Page 133 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 133

CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI

            Eserleri arasında Topkapı Sarayı’ndan,  Haliç’te Yelkenli-
            ler, Rumeli Hisarı, Boğaz, Mevleviler, İstiklal Savaşı’nda
            Zeybekler yer almaktadır (Görsel 6.12).
            İstiklal Savaşı’nda Zeybekler  resminin  konusu
            Kurtuluş Savaşı’dır. Ulusal Kurtuluş Savaşı’nın hangi
            zor koşullarda gerçekleştiği mücadelenin önemli bir
            bileşeni olan zeybekler üzerinden konu edilmiştir.
            Eser 154x186 cm boyutlarında yağlı boya tekniğinde
            yapılmıştır. Dağların ufukta sıralanmasıyla derinlik ve-
            rilen tabloda, köyün önünde beyaz bir at ve yedi kişilik
            bir kompozisyon görülmektedir. Resim Kurtuluş Sava-
            şı’na katılmak için hazırlanan dört zeybekle, onlarla
            görüşmeye gelen üç kadından meydana gelmekte-
            dir. Zeybeklerin giyim kuşamları, Ege Bölgesi’nin efe
            kıyafetleridir. Kadınlar ise yerel kıyafet ve bir kumaşla
            örtünmüşlerdir. Sanatçı, kadın figürüyle Anadolu ka-
            dınlarının savaşta erkekler kadar önemli bir yeri oldu-
            ğunu bize hissettirmiştir. Gökyüzü ve dağlardaki so-  Görsel 6.12: İstiklal Savaşı’nda Zeybekler, İbrahim Çallı, 1923, Devlet Resim
            ğuk havaya karşılık zeybeklerde yer yer sıcak renklerin   ve Heykel Müzesi, Ankara
            kullanılması, savaşın gidişatının umut verici olduğunu
            göstermektedir. Tablo gruplardan oluşurken kompo-
            zisyona bütünlük hâkimdir. İzlenimci renk özelliklerine
            dikkat edilen çalışmada ayrıntıya da önem verilmiştir.
            Mekteb-i Sultanide Şevket Dağ‘dan resim eğitimi alan
            Namık İsmail (1890–1935) sanat eğitimine 1912
            yılında gittiği Paris’te devam etmiştir. Paris eğitiminin
            ardından izlenimci ve renkçi bir yaklaşımla resimler
            yapmıştır. Sonra bu üslubuna anlatımcı bir yorum
            eklemiştir. Manzara, kent görünümleri, iç mekân, figür,
            portre gibi farklı konuları çalışan sanatçının İstanbul,
            Bursa, Ankara, Viyana, Paris gibi çeşitli yerlerden yaptığı
            çok sayıda kent ve manzara resmi bulunmaktadır.
            Eserleri arasında Otoportre, Güvertede Adamlar,
            Sedirde Uzanan Kadın, Mediha Hanım, Harman, Ulu
            Cami, Maden İşçileri, Dolmabahçe,  Son Mermi (Görsel
            6.13) yer almaktadır.
            Sanatçı bir aileden gelen Feyhaman Duran (1886-  Görsel 6.13: Son Mermi, Namık İsmail, 1933, Resim ve Heykel Müzesi, Ankara
            1970), Galatasaray Lisesinde öğrenim gördüğü
            yıllarda kara kalem portreler çizmiştir. 1910 yılında
            Paris’e resim eğitimi almak amacıyla gönderilmiş
            ve burada izlenimcilikten etkilenmiştir. Yurda dön-
            dükten sonra önce İnas Sanayiinefise Mektebinde
            sonra  Sanayiinefise Mektebinde eğitim vermiştir.
            Kuşağının birçok sanatçısı gibi manzara, natürmort
            ve portre resimleri yapmıştır. Sanatçı Doğu ile Batı’yı
            aynı anda analiz ederek yorumlamış ve eserlerine
            yansıtmıştır. Portrelere ağırlık veren resimlerinde
            kompozisyon ve anlatımının kusursuzluğuna daya-
            nan bir anlayışa önem vermiştir. Birçok portresinde
            görülen kuruluş sağlamlığı; hat sanatı ve güzel yazı-
            lara verdiği önemden gelmektedir. Eserleri arasında                        Görsel 6.14: İsmail
            Atatürk Portresi, Kadın Portresi, İsmail Hakkı Altun-                      Hakkı Altunbezer Portresi,
            bezer Portresi (Görsel 6.14), Rumeli Hisarı, Vazoda                        Feyhaman Duran, 1946,
            Manolyalar, Natürmort yer almaktadır.                                      Resim ve Heykel Müzesi,
                                                                                       Ankara

                                                                                                    131
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138