Page 125 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 125
CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI
Büyük Önder’in bu çalışmalarıyla Türkiye’de resim ve heykel, önemli gelişme kaydet-
miştir (Görsel 6.1). Atatürk’ün sanata ve sanatçıya destek vermesi, sanat okulları açtır-
ması, hedeflerine ulaşırken sanatçıları da bu hedeflere ortak etmesi onun sanata saygılı
kişiliğinin göstergesidir.
Görsel 6.1: Atatürk Ankara'da açılan bir sergide heykel incelerken, 1934
SIRA SİZDE
Atatürk’ün sanat ve sanatçılarla ilgili sözlerini araştırınız. Araştırma sonuçlarını
bir sunum hâline getiriniz, arkadaşlarınızla paylaşınız ve bulduğunuz sözleri sınıf
panosunda sergileyiniz.
6.2. CUMHURİYET DÖNEMİ MİMARİSİ
Cumhuriyet Dönemi Türk mimarisi, “I. Ulusal mimarlık akımı” ve “II. Ulusal mimarlık akımı”
olmak üzere iki döneme ayrılmaktadır.
I. Ulusal Mimarlık Akımı (1908-1930)
I. Ulusal mimarlık akımı Osmanlı İmparatorluğu Dönemi’nde başlamış bir üslup olmasına
rağmen esas etkisini Türkiye Cumhuriyeti Dönemi’nde göstermiştir. 1923’te yeni
kurulmuş bir devlet olarak ortaya çıkan Türkiye Cumhuriyeti’nin mimari anlayışında
gerek dönemin toplumsal ve siyasal gelişmeleri gerek kimlik arayışları özellikle Osmanlı
İmparatorluğu’nun son dönemlerinde gelişmeye başlayan milliyetçilik akımı etkili
olmuştur. Bu dönemde mimarlar, klasik Türk mimarisine özgü unsurlarla millî mimari
Rönesans gerçekleştirmiş böylece Türk milli üslubunu yaratmaya çalışmışlardır. Mimar
Kemalettin ve Vedat Tek öncülüğünde önceleri “neoklasik Türk üslubu” ya da “millî mimari
Rönesansı” adıyla bilinen, sonraları “I. Ulusal mimarlık akımı” adı verilen bu mimari üslupta
en belirgin özellik; plan ve tasarım yönünden Batılı nitelikler taşıyan yapılarda hem yerel
hem de klasik Osmanlı yapılarında yer alan mimari öge ve süslemelere yer verilmesidir.
123

