Page 129 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 129

CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI

            6.3. CUMHURİYET DÖNEMİ HEYKEL SANATI
            1923’te  Cumhuriyet’in  ilanıyla  birlikte her  alanda  yapılan  yenilikler,  sanat  alanında
            da açılımların olmasını  sağlamıştır. Heykel alanındaki eğitim sürecinin güçlenmesi
            de bu dönemde başlamıştır. Cumhuriyetle birlikte sanat, Cumhuriyet ideolojisinin
            destekleneceği alanlardan biri kabul edilmiş; eğitim almaları için Avrupa’ya öğrenci
            gönderilmiştir. Devletin bu ilk uygulaması 1924 yılında gerçekleştirilmiştir. Cumhuriyet
            sonrası heykel alanında yurt dışına gönderilen ilk sanatçılar arasında Ratip Aşir Acudoğlu,
            Ali Hadi Bara, Zühtü Müridoğlu ve Nusret Suman bulunmaktadır. Bu sanatçılar, Paris’te
            eğitimlerini tamamlayarak 1930’ların başında yurda dönmüş ve heykel eğitiminin
            verildiği atölyelerin geliştirilmesine katkıda bulunmuşlardır. Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk
            yıllarında yetişmiş olan bu sanatçılar, Türkiye’de modern heykel çalışmalarının da ilk
            örneklerini vermişlerdir.
            Sanatçı kimliğinin yanı sıra akademik kimliğe de sahip
            olan  Nusret Suman (1905-1978) Güzel Sanatlar
            Akademisini bitirdikten sonra Münih’te resim, Paris’te
            heykel  öğrenimi  görmüştür.  Cumhuriyet  kuşağının
            Avrupa’ya giden dört heykelcisinden biri olan,
            desene ve resme önem veren sanatçının yapıtları ışık
            kullanımı ve konstrüksiyon yönünden çok başarılıdır.
            Figür biçimlemesinde, malzemenin özelliğini öne
            çıkarmaya çalışmış ve ayrıntıları azaltarak kütle etkisini
            güçlendirmiştir. Yirmiye yakın anıt çalışmasının çoğunda
            Atatürk’ü konu  edinmiştir.  Sanatçının  İstanbul  Resim
            Heykel Müzesindeki eserleri dışında Gelibolu’da Namık
            Kemal Heykeli, Ankara’da Anıtkabir kulelerinde iki rölyef
            çalışması, çeşitli illerde yapmış olduğu Atatürk anıtları ile
            1978 yılında yaptığı Sıhhiye Meydanı’ndaki Hitit Güneş
            Kursu Anıtı yer almaktadır (Görsel 6.6 ).
            1918 yılında Sanayiinefise Mektebinin heykel bölümünde eğitime başlayan  Ratip   Görsel 6.6: Hitit Güneş Kursu
            Aşir Acudoğlu (1898-1957) eğitimine Almanya ve ardından Fransa’da devam etmiştir.   Anıtı, Nusret Suman, 1978,
                                                                                  Ankara
            1928’de  Müstakil  Ressamlar  ve  Heykeltıraşlar  Birliği’nin  kurucuları  arasında  yer  alan
            Acudoğlu, 1929’da Edirne’de başladığı resim öğretmenliği görevini ölümüne dek
            sürdürmüştür. Heykel alanında da her zaman üretken olmuş ve yaşamı boyunca pek
            çok eser yapmıştır. Sanatçının eserleri arasında Menemen Kubilay Anıtı (Görsel 6.7),
            Bolu Atatürk Anıtı (Nejat Sirel ile birlikte), Erzincan İnönü Anıtı ve Ankara Üniversitesi
            Ziraat Fakültesi Atatürk Anıtı bulunmaktadır.























                                                                                  Görsel 6.7: Kubilay Anıtı,
                                                                                  Ratip Aşir Acudoğlu, 1934,
                                                                                  Menemen, İzmir

                                                                                                    127
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134