Page 134 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 134
5. ÜNİTE
I) Ramazanoğulları Devri
Adana Ulu Camii, Ramazanoğlu Halil Bey tarafından (1508) başlatılmış, oğlu Pirî
Mehmet Paşa (1541) Dönemi’nde tamamlanmıştır (Görsel 5.77, 5.78). Cami, Osmanlı
külliyeleri geleneğinde inşa edilmiş olmasıyla önemli bir yapıdır. Enine dikdörtgen plan
üzerine iki sahınlı ve mihrap önü kubbeli olarak yapılan caminin, iki yönde revaklı ve taş
döşeli bir avlusu vardır. Adana Ulu Camii, doğu ve batıdaki hacimli kapıları, renkli taş
işçiliği ve dışı mukarnaslı kubbesiyle Zengi ve Memlûk geleneğini yaşatan bir örnek sayıl-
maktadır. Doğu kapısı yanında yükselen minare altındaki eyvan çeşmesi ve revaklı avluya
sahip medresesi, çifte hamam planındaki çarşı hamamıyla Adana Ulu Camii Külliyesi
Osmanlı külliye geleneğine bağlanmaktadır.
Görsel 5.77: Ulu Camii, Adana Görsel 5.78: Ulu Camii taç kapısı, Adana
5.3.4. Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Sanatı İlişkisi
A ağıda Anadolu Selçuklu Dönemi ile Beylikler Dönemi mimarisinin farklı
Etkinlik 5.7. özellikleri verilmi tir. Siz de Beylikler Dönemi mimarisinin Anadolu Selçuk-
lu mimarisiyle benzer özelliklerini bo luklara yazınız.
Anadolu Selçuklu Dönemi Mimarisinin Özellikleri Beylikler Dönemi Mimarisinin Özellikleri
- Son cemaat yeri yoktur. - Caminin namaz kılınan ana bölümü ile avlu arasına
- Çok ayaklı, alçak ve geni sahınlı yapılardır. son cemaat yeri eklenmi tir.
- Avlu yoktur ya da revaklı değildir. - Mekânlar geni letilmi , kubbeler büyütülmü ve
- Taç kapı en önemli ögedir ve gösteri li bir ta i çiliği sütunlar da yükseltilerek sayıları azaltılmı tır.
ile süslenmi tir. - Camilerde revaklı avlu vardır.
- Yapılarda süslemeci ta i çiliği kullanılmı tır. - Taç kapılar sadele mi tir.
- Yapının ön cephesine daha fazla önem verilmi tir. - Ta i çiliği sade olup ta yerine daha sonra mermer
Yan ve arka duvarlarda süsleme ögeleri görülmez. kaplamalar kullanılmaya ba lanmı tır.
İç bölüm daha gösteri lidir. - Yapının içine verilen önem dı ına da yansıtılarak
yapı bir bütün olarak ele alınmı tır.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
131