki düşüncelerini ifade etmiştir.

                                 Atatürk “Sanat, güzelliğin ifadesidir. Bu ifade sözle olursa şiir, nağme ile olursa
                                 musiki, resim ile olursa ressamlık, oyma ile olursa heykeltıraşlık, bina ile olursa
                                 mimarlık olur.” demiştir. O, sanatı devletin görevleri arasına alarak ona gelişme
                                 yolları açmış; güzel sanatlar eğitiminde engellerin kalkması için harcadığı çabay-
                                 la sanat çalışmalarına yepyeni ufuklar açmıştır.
                                 Türk kültürünü ve sanatını tanıtmak için kültür ve sanat adamlarını her zaman
                                 korumuş, kollamış ve onların çalışmalarına destek olmuştur. Sanat ve kültür
                                 adamlarını yetiştirecek kurumlar açmış, bu maksatla yurt dışına eleman
                                 göndermiştir. Atatürk;  “Güzel sanatlarda başarı, bütün inkılapların başarılı
                                 olduğunun en kesin delilidir. Bunda başarılı olamayan milletlere ne yazıktır.
                                 Onlar, bütün başarılara rağmen medeniyet alanında yüksek insanlık vasfıyla
                                 tanınmaktan daima  yoksun  kalacaklardır.” (Atatürkçülük  I,  İstanbul,  1984,
                                 s.365.) diyerek güzel sanatlarda başarılı olmanın ne kadar önemli ve gerekli
                                 olduğunu belirtmiştir. Meclisteki “Efendiler, hepiniz mebus olabilirsiniz; hatta
                                 cumhurbaşkanı olabilirsiniz, fakat sanatkâr olamazsınız.” sözleriyle sanatçıları
                                 onurlandırmıştır.
                                 Türk halkının güzel sanatların önemli kollarından resim ve heykeltıraşlıkta da
                                 ilerlemesi için Cumhuriyet Dönemi’nde tüm Türk ressamlarının Kurtuluş Savaşı,
                                 Cumhuriyet ve inkılapları resmetmelerini sağlamış; milli birliğin sanat alanına
                                 yansımasını hedeflemiştir. Tüm Türkiye’de heykel ve anıt yapımının başlaması da
                                 onun getirdiği yeniliklerden biridir.

          122
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129