Page 136 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 136

6. ÜNİTE
                                 sanatlarda farklı arayışlarda bulunmuşlardır. Avrupa’da geometrik biçimlendirme
                                 kübizm ve çağdaş malzemeleri kullanan konstrüktivizm uzantısı tutum arayışları ve
                                 çözümlemeleriyle ilgilenmiş ve onlardan etkilenmişlerdir. Müstakiller, Türk resim
                                 sanatında yeni bir dönemin öncüleri olmuşlardır. Amaçları, gelişmekte olan Türk
                                 resim sanatının kalıcı temellere kavuşturulması ve yaygınlaştırılmasıdır. Türkiye’de
                                 hem sanat üretimi için hem de sanatçının yaşam koşulları ve olanaklarını
                                 iyileştirmek için çaba göstermişlerdir. Amaçlarını gerçekleştirmek için yurdun her
                                 kösesinde resim sergileri açmayı, Türk resim sanatını tanıtan konferanslar vermeyi,
                                 yayın yapmayı, yayın organlarına yazılar yazmayı kararlaştırmışlardır. İlk sergilerini
                                 1928’de Ankara Etnografya Müzesinde açmışlardır. Sanatçılar, bu girişimleriyle
                                 İstanbul dışında açılan ilk resim sergisini gerçekleştirmişlerdir. İkinci  sergilerini
                                 İstanbul’da açmış; Zonguldak, Balıkesir, Bursa, Samsun, İzmit gibi kentlerdeki
                                 halkevi salonlarında konferanslarla zenginleştirdikleri sergiler düzenlemişlerdir.
                                 Farklı düşüncelere sahip olmalarına rağmen grup üyeleri, resim sanatını tanıtmak
                                 için gayret sarf etmişlerdir.
                                                        Şeref Akdik (1899-1972) 1915 yılında Sanayiinefise
                                                        Mektebinde öğrenim görmüş, burada Hikmet Onat ve
                                                        İbrahim Çallı’nın öğrencisi olmuş, 1925’te okulu bitirince
                                                        devlet tarafından Paris’e gönderilmiştir. Avrupa’nın çeşitli
                                                        ülkelerindeki müzelerden ünlü resimlerden kopyalar
                                                        yapmıştır. 1928 yılında Türkiye’ye döndükten sonra Gazi
                                                        Eğitim  Enstitüsüne  resim  öğretmeni  olarak  atanmıştır.
                                                        Bu yıllardan başlayarak Müstakil Ressam ve Heykeltıraşlar
                                                        Birliği’nin hemen hemen bütün sergilerine katılmıştır. 1930
                                                        Kuşağı’nın izlenimci ressamları arasında yer alan Akdik,
                                                        akademik  bilgi  ve  deneyimlerini yöresel  gözlemleriyle
                                                        birleştirmiştir.  Yağlı boya figür ve portrelerinde klasik
                                                        anlatıma bağlı kalmış; sulu boya, kara kalem manzara
                                                        ve desenlerinde klasik anlayışından ödün vermeden
                                                        izlenimci  anlayışa yaklaşmıştır.  Desen ve portrelerinde
                                                        yerel giyim  özellikleriyle  birlikte yöre insanının iç
                                                        yaşantısını  da  yansıtmaya çalışmıştır.  Eserleri  arasında
                                                        Balıkçı Tekneleri, Boğaziçinden, İstanbul Sokağı, Kurbağalı
                                                        Dere, Manzara, Moda Kadınlar Plajı, Salacaktan İstanbul’a
                                                        Bakış, Sarayburnu’na Bakış, Mektebe Kayıt, Atatürk Telgraf
                                                        Başında (Görsel 6.18) yer almaktadır.
                                                        Sanatçının  Atatürk Telgraf  Başında isimli tablosuna
                                                        adeta bütün bir Kurtuluş Savaşı’nın psikolojisi sığdırılmış
          Görsel 6.18: Atatürk Telgraf                  gibidir.  Gaz  lambası  altında  bir  milletin  kaderini  tayin
          Başında, Şeref Akdik, 1934, Resim   edecek en zor emirleri veren Atatürk’ün yüzündeki gerginlik ve sabırsızlık açıkça
          ve Heykel Müzesi, İstanbul
                                 görülmektedir. Atatürk burada o andaki durumun psikolojisi içinde doğal bir pozda,
                                 resme alışılmışın dışında bir şekilde yerleştirilmiştir. İskemlede günün şartlarına uygun
                                 duygu ve heyecanıyla telgraf masasının kenarına yarı oturmuş, yarı yaslanmış bir biçimde
                                 gösterilmiştir. Yüzdeki ifade ile elin belini kavrayış biçimindeki kararlılık ve geleceğe inanç,
                                 Atatürk’ün bütün Kurtuluş Savaşı ve hayatı boyunca gösterdiği kişiliğinin ustaca ifade
                                 edilişidir.
                                 1918 yılında Sanayiinefise Mektebine giren  Refik Epikman (1902-1974) İbrahim
                                 Çallı Atölyesinde sürdürmüştür. Akademide öğrenciliğini sürdürdüğü yıllarda doğa
                                 görünümlerine yakın ilgi duymuştur. 1924 yılında Avrupa sınavını kazanarak resim eğitimi
                                 almak için Paris’e gitmiştir. 1928 yılında İstanbul’a dönen Epikman, Akademiye yardımcı
                                 öğretmen olarak atanmıştır. Güçlü bir kompozisyon kurgusuna ve desen bilgisine sahip
                                 olan sanatçı, mekân ve hacim duygusuna önem vermiştir. 1960’lardan itibaren geometrik
                                 soyutlamalara yönelmiştir. Sanatçının eserleri arasında Boğaz, Manzara, Statik Düzen, At
                                 Yarışı, Nusretiye Camii,  İlk Meclis (Görsel 6.19) yer almaktadır.


          134
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141