Page 142 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 142
6. ÜNİTE
İstanbul Güzel Sanatlar Akademisinde
Leopold Levy’nin öğrencisi olan Avni
Arbaş (1919–2003), 1950’ye doğru
Avrupa’ya giden ve oraya yerleşerek
kendine çevre yapmaya çalışan
Türk ressamlarındandır. Doğadan
esinlenerek yaptığı resimlerinde,
özellikle de Türkiye izlenimlerini
yansıttığı 1970 yıllarındaki yapıtlarında,
leke değerlerine bağlı kalmış ve
tablolarını ayrıntılardan arındırmayı
ilke edinmiştir. Resimlerinde görüntü
hem doğanın belirleyici niteliklerini
korumakta hem de özgür bir
soyutlamaya olanak vermektedir. Deniz
yaşamı, tekneler, balıkçılar bu resimlerde
insan ve doğa kaynaşmasının özgün
motifleri olarak belirmektedir. Eserleri
arasında Kıyıda Çocuklar, Kız Çocuğu,
Mustafa Kemal, Lüleburgaz, Oturan
Kadın, Figür Soyutlaması, Tekne,
Balıkçılar, Peyzaj, Sahilde Çocuklar
Görsel 6.30: Sahilde Çocuklar, Avni Arbaş, 1976, Özel Koleksiyon (Görsel 6.30) yer almaktadır.
Nejad Melih Devrim (1923-1995),
Galatasaray Lisesini bitirdikten
sonra Güzel Sanatlar Akademisine
girmiş ve Yeniler Grubu ressamlarına
katılmıştır. Devrim, 1960 yılına kadar
olan sanatını, “Kaligrafi”, “Paris Ekolü
Renkçiliği” ve “Siyah-Beyaz” olarak üç
döneme ayırmıştır. Rengin güçlü bir
öge olarak kompozisyona katıldığı
lirik resimlerinde, doğayı taklit etmek
yerine onun anlamını araştırmıştır. 1946
yılında Paris’e gitmiş ardından Ayasofya
ve Kariye Müzesinde etüt ettiği Bizans
sanatı, sembolizm, mozaik sanatı,
kaligrafi ve eski Türk sanatlarından
oluşan bir üslup geliştirmiştir. Devrim,
Görsel 6.31: Soyut Kompozisyon, Nejat Melih Devrim, Özel Koleksiyon Türk sanat tarihinde geometrik
ve lirik soyutlamanın en önemli
temsilcilerinden biri olarak kabul
edilmektedir. Eserleri arasında Kariye Camii, Cennet, Otoportre, İnsanlık Komedisi, Müslüman Mezarlığı, Semerkant,
Ayasofya, Soyut Kompozisyon (Görsel 6.31) yer almaktadır.
SIRA SİZDE
Yeniler Grubu sanatçılarının yapmış olduğu resim çalışmalarını araştırınız. Araş-
tırma sonuçlarını bir sunum hâline getiriniz ve sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Araştırma sonucunda bulduğunuz görselleri sınıf panosunda sergileyiniz.
140

