Page 140 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 140

6. ÜNİTE

                                 SIRA SİZDE
          D Grubu sanatçılarının yapmış olduğu resim çalışmalarını araştırınız. Araştırma so-
          nuçlarını bir sunum hâline getiriniz ve sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız. Araştırma
          sonucunda bulduğunuz görselleri sınıf panosunda sergileyiniz.



                                 Yeniler Grubu
                                 1937  yılında  Sanayiinefise  Mektebinin  yönetimini  üstlenen  Fransız  ressam  Leopold
                                 Levy’nin öğrencilerinden oluşan Yeniler Grubu bir önceki grubun düşünce ve resim
                                 anlayışından uzak durmuştur. Grup, D Grubu’ndan ayrılan Abidin Dino, Haşmet Akal,
                                 Turgut Atalay, Mümtaz Yener, Ferruh Başağa, Faruk Morel, Agop Arad, Avni Arbaş,
                                 Selim Turan, Kemal Sönmezler, Nejad Melih Devrim, Fetni Karakaş’tan oluşmuştur. İlk
                                 sergilerini 1941’ de açan Yeniler Grubu sanatçıları, belli bir görüş çevresinde bir araya
                                 toplanmış ilk sanatçılar olma özelliğine sahiptir. D Grubu’nun aşırı Batılı anlayışına karşı
                                 1950’lerde yerel/ulusal temalara odaklanan, geleneklerden yararlanmaya yönelen bir
                                 eğilimi benimsemişlerdir. Halk yığınları, sokak yaşantısı ve işçiler başlıca konularını
                                 oluşturmuştur. Yeniler Grubu, 1940’lı yıllarda edebiyat ve resimde toplumsal gerçekçi
                                 fikri benimsemiş; sosyal konuları özellikle denizcileri anlatmışlardır. Bunun için “Liman
                                 Ressamları” olarak da bilinen grup, liman konulu ve toplumsal içerikli “Liman Resim
                                 Sergisi”; ardından “Kadın” konulu ikinci sergilerini açmıştır. Grup, 1952’de dağılmaya ve
                                 Türkiye Ressamlar Cemiyetine katılmaya karar vermiştir. Bu dağılmadaki başlıca etken,
                                 grubun toplumsal içerikten uzaklaşarak soyut resme yönelmeleri olmuştur.
                                                                            Güzel Sanatlar Akademisinde
                                                                            resim eğitimi alan  Nuri  İyem
                                                                            (1915-2005),  ilk  eserlerini
                                                                            1930’lu  yıllarda  vermiş;
                                                                            1940’lı  yılların  sonuna  kadar
                                                                            toplumcu-gerçekçi bir anlatım
                                                                            üslubuyla eserler üretmiştir.
                                                                            Nuri İyem; yaşadığı topraklara
                                                                            ait, bağımsız  ve özgün bir
                                                                            resim anlayışını benimsemiştir.
                                                                            Konudan  önce  form,  renk,
                                                                            ışık, kompozisyon, denge gibi
                                                                            plastik unsurları önemsemiş
                                                                            ve özgün teknikler geliştirerek
                                                                            farklı dokular oluşturmuştur.
                                                                            Anadolu insanı, kadın, suret,
                                                                            gözler, kırsaldan kente göç,
                                                                            emekçiler,  ev,  gecekondu,
          Görsel 6.27: Üç Güzeller, Nuri                                    nü,  manzara   ve  nesne
          İyem, Özel Koleksiyon                                             soyutlamaları sıklıkla ele aldığı
                                 konulardır. Eserleri arasında Akademiden, Nalbant, Natürmort, Kilim Motifleri, Çeşme
                                 Başı, Çiçekli Figür, Tarlada Çalışan Kadın, Adalet Cimcoz Portresi, Nasip İyem Portresi,
                                 Türkmen Kadın, Uğurlama, Babaya İyi Geceler, Almanya Mektubu,  İki Kadın, Sıradan
                                 Sevdalılar, Mühür Gözlü Kadın, Mardin, Göç, Barış Özlemi, Gün Başlıyor Kondularda, Üç
                                 Güzeller (Görsel 6.27) yer almaktadır.
                                 Sanatçı, eserlerinde gözleri ön plana çıkarmış; yüze anlam katan mimik ve çizgileri dev-
                                 re dışı bırakarak heykelsi bir yapı oluşturmuştur. Tuvalde ön planda olan yüzler; arka
                                 planda kişinin yaşadığı ev, yer ve çocukları gibi yaşam öyküsünü oluşturan pek çok
                                 nesnel değerle birleşmiştir. Sanatçının Üç Güzeller isimli eserindeki mahur, güzel, çe-
                                 kingen, melankolik, utangaç kadınlar dikkat çekicidir. Bu kadın yüzleri, sanatçının hem
                                 çocukken kaybettiği ablasının hayalî imgesi hem de zamanı aşan ikonik bir sembol

          138
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145