Page 131 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 131

CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI

            İstanbul  Taksim’de yapılan Cumhuriyet Anıtı,  Türk halkının Milli
            Kurtuluş hikâyesini, Genç  Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunu ve
            yapılan  devrimleri  sembolize  eden  ulusal  bir  yapıt  olarak  dikkati
            çekmektedir. Anıtın buraya yapılmasının amacı bölgenin modern
            bir kent meydanına dönüşmesi, yeni Türkiye Cumhuriyeti’nin güçlü
            bir simgesi olarak görülmesidir. Anıtın bulunduğu alanın siyasi ve
            toplumsal anlamı içinse Taksim Meydanı’nın, ulusal bayramlar, ulusal
            ve siyasal olaylar için tören alanı hâline gelmesi amaçlanmıştır.

            İtalyan sanatçı  Pietro Canonica  (Pietro Kanonika) (1869-1962)
            tarafından yapılan ve 9 Ağustos 1928’de açılan Tak sim Cumhuriyet
            Anıtı, İstanbul  Taksim Meydanı’na dikilmiştir (Görsel 6.10). Anıt’ın
            Taksim’e dikilmesine karar verilmesiyle birlikte burada meydan
            ve  çevre  düzenlemesine gidilmiştir.  Anıt’ın  kaidesi ve çevre
            düzenlemesini mimar Giulio Mon geri yapmıştır. Cumhuriyet Anıtı’nın
            kuzey yönünde Ata türk, başında kalpağı ve askerî giysileri ile Kurtuluş
            Savaşı’nı simgeleyen kompozisyonun önünde yer almaktadır. Güney
            yönünde ise Atatürk, sivil giysileriyle çalışma arkadaşları ile birlikte
            Cumhuriyet’i simgeleyen grup içinde betimlenmiştir   Görsel 6.10: Taksim Cumhuriyet Anıtı, Pietro Canonica,
                                                                 1928, İstanbul
                                                                GÖRSEL ANALİZİ
            Aşağıda verilen metin ve 6.11 numaralı görselde Atatürk Onur Anıtı ile ilgili bil-
            giler verilmiştir. Metni okuyunuz ve görseli inceleyiniz. Soruları metin ve görsele
            göre cevaplayınız.
            Samsun’un simgesi sayılan Atatürk Onur Anıtı (Gör-
            sel 6.11)  Heinrich Krippel tarafından yapılmıştır.
            Samsun  halkı  tarafından  yaptırılan  heykelin  açılışı
            15 Ocak 1932 tarihinde gerçekleşmiştir. Teknik açı-
            dan atlı bronz döküm heykelin ağırlığının iki arka
            ayak ve kuyruk üzerine bindirilmiş olması, heykelin
            daha dinamik ve hareketli görünüm kazanmasını
            sağlamıştır. Heykelin kaidesiz yüksekliği 4.75 metre,
            kaideli yüksekliği 8.85 metredir. Büyük bir kaide üze-
            rinde şahlanan bir at üstünde Atatürk, askerî giysi-
            ler içinde bütün heybeti ile görülmektedir. Gururlu
            bir anlatımla batıya ve çok uzaklara dikilen bakışları
            azim doludur. Şahlanan atın üzerinde dimdik bir vü-
            cut oturmaktadır. Bu oturuşta bir korkusuzluk ifade
            edilmektedir. Sert çelik bir kol kılıca uzanmıştır. Kai-  Görsel 6.11: Atatürk Onur Anıtı, Heinrich Krippel, 1932, Samsun
            denin ortasındaki kabartmada Atatürk, tüm özellik-
            leri ile dimdik, büyük bir zafer simgesi olarak ayakta
            durmaktadır. Başı halka dönüktür ve halk ile el eledir.
              https://ataturkansiklopedisi.gov.tr/bilgi/ataturkun-sagliginda-yapilan-heykelleri/ kısaltılmıştır.

            1.  Anıt’ın büyük bir meydana yapılmasının nedenleri neler olabilir? Söyleyiniz.
            2.  Sizin bu heykelin yapılış amacı, yapıldığı yer, konusu, estetiği hakkındaki düşünceleriniz
               nelerdir? Sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


                                                                      SIRA SİZDE

            Zerrin Bölükbaşı, İlhan Koman, Füsun Onur, Kuzgun Acar, Tamer Başoğlu gibi sa-
            natçıların çalışmalarını araştırınız. Araştırma sonuçlarını bir sunum hâline getiriniz
            ve sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


                                                                                                    129
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136