Page 134 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 134
6. ÜNİTE
İlk resim derslerini Hoca Ali Rıza’dan alan Nazmi Ziya Güran (1881-1937) Mülki-
yeyi bitirdikten sonra 1902’de Güzel Sanatlar Akademisine girmiş, 1908’de resim
eğitimi almak için Paris’e gitmiştir. İstanbul’a döndükten bir süre sonra Güzel Sa-
natlar Akademisine hoca olarak atanmış ve 1937 yılında ölünceye dek bu kurumda
çalışmalarına devam etmiştir. 1914 kuşağı ressamları arasında izlenimciliğe en ya-
kın ressam olarak tanınan Nazmi Ziya, atölye çalışmalarından çok doğada çalışmayı
tercih etmiş; öğrencilik yıllarından itibaren akademik öğretimin dar kalıplarına karşı
çıkarak izlenimciliğe yönelmiş ve bütün hayatı boyunca bu anlayışa bağlı kalmıştır.
İstanbul doğasını konu alan resimlerinde Boğaz’daki tekneleri, sokakları, mahalle
kahvelerini, bostanları, camileri, servileri yerel bir ışık ve renk duyarlılığı ile resmet-
miştir. Eserleri arasında Tophane Nusretiye Camii, Peyzaj, Koç Kahvesi, Denizde Gün
Batımı, Askerî Müze, Kar, Çamlıca, Karacaahmet, Taksim Meydanı, Manzara (Görsel
6.15) yer almaktadır.
Hüseyin Avni Lifij (1886-1927), Sana-
yiinefise Mektebinde resim öğrenimi
gördükten sonra Şehzade Abdülme-
cid tarafından Avrupa’ya gönderilmiş,
1923’te Güzel Sanatlar Akademisinde
hoca olmuştur. Dönemin sanatçıla-
rından farkı, duygu zenginliği, fikirsel
çalışmalara düşkünlüğü, edebiyat ve
entelektüelliği olmuştur. Şair bir res-
samdır ve eserlerinde soylu bir şiir ha-
vası vardır. Renklendirme anlayışı ise
izlenimci buluşlarla kendini göstermiş-
tir. Kısa yaşamına çoğunluğu peyzaj
ve portrelerden oluşan yapıtlar sığdır-
mış, dışavurumcu anlayış tarzıyla Türk
resmine yeni bir ivme kazandırmıştır.
Eserleri arasında Kara Gün, Akgün, Çu-
Görsel 6.15: Manzara, Nazmi Ziya Güran, Resim ve Heykel Müzesi, Ankara buk Çayı, Kuğulu Peyzaj, Mezarlık, Çal-
gıcı, Otoportre, Gece (Görsel 6.16) yer
almaktadır.
Deniz Harp Okulundan 1903 yılında
mezun olan Hikmet Onat (1882-
1977), Bahriyeden ayrılarak İstanbul
Sanayiine fise Mektebine girmiştir.
1910 yılında mezun olduktan sonra re-
sim eğitimi almak için devlet bursuyla
Paris’e gitmiş, yurda döndükten sonra
akademide hocalık görevine başlamış-
tır. Açık hava ressamı olarak da bilinen
Hikmet Onat, izlenimci resim anlayı-
şında resimler yapmış; tabiat özellikle
deniz, dere gibi çeşitli doğal yerlerin
görünümlerini başarıyla tuvaline taşı-
mıştır. Eserlerinde durgun sahilleri, kı-
yıya demirlemiş gemileri, sahile bağlı
odun ve kömür kayıklarını, sandalları,
ormanlık yerleri konu olarak işlemiştir.
Eserleri arasında Kuzguncuk’ta Kum
Motoru, Tekneler, Bebek’te Sabah, Bo-
Görsel 6.16: Çeşmeli Manzara, Hüseyin Avni Lifij, Resim ve Heykel Müzesi, Ankara
ğaziçi Manzarası, Haliç Manzarası, Kur-
bağalı Dere, Manzara yer almaktadır.
132

