Page 135 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 135

Orta Çağ Anadolu Türk Sanatı



                        Selçukluların iki yüzyıllık hâkimiyeti döneminde sanatta oluşturdukları birikim, Türk-
                     lerin İç Asya’dan taşıdıkları değerlerin yanında Anadolu’nun sahip olduğu kültürel mirasın
                     ve komşusu oldukları İslam devletlerinin etkilerinin sentezinden oluşmaktadır. Sosyal ve
                     siyasal tüm alanlarda Selçukluların ortaya koyduğu bu birikim Anadolu beyliklerinin kültür,
                     sanat ve bilim alanında yarattıkları değerlerin temelini oluşturmaktadır.
                        Beylikler Devri mimarisi Osmanlı sanatının anıtsal üslubunu hazırlamıştır. 14. yüzyıl
                     başında Selçuklu mimarisinin canlılığını kaybetmediğini gösteren eserler vardır. Yüzyılın
                     sonlarına kadar da Selçuklu mimari üslubu etkisini göstermekle beraber Beylikler Döne-
                     mi’nde  yeni  üslup  gelişmeleri  kendini  belli  etmektedir.  Etrafındaki  diğer  yapılardan
                     ayrılmış ve önünde son cemaat yeri bulunan tek kubbeli kübik karakterdeki camiler bu
                     gelişmenin başlangıcıdır. 13. yüzyılda yapılmış olan mescitlerin içinde Konya Hacı Ferruh
                     Mescidi (Taş Mescit), tek kubbeli ve önünde kapalı bir giriş bölümü bulunan plan şemasıyla
                     14. yüzyıl camilerine örnek teşkil etmektedir (Görsel 5.79).






























                                             Görsel 5.79: Hacı Ferruh Mescidi (Ta  Mescit), Konya
                        Selçuklu mimarisi ile Beylikler Dönemi mimarisini birbirinden kesin olarak ayırmak
                     mümkün değildir. Selçuklu Dönemi üslubunun çözülüşü ile Beylikler Dönemi üslubunun
                     kuruluşu 13. yüzyılın ikinci yarısında birbiri içine girmiştir. Ama Beylikler Dönemi üslubu
                     tam özelliğini 14. yüzyılın başlarından itibaren kazanmaya başlamıştır. Beylikler Döne-
                     mi’nde  Selçuklu  mimarisinin  canlılığını  kaybettiği  fakat  bu  arada  Osmanlı  sanatındaki
                     anıtsal üslubun hazırlandığı söylenebilir. Beylikler Dönemi mimarisi belirli bir karakter
                     ortaya koymaktan çok mimari alandaki deneme ve arayışları ile Osmanlı mimarisine bir alt
                     yapı  hazırlamıştır.  Selçukluların  yapı  ve  süsleme  sanatına  birtakım  yenilikler  getiren
                     Beylikler Dönemi mimarisi klasik Osmanlı mimarisinin oluşumunu sağlamıştır.


                                 5.3.5. Beylikler Dönemi Sanatının Genel Özellikleri



                        Selçuklu ile Osmanlı Devletleri arasında kalan süreçte Anadolu Türkmen beyleri hem
                     siyasal hem sanatsal faaliyetlere girişmişlerdir. Hâkim oldukları bölgelerde halkın refah
                     seviyesini  yükseltmeye  yönelik  gerçekleştirdikleri  imar  faaliyetleriyle  Anadolu’nun
                     Türkleşmesini sağlamışlardır. Kuruldukları bölgeye göre bazen Selçuklu bazen de hâkim
                     oldukları  bölgenin  mimari  geleneklerini  uygulamışlardır.  Beylikler  Dönemi’nde  Ana-
                     dolu’nun  siyasi  birliği  sağlanmadığından Anadolu  Selçuklu  Dönemi’ndeki  kadar  parlak


                                                           132
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140