Page 141 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 141

CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI

            olarak Nuri İyem sanatının önemli bir örneğidir. Üç Güzeller teması, Yunan ve Roma
            mitolojisinde de karşımıza çıkmaktadır. Bu üç tanrıça; neşe, görkem, övünç adlarıyla
            güzellik, doğa, cazibe, yaratıcılık ve doğurganlığı temsil etmektedir. İyem bu eserinde
            Anadolu kadınına övgü dolu gözlerle bakmaktadır.

            Türk ressam ve heykeltıraş Selim Turan (1915-1994) 1935 yılında İstanbul Devlet Güzel
            Sanatlar Akademisi Resim Bölümüne girmiştir. İzlenimcilik ve kübizm etkili manzara
            çalışmaları ile toplumsal içerikli resimler yapan ressam, Paris’e yerleştikten sonra soyut
            sanata yönelmiş; Doğu sanatları, kaligrafi ve Anadolu folklorundan esinlenerek özgün
            yapıtlar üretmiştir. Soyut anlayışla gerçekleştirdiği ilk çalışmalarında yalnızca siyah,
            gri ve kahverengi gibi koyu renkleri tercih eden sanatçı; daha sonra pembe, sarı ve
            kırmızı gibi canlı renkleri de kullanmaya başlamıştır. 1960’lı yıllarda soyut-figüratif
            üslubu benimsemiş, bir yandan portre çalışmaları yaparken bir yandan da geleneksel
            halk resmine özgü temaları işleyen yapıtlar üretmiştir. Eserleri arasında Kompozisyon,
            Senfoni, Soyut (Görsel 6.28) yer almaktadır.



























                                                                                  Görsel 6.28: Soyut, Selim Turan,
            1936 yılında Güzel Sanatlar Akademisine giren Ferruh Başağa ( 1914–2010) soyut   1951, Özel Koleksiyon
            kavramı ile 1947 yılında tanışmıştır. 1949 yılında Türkiye’de ilk defa açılan Devlet Resim
            ve Heykel Sergisi’ne soyut resimle katılan ilk sanatçıdır. Çalışmalarına soyut kavramı içe-
            risinde devam eden sanatçı, çeşitli ara-
            yışlardan sonra 1980 yılında geometri ile
            ilgilenmeye başlamıştır. Resminin teme-
            lini oluşturan geometri ve ışığı ustaca
            kullanan sanatçı, şeffaf boya katmanla-
            rının üst üste uygulanmasıyla oluştur-
            duğu düzlemlerin sınırlarını zıt renklerle
            belirginleştirmiştir. Yatay ve dikey çizgi-
            ler, açıktan koyuya doğru değişen renk
            tonları, ışığın prizmadan kırılmasına
            benzer şekilde resimlerinde dinamik bir
            kompozisyon yaratmıştır. “Soyut” gibi sa-
            natçının 1970’ten günümüze gelen son
            dönem işleri, yapısal kurgusu ve ışığın
            kullanımıyla ürün verdiği bir başka alan
            olan vitraylardan esinler taşımaktadır
            (Görsel 6.29). Eserleri arasında Kompo-
            zisyon, Kuşlar yer almaktadır.

                                              Görsel 6.29: Soyut, Ferruh Başağa, 1987, Modern Sanat Müzesi Koleksiyonu, İstanbul

                                                                                                    139
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146