Page 137 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 137

CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI

            1914’te Sanayiinefise Mektebi Resim
            Bölümüne giren  Elif Naci (1898-1987)
            İbrahim Çallı’nın öğrencisi olmuştur.
            Akademideki   öğrenciliği  sırasında
            izlenimci anlayışın etkisinde kalmış
            ve özellikle ev içi resimleri yapmıştır.
            1933’ten sonra D Grubu içinde soyut
            anlayışa yönelmiştir. Hat ustalarından
            etkilenmiş; resimlerine hat sanatının
            soyut özelliklerinden, Selçuklu halılarının
            stilize  ögelerinden    esinlenerek
            oluşturduğu biçimler egemen olmuştur.
            1970’lerin sonlarında geometrik soyut
            anlayışa yönelmiştir. Eserleri arasında
            Atatürk Portresi, Kompozisyon, Peyzaj,
            Oda İçi, Natürmort, Topkapı Sarayı, Soyut
            Kaligrafi (Görsel 6.20) yer almaktadır.
                                               Görsel 6.19: İlk Meclis, Refik Epikman, Resim ve Heykel Müzesi, Ankara
            Hale Asaf (1905-1938) resim eğitimine
            Almanya’da başlamıştır. İstanbul’a gel-
            diğinde, İnas Sanayiinefise Mektebinde
            Feyhaman Duran Atölyesinde çalışma-
            larını sürdürmüştür. 1924 yılında Milli
            Eğitim Bakanlığı tarafından Almanya’ya
            gönderilmiş ardından da Paris’e gitmiş-
            tir. Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar
            Birliği’nin kurucu üyeleri arasında yer
            alan tek kadın sanatçıdır. Bu eylemiyle
            bir ressam birliğinin kuruluş etkinlikle-
            rine katılan ilk kadın sanatçı olarak dik-
            kat çekmiştir. Renkte, lekede, biçimde
            ve kuruluştaki araştırıcı uygulamalarına
            karşın Hale  Asaf’ın sanatının en çarpıcı
            özelliği; doğal, kendiliğinden ve lirik bir
            anlatım yüklenmesidir. Eserleri arasında
            Otoportre, Paletli Otoportre, Bursa’dan
            Evler, Atölyede Kadın, İsmail Hakkı Oygar
            Portresi, Bastonlu İhtiyar, Oturan Kadın,
            Kedili Kız Portresi, Bursa Manzarası (Gör-
            sel6.21) yer almaktadır.
                                                                             Görsel 6.20: Soyut Kaligrafi, Elif Naci



















                                                                Görsel 6.21:Bursa Manzarası,
                                                                Hale Asaf, Resim ve Heykel
                                                                Müzesi, İstanbul

                                                                                                    135
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142