Page 130 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 130

6. ÜNİTE
                                                        Ali Hadi Bara ve Zühtü Müridoğlu, Cumhuriyet’in ilk
                                                        yıllarında yetişen  Türk heykel sanatçılarının en güçlü
                                                        isimleri arasında kabul edilmektedir. Birlikte anıtlar oluş-
                                                        turmuş, paylaştıkları atölye hocalıkları ve 1950’lerden
                                                        sonra yöneldikleri soyut heykel anlayışını akademiye
                                                        taşımış böylece heykel tarihinde Cumhuriyet’in ilk ku-
                                                        şak heykelcileri olarak önemli bir yer tutmuşlardır. Ali
                                                        Hadi  Bara (1906-1971), Sanayiinefise Mektebinde
                                                        öğrenim gördükten  sonra  Avrupa sınavını  kazanarak
                                                        Paris’e gitmiş; 1930’da yurda dönünce akademi kadro-
                                                        larında görev almıştır. 1949 yılında tekrar Paris’e gitmiş,
                                                        o dönemde Paris’te hâkim olan non-figüratif (figürsüz)
                                                        sanattan etkilenerek yurda dönmüş ve tamamen soyut
                                                        heykellere yönelmiştir. Bara’nın soyut demir heykelleri
                                                        bir  yandan boşluğu  yutmakta diğer  yandan  da  uzay
                                                        içerisinde farklı geometrik düzlemler oluşturmaktadır.
                                                        Eserleri arasında Mareşal Fevzi Çakmak Büstü, Adana
                                                        Anıtı, Harbiye Anıtı,  Boşlukta Sürekli Biçim heykeli yer
                                                        almaktadır (Görsel 6.8).
                                                        Anıt Heykeller
                                                        Anıt heykeller kent içinde, park, meydan, cadde, sokak
                                                        gibi kamuya açık alanlarda yer alan; bir olayın ya da
                                                        kişinin anısını canlı tutmak, geleceğe aktarmak üzere
                                                        meydana getirilen simge niteliğinde büyük boyutlu ya-
                                                        pıtlardır. Cumhuriyet’in ilk yıllarında gerek ülkede yeni
                                                        düzenin yerleştirilmesi gerekse ulusal bilincin uyandı-
          Görsel 6.8: Boşlukta Sürekli                  rılıp güçlendirilmesi düşüncesinden hareketle büyük
          Biçim, Ali Hadi Bara, 1952, Resim             kentlerin meydanlarına Kurtuluş Savaşı sonrası Cumhu-
          ve Heykel Müzesi, İstanbul  riyet ve ilkelerini konu alan anıtların diktirilmesine modern şehircilik anlayışının gere-
                                 ği, devlet ideolojisinin sembolü olarak gereksinim duyulmuş ve bu düşünce hayata
                                 geçirilmiştir. Cumhuriyet Dönemi anıt heykelleri genel olarak heykel ve kaide olmak
                                 üzere iki kısımdan oluşmaktadır. Heykelin konusu Atatürk iken kaidede Kurtuluş Sava-
                                 şı, zaferler ve devrimleri konu alan rölyefler ve kimi yazıtlar yer alabilmektedir.
                                                  Türk toplumunun yaşamına Cumhuriyet ile birlikte giren anıt
                                                  heykel farklı bir teknik ve deneyim zorunluluğunu da berabe-
                                                  rinde getiriyordu. Bu anlamda yetişmiş heykeltıraşlarımızın ol-
                                                  mayışı, tasarımın uygulanması aşamasında önem taşıyan teknik
                                                  alt kadronun bulunmayışı gibi nedenlerle ilk örnekler yabancı
                                                  sanatçılara sipariş yoluyla yaptırılmıştır. Avusturyalı heykeltraş
                                                  Heinrich Krippel  (Henri Krippel) (1883-1945) tarafından ya-
                                                  pılan  ve  3  Ekim  1926  tarihinde  İstanbul  Sarayburnu  Parkı’na
                                                  dikilen Atatürk Anıtı en erken tarihli eserdir. 24 Kasım 1927
                                                  tarihinde açılış töreni yapılan Ankara Ulus Meydan Anıtı da
                                                  Krippel’in eseridir (Görsel 6.9). Dökümü Viyana’da yapılarak Tür-
                                                  kiye’ye getirilen bronz heykelde Atatürk, meşhur ‘‘Sakarya’’ adlı
                                                  atının üzerinde asker giysileri içinde atının dizginlerini iki eli ile
                                                  tutar vaziyette betimlenmiştir. Kaidenin ön cephesinde sağ ve
                                                  sol başlarda birer Türk askeri figürü, arka cephesinde ise ortada
                                                  mermi taşıyan bir Türk kadını figürü yer almıştır. Bu figürler, si-
                                                  vil halkın ve Türk askerinin Kurtuluş Savaşı’nda birlikte verdiği
          Görsel 6.9: Ulus Meydan Anıtı,
          Heinrich Krippel, 1927, Ankara          mücadeleyi simgelemektedir. Ayrıca kaidenin sağ tarafında yer
                                 alan iki parça hâlindeki kabartmaların alt kısmında Atatürk, Mareşal Fevzi Çakmak ve
                                 İsmet İnönü askerlerle birlikte gösterilmiştir. Kaidenin üzerinde yer alan kabartmalar-
                                 da da Kurtuluş Savaşı ve zaferi konuları işlenmiştir.


          128
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135