Page 134 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 134

5. ÜNİTE



                        I) Ramazanoğulları Devri
                        Adana  Ulu  Camii,  Ramazanoğlu  Halil  Bey  tarafından  (1508)  başlatılmış,  oğlu  Pirî
                     Mehmet  Paşa  (1541)  Dönemi’nde  tamamlanmıştır  (Görsel  5.77,  5.78).  Cami,  Osmanlı
                     külliyeleri geleneğinde inşa edilmiş olmasıyla önemli bir yapıdır. Enine dikdörtgen plan
                     üzerine iki sahınlı ve mihrap önü kubbeli olarak yapılan caminin, iki yönde revaklı ve taş
                     döşeli bir avlusu vardır. Adana Ulu Camii, doğu ve batıdaki hacimli kapıları, renkli taş
                     işçiliği ve dışı mukarnaslı kubbesiyle Zengi ve Memlûk geleneğini yaşatan bir örnek sayıl-
                     maktadır. Doğu kapısı yanında yükselen minare altındaki eyvan çeşmesi ve revaklı avluya
                     sahip  medresesi,  çifte  hamam  planındaki  çarşı  hamamıyla  Adana  Ulu  Camii  Külliyesi
                     Osmanlı külliye geleneğine bağlanmaktadır.





















                               Görsel 5.77: Ulu Camii, Adana        Görsel 5.78: Ulu Camii taç kapısı, Adana


                             5.3.4. Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Sanatı  İlişkisi





                                    A ağıda Anadolu Selçuklu Dönemi ile Beylikler Dönemi mimarisinin farklı
                       Etkinlik 5.7.  özellikleri verilmi tir. Siz de Beylikler Dönemi mimarisinin Anadolu Selçuk-
                                    lu mimarisiyle benzer özelliklerini bo luklara yazınız.



                          Anadolu Selçuklu Dönemi Mimarisinin Özellikleri  Beylikler Dönemi Mimarisinin Özellikleri

                         -  Son cemaat yeri yoktur.           -  Caminin namaz kılınan ana bölümü ile avlu arasına
                         -  Çok ayaklı, alçak ve geni  sahınlı yapılardır.     son cemaat yeri eklenmi tir.
                         -  Avlu yoktur ya da revaklı değildir.  -  Mekânlar geni letilmi , kubbeler büyütülmü  ve
                         -  Taç kapı en önemli ögedir ve gösteri li bir ta  i çiliği     sütunlar da yükseltilerek sayıları azaltılmı tır.
                           ile süslenmi tir.                  -  Camilerde revaklı avlu vardır.
                         -  Yapılarda süslemeci ta  i çiliği kullanılmı tır.  -  Taç kapılar sadele mi tir.
                         -  Yapının ön cephesine daha fazla önem verilmi tir.  -  Ta  i çiliği sade olup ta  yerine daha sonra mermer
                           Yan ve arka duvarlarda süsleme ögeleri görülmez.     kaplamalar kullanılmaya ba lanmı tır.
                           İç bölüm daha gösteri lidir.       -  Yapının içine verilen önem dı ına da yansıtılarak
                                                                yapı bir bütün olarak ele alınmı tır.


                         . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                         . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

                         . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                         . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                         . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .





                                                           131
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139