Page 126 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 126

6. ÜNİTE
                                 Dönemin  yapılarında  çoğunlukla Anadolu  Selçuklu,  Beylikler,  Klasik  Osmanlı
                                 dönemlerine ve özellikle Mimar Sinan yapılarına ait biçim ve ögelerin kullanıldığı
                                 görülmektedir (Görsel 6.2).






















             Görsel 6.2: Ankara Resim ve
              Heykel Müzesi, Arif Hikmet
                    Koyunoğlu, 1930
                                 Bu akım, daha çok eski dinsel yapılardan alınan geniş saçaklar, kubbe, sivri kemer, sütun,
                                 çıkma, çini kaplamalar gibi yapı ögelerini sivil mimarlığa uygulamaya çalışmıştır. Akım
                                 daha çok kamu yapılarında görülmüş, konutları pek etkilememiştir. Cumhuriyet’in kuruluş
                                 aşamasından sonra yeni atılımlar ve dışa açılma eğilimlerinin artması ile I. Ulusal mimarlık
                                 akımına bağlı mimarlara ve eserlerine yönelik eleştiriler çoğalmış, geçmişe fazla bağlı
                                 görülen bu üslup, 1930’larda yerini yeni üsluplara bırakmıştır. Akımın en önemli temsilcileri
                                 başta Vedat Tek ve Mimar Kemaleddin olmak üzere Arif Hikmet Koyunoğlu ile İtalyan asıllı
                                 mimar Giulio Mongeri ’dir.

                                 Cumhuriyet’in ilanından hemen sonra Türkiye Cumhuriyeti’nin imar programında görev
                                 alan mimarlardan biri Vedat Tek (1873-1942)’tir. Atatürk’ün emri ile Ankara’ya gelen Vedat
                                 Bey ilk iş olarak Çankaya Gazi Köşkü’nü düzenlemiştir. Vedat Bey’in 1924 yılında inşa ettiği
                                 Eski Halk Fırkası Mahfili 1960 yılına kadar Büyük Millet Meclisi Binası olarak hizmet vermiştir.
                                 Cumhuriyetin ilk yapılarını gerçekleştiren Mimar Vedat, Selçuklu yapılarından başlayarak
                                 geleneksel mimari sanatımızın özelliklerini taşıyan bir mimari stile ulaşmayı amaçlamış;
                                 gördüğü eski yapıların mimari elemanlarını ve bezeme özelliklerini eskizler hâlinde çizerek
                                 belgelemiştir. Mimarinin özünde değil dekorasyonunda gerçekleşen bir üslup ortaya
                                 koymuştur. Mimar Vedat’ın en önemli yapıtları İzmir Saat Kulesi (1900), Sultanahmet Tapu
                                 ve Kadastro Müdürlüğü (1908), Sirkeci Büyük Postane Binası (1909), Hoybar Mescidi (1909),
                                                                  Mimar  Vedat Tek Evi (1913), Mes’adet Hanı
                                                                  (1915),  Tayyare Şehitleri Abidesi (1916), II.
                                                                  TBMM  Binası  (1923),  Ankara  Çankaya Gazi
                                                                  Köşkü’dür (1924).
                                                                  Vedat Tek tarafından tasarlanan Sirkeci Büyük
                                                                  Postane Binası (Görsel 6.3), merdivenler
                                                                  vasıtasıyla yükseltilmiş simetrik anlayışın hâkim
                                                                  olduğu bir girişe sahiptir. Yapıda özellikle giriş
                                                                  bölümleri vurgulanmıştır. Cephede yer alan
                                                                  her iki köşe ön plana çıkartılmış bunların üzeri
                                                                  ise kubbeciklerle örtülmüştür. Eserde Klasik
                                                                  Osmanlı tezyinatına uygun çini uygulamaları
                                                                  ve kalem işi örnekler kullanılmıştır. Bina, Mimar
                                                                  Vedat Tek’in anıtsal yapıları içinde önemli bir
                                                                  yere sahiptir.
          Görsel 6.3: Sirkeci Büyük Postane Binası, Vedat Tek, İstanbul

          124
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131