Page 138 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 138

6. ÜNİTE
                                                             Cevat Dereli  (1900–1989) resim öğrenimine
                                                             Sanayiinefise  Mektebinde  başlamış,  öğrenimini
                                                             1924 yılında Paris’te devam ettirmiştir. 1928 yılında
                                                             yurda dönen Dereli’nin 1940’ların ortalarına kadar
                                                             eserlerinin ağırlıklı konusunu peyzaj çalışmaları
                                                             oluşturmuştur. 1950’lere doğru yapmaya başladığı
                                                             şematize edilmiş insan ve hayvan figürlerinde
                                                             geleneksel tasvir sanatının izleri görülmektedir.
                                                             Giderek boşlukta yer tutan form ilgisinden
                                                             uzaklaşan sanatçı, günlük yaşam sahnelerine
                                                             yönelmiştir. Balıkçılar, ev içi sohbetleri, kahvehaneler,
                                                             düğünler, fayton sefaları, sokaklar, yelkenliler, plajlar,
                                                             Mevleviler, manzaralarla dolu konularını yumuşak,
                                                             esnek, esprili, mutlu, şiirsel bir yaklaşımla ele almıştır.
                                                             Eserleri arasında Boğaziçi Manzarası, Sultanahmet
                                                             Camii, Kompozisyon, Hasat, Balık Pazarı, Derya
                                                             Kuzuları, Gazi Koşusu (Görsel 6.22) yer almaktadır.
          Görsel 6.22: Gazi Koşusu, Cevat Dereli, 1982, Özel Koleksiyon

                                SIRA SİZDE
          Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar Birliği sanatçılarının yapmış olduğu çalışma-
          ları araştırınız. Araştırma sonuçlarını bir sunum hâline getiriniz ve sınıfta arkadaş-
          larınızla paylaşınız. Araştırma sonucunda bulduğunuz görselleri sınıf panosunda
          sergileyiniz.

                                 D Grubu

                                 1933 yılında Zeki Faik İzer, Nurullah Berk, Elif Naci, Cemal  Tollu, Abidin Dino ve Zühtü
                                 Müridoğlu tarafından kurulmuş gruptur. D Grubu sanatçıları Batı’da uygulanan çağdaş sanat
                                 üsluplarını Türk sanatına taşımışlar; kübizm, konstrüktivizm gibi üsluplarda ürettikleri yapıtlarla
                                 sergiler açmışlardır. Grup üyelerinin sanatsal bakış açıları başta Batı normlarına yönelik olmuş;
                                 sonraları gruba yöresel ve geleneksel motifleri resimlerinde kullanan Turgut Zaim, Bedri
                                 Rahmi Eyüboğlu ve Eren Eyüboğlu’nun katılması ile bu yönde gelişmiştir. Sanatçılar, Doğu ve
                                 Batı sentezi yaparak geometrik uygulama ve soyut çalışmaları harmanlanmaya başlamışlardır.
                                 D Grubu üyeleri eserlerini ilk kez 1933 yılında sergileme olanağı bulmuşlardır. Resimleri üslup
                                 olarak birbirinden oldukça farklı olmasına rağmen sanatçıların beraberlikleri grubun 15.
                                 sergisine kadar devam etmiş, sanat yazılarıyla modern resim sanatında öncü olmuşlardır.
                                                             1924’te Sanayiinefise Mektebine giren  Nurullah
                                                             Berk (1906-1981) Türk sanatında plastik değerleri öne
                                                             çıkarmayı  amaçlayan  grup  içinde  hem  resimleri ile
                                                             hem de yazılarıyla da öne çıkmış; D Grubu’nun sanatsal
                                                             dilini oluşturmuştur. Sanatçı, geometrik-figüratif
                                                             anlayışı geleneksel motiflerle birleştirerek özgün bir
                                                             dil oluşturmuştur. Minyatür ve hatlarla kurduğu ilişki
                                                             ona özgün bir kimlik sağlamıştır. Dekoratif ögelerin
                                                             çok kullanıldığı bu çalışmalarda en çarpıcı yan,
                                                             figürlerdeki ifade değişkenliğidir. Sanatçının temel
                                                             amacı, Batı dünyası karşısında kimliğinin korunması
                                                             ve Türk sanatının bir varlık olarak Batı’da kendine yer
                                                             bulmasıdır. Eserleri arasında Testili Kadın, İncir Dalında
                                                             Beyaz Güvercinler, Gergef İşleyen Kadın, Tayyareciler,
         Görsel 6.23: Ütü Yapan Kadın, Nurullah Berk, 1950, Resim ve Heykel Müzesi,   Dikiş Diken Kadınlar, Padişah, Çömlekçi, Sandal Sefası,
         İstanbul                                            Uyuyan Güzel, Ütü  Yapan Kadın  (Görsel  6.23) yer
                                                             almaktadır.



          136
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143