Page 137 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 137
CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI
1914’te Sanayiinefise Mektebi Resim
Bölümüne giren Elif Naci (1898-1987)
İbrahim Çallı’nın öğrencisi olmuştur.
Akademideki öğrenciliği sırasında
izlenimci anlayışın etkisinde kalmış
ve özellikle ev içi resimleri yapmıştır.
1933’ten sonra D Grubu içinde soyut
anlayışa yönelmiştir. Hat ustalarından
etkilenmiş; resimlerine hat sanatının
soyut özelliklerinden, Selçuklu halılarının
stilize ögelerinden esinlenerek
oluşturduğu biçimler egemen olmuştur.
1970’lerin sonlarında geometrik soyut
anlayışa yönelmiştir. Eserleri arasında
Atatürk Portresi, Kompozisyon, Peyzaj,
Oda İçi, Natürmort, Topkapı Sarayı, Soyut
Kaligrafi (Görsel 6.20) yer almaktadır.
Görsel 6.19: İlk Meclis, Refik Epikman, Resim ve Heykel Müzesi, Ankara
Hale Asaf (1905-1938) resim eğitimine
Almanya’da başlamıştır. İstanbul’a gel-
diğinde, İnas Sanayiinefise Mektebinde
Feyhaman Duran Atölyesinde çalışma-
larını sürdürmüştür. 1924 yılında Milli
Eğitim Bakanlığı tarafından Almanya’ya
gönderilmiş ardından da Paris’e gitmiş-
tir. Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar
Birliği’nin kurucu üyeleri arasında yer
alan tek kadın sanatçıdır. Bu eylemiyle
bir ressam birliğinin kuruluş etkinlikle-
rine katılan ilk kadın sanatçı olarak dik-
kat çekmiştir. Renkte, lekede, biçimde
ve kuruluştaki araştırıcı uygulamalarına
karşın Hale Asaf’ın sanatının en çarpıcı
özelliği; doğal, kendiliğinden ve lirik bir
anlatım yüklenmesidir. Eserleri arasında
Otoportre, Paletli Otoportre, Bursa’dan
Evler, Atölyede Kadın, İsmail Hakkı Oygar
Portresi, Bastonlu İhtiyar, Oturan Kadın,
Kedili Kız Portresi, Bursa Manzarası (Gör-
sel6.21) yer almaktadır.
Görsel 6.20: Soyut Kaligrafi, Elif Naci
Görsel 6.21:Bursa Manzarası,
Hale Asaf, Resim ve Heykel
Müzesi, İstanbul
135

