Page 142 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 142

6. ÜNİTE
                                                                    İstanbul Güzel Sanatlar Akademisinde
                                                                    Leopold Levy’nin öğrencisi olan  Avni
                                                                    Arbaş  (1919–2003), 1950’ye doğru
                                                                    Avrupa’ya giden ve oraya yerleşerek
                                                                    kendine   çevre  yapmaya   çalışan
                                                                    Türk   ressamlarındandır.  Doğadan
                                                                    esinlenerek  yaptığı  resimlerinde,
                                                                    özellikle  de  Türkiye  izlenimlerini
                                                                    yansıttığı 1970 yıllarındaki yapıtlarında,
                                                                    leke değerlerine bağlı kalmış ve
                                                                    tablolarını ayrıntılardan arındırmayı
                                                                    ilke edinmiştir. Resimlerinde görüntü
                                                                    hem doğanın belirleyici niteliklerini
                                                                    korumakta   hem   de   özgür  bir
                                                                    soyutlamaya olanak vermektedir. Deniz
                                                                    yaşamı, tekneler, balıkçılar bu resimlerde
                                                                    insan ve doğa kaynaşmasının özgün
                                                                    motifleri olarak belirmektedir. Eserleri
                                                                    arasında  Kıyıda  Çocuklar,  Kız Çocuğu,
                                                                    Mustafa Kemal, Lüleburgaz, Oturan
                                                                    Kadın, Figür Soyutlaması,  Tekne,
                                                                    Balıkçılar, Peyzaj, Sahilde Çocuklar
          Görsel 6.30: Sahilde Çocuklar, Avni Arbaş, 1976, Özel Koleksiyon  (Görsel 6.30) yer almaktadır.
                                                                    Nejad  Melih Devrim (1923-1995),
                                                                    Galatasaray   Lisesini  bitirdikten
                                                                    sonra Güzel Sanatlar Akademisine
                                                                    girmiş ve  Yeniler Grubu ressamlarına
                                                                    katılmıştır. Devrim, 1960 yılına kadar
                                                                    olan  sanatını,  “Kaligrafi”,  “Paris  Ekolü
                                                                    Renkçiliği” ve  “Siyah-Beyaz” olarak üç
                                                                    döneme ayırmıştır. Rengin güçlü bir
                                                                    öge olarak kompozisyona katıldığı
                                                                    lirik resimlerinde, doğayı taklit etmek
                                                                    yerine onun anlamını araştırmıştır. 1946
                                                                    yılında Paris’e gitmiş ardından Ayasofya
                                                                    ve Kariye Müzesinde etüt ettiği Bizans
                                                                    sanatı, sembolizm, mozaik sanatı,
                                                                    kaligrafi  ve  eski  Türk  sanatlarından
                                                                    oluşan bir üslup geliştirmiştir. Devrim,
          Görsel 6.31: Soyut Kompozisyon, Nejat Melih Devrim, Özel Koleksiyon  Türk  sanat  tarihinde  geometrik
                                                                    ve lirik soyutlamanın en önemli
                                                                    temsilcilerinden biri olarak kabul
          edilmektedir. Eserleri arasında Kariye Camii, Cennet, Otoportre, İnsanlık Komedisi, Müslüman Mezarlığı, Semerkant,
          Ayasofya, Soyut Kompozisyon (Görsel 6.31) yer almaktadır.




                                 SIRA SİZDE
          Yeniler  Grubu sanatçılarının yapmış  olduğu resim  çalışmalarını  araştırınız. Araş-
          tırma sonuçlarını bir sunum hâline getiriniz ve sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
          Araştırma sonucunda bulduğunuz görselleri sınıf panosunda sergileyiniz.







          140
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147