Page 139 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 139

CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI

            Sanatçının Ütü Yapan Kadın isimli eseri o yıllarda toplumun ekonomik ve sosyal yapı-
            sındaki değişmeyle de örtüşmektedir. Figürleri geometrik parçalar ile çözümlediği bu
            çalışmasında Berk, geleneksel sanatlara ait süsleme unsurlarını da kullanmaktadır. Bu
            süsleme unsurları halk içinden sıradan insanların çevresini saran kaligrafik yaşam ala-
            nına dönüşerek arabesk bir hâl almaktadır.  Çalışmalarındaki resmin temelinde yatan
            geometrik kurgu önemlidir. Figürlere ait yüz ve ellerdeki ayrıntılar kaldırıldığında yüze-
            yin dik, yatay ve diyagonal hareketlerle parçalanmasıyla bir inşa havası elde edilmek
            istendiği anlaşılmaktadır.

            1923 yılında Sanayiinefise Mektebi Resim Bölümünde
            eğitimine başlayan Zeki Faik İzer (1905–1988) Paris’e
            giderek bu eğitimini pekiştirmiştir. 1930’Iu yıllarda
            çıplak konulu resimlerle figür deformasyonuna dayalı
            biçim çözümlemeleriyle başlattığı sanat çalışmaları,
            1950’ler ve devamında nesneden bağımsız ve
            non-fıgüratif soyut verilere bağlı olarak gelişmiştir.
            Yapıtlarında dış görünümlerden arındırılmış, doğanın
            hiçbir biçim ve görünümünü hatırlatmayan renk
            lekelerini önceden tasarlanmamış, hesaplanmamış
            etkisi uyandıracak şekilde fırça oyunlarıyla tuval
            alanına sürerek modem sanatta “lekecilik” anlamına   Görsel 6.24: Müzik, Zeki Faik İzer, 1996, Resim ve Heykel Müzesi, İstanbul
            gelen bir teknik geliştirmiştir. Eserleri arasında Kitap
            Okuyan Kadın, Çapraz Ağaç Dalları, Ayçiçekleri, Gözü
            Sargılı Adam, Plaj, Kompozisyon, Müzik (Görsel 6.24) yer almaktadır.
            1919’da Sanayiinefise Mektebine kaydolan  Cemal Tollu (1899–
            1968), Milli Mücadele’ye katıldığı için yarım kalan eğitimine 1926’da
            İstanbul’a döndükten sonra aynı okulda devam etmiş, 1928’de resim
            eğitimi almak için Paris’e gitmiştir. Sanat hayatının ilk araştırmalarını
            kübizm tesiri altında yapmış, sonraları bu yoldan ayrılarak kendine
            özgü bir renk ve kitle bütünlüğü elde etmiştir. Paris ve Münih’teki
            eğitiminden sonra ülkemize çağdaş sanat görüşünü getiren
            sanatçılar  arasında  yer almıştır. Aynı  zamanda  bir  heykel  sanatçısı
            olan Cemal Tollu’nun heykel sanatına duyduğu ilgi resimlerini de
            etkilemiştir. Bu nedenle Tollu’nun resimleri, üç boyut üstüne kurulu
            bir düzende değildir; taşa yontulmuş kabartmalar gibi yüzeysel   Görsel 6.25: Ankara Keçileri, Cemal Tollu, 1955,
            görünüm veren bir resim-heykel birleşimidir.  Eserleri arasında   Resim ve Heykel Müzesi, İstanbul
            Boğazda Tekne, Boğaziçi’nde, Dervişler Sema Ayininde, Figürlü Dere
            Boyu, Limanda İşçiler, Pamuk Toplayanlar, Çoban ve Kadınlar, Ankara
            Keçileri (Görsel 6.25) yer almaktadır.
            Yugoslavya’da doğan Sabri Berkel (1907–1993), 1927-1928 Belgrad
            Güzel Sanatlar Okulunun Hazırlık Bölümünden diploma almış, 1929-
            1935 Floransa Güzel Sanatlar Akademisinde çalışmıştır. İki yıl boyunca
            fresk ve gravür etüt ederek akademiyi bitirmiş ve 1935’te Türkiye’ye
            gelmiştir. 1950 öncesi resimlerinde titiz bir doğa incelemesine
            girişen, daha çok portre ve natürmort resimlerde yoğunlaşan, nesne
            ressamlığına öncelik tanıyan  sanatçının  bu anlayışı  geliştirmede
            gravürcülüğünün de büyük katkısı olmuştur. 1950’lerin başında eski
            anlayışını geride bırakan Sabri Berkel, yalın biçim ve renk birleşimleri
            içinde  yoruma  ağırlık  veren  bir  sanat  anlayışını  benimsemiştir.
            1950’li yılların sonuna doğru eski Türk hat sanatından yararlanarak
            bütünüyle soyut bir kompozisyon şemasına yönelmiştir. Eserleri
            arasında Taksim Meydanı, Soyut Kompozisyon, Motifli Kompozisyon,
            Simitçi, Motifli Resim, Natürmort, Saf Soyutlama, Yoğurtçu (Görsel
            6.26) yer almaktadır.
                                                                       Görsel 6.26: Yoğurtçu, Sabri Berkel, 1952, Resim ve
                                                                       Heykel Müzesi, İstanbul

                                                                                                    137
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144