Page 125 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 125

CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI

            Büyük Önder’in bu çalışmalarıyla Türkiye’de resim ve heykel, önemli gelişme kaydet-
            miştir (Görsel 6.1). Atatürk’ün sanata ve sanatçıya destek vermesi, sanat okulları açtır-
            ması, hedeflerine ulaşırken sanatçıları da bu hedeflere ortak etmesi onun sanata saygılı
            kişiliğinin göstergesidir.









































            Görsel 6.1: Atatürk Ankara'da açılan bir sergide heykel incelerken, 1934
                                                                      SIRA SİZDE

              Atatürk’ün sanat ve sanatçılarla ilgili sözlerini araştırınız. Araştırma sonuçlarını
              bir sunum hâline getiriniz, arkadaşlarınızla paylaşınız ve bulduğunuz sözleri sınıf
              panosunda sergileyiniz.


            6.2. CUMHURİYET DÖNEMİ MİMARİSİ
            Cumhuriyet Dönemi Türk mimarisi, “I. Ulusal mimarlık akımı” ve “II. Ulusal mimarlık akımı”
            olmak üzere iki döneme ayrılmaktadır.
            I. Ulusal Mimarlık Akımı (1908-1930)
            I. Ulusal mimarlık akımı Osmanlı İmparatorluğu Dönemi’nde başlamış bir üslup olmasına
            rağmen esas etkisini  Türkiye Cumhuriyeti Dönemi’nde göstermiştir. 1923’te yeni
            kurulmuş bir devlet olarak ortaya çıkan  Türkiye Cumhuriyeti’nin mimari anlayışında
            gerek dönemin toplumsal ve siyasal gelişmeleri gerek kimlik arayışları özellikle Osmanlı
            İmparatorluğu’nun son dönemlerinde gelişmeye başlayan milliyetçilik akımı etkili
            olmuştur. Bu dönemde mimarlar, klasik Türk mimarisine özgü unsurlarla millî mimari
            Rönesans gerçekleştirmiş böylece Türk milli üslubunu yaratmaya çalışmışlardır. Mimar
            Kemalettin ve Vedat Tek öncülüğünde önceleri “neoklasik Türk üslubu” ya da “millî mimari
            Rönesansı” adıyla bilinen, sonraları “I. Ulusal mimarlık akımı” adı verilen bu mimari üslupta
            en belirgin özellik; plan ve tasarım yönünden Batılı nitelikler taşıyan yapılarda hem yerel
            hem de klasik Osmanlı yapılarında yer alan mimari öge ve süslemelere yer verilmesidir.

                                                                                                    123
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130