Page 133 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 133
CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI
Eserleri arasında Topkapı Sarayı’ndan, Haliç’te Yelkenli-
ler, Rumeli Hisarı, Boğaz, Mevleviler, İstiklal Savaşı’nda
Zeybekler yer almaktadır (Görsel 6.12).
İstiklal Savaşı’nda Zeybekler resminin konusu
Kurtuluş Savaşı’dır. Ulusal Kurtuluş Savaşı’nın hangi
zor koşullarda gerçekleştiği mücadelenin önemli bir
bileşeni olan zeybekler üzerinden konu edilmiştir.
Eser 154x186 cm boyutlarında yağlı boya tekniğinde
yapılmıştır. Dağların ufukta sıralanmasıyla derinlik ve-
rilen tabloda, köyün önünde beyaz bir at ve yedi kişilik
bir kompozisyon görülmektedir. Resim Kurtuluş Sava-
şı’na katılmak için hazırlanan dört zeybekle, onlarla
görüşmeye gelen üç kadından meydana gelmekte-
dir. Zeybeklerin giyim kuşamları, Ege Bölgesi’nin efe
kıyafetleridir. Kadınlar ise yerel kıyafet ve bir kumaşla
örtünmüşlerdir. Sanatçı, kadın figürüyle Anadolu ka-
dınlarının savaşta erkekler kadar önemli bir yeri oldu-
ğunu bize hissettirmiştir. Gökyüzü ve dağlardaki so- Görsel 6.12: İstiklal Savaşı’nda Zeybekler, İbrahim Çallı, 1923, Devlet Resim
ğuk havaya karşılık zeybeklerde yer yer sıcak renklerin ve Heykel Müzesi, Ankara
kullanılması, savaşın gidişatının umut verici olduğunu
göstermektedir. Tablo gruplardan oluşurken kompo-
zisyona bütünlük hâkimdir. İzlenimci renk özelliklerine
dikkat edilen çalışmada ayrıntıya da önem verilmiştir.
Mekteb-i Sultanide Şevket Dağ‘dan resim eğitimi alan
Namık İsmail (1890–1935) sanat eğitimine 1912
yılında gittiği Paris’te devam etmiştir. Paris eğitiminin
ardından izlenimci ve renkçi bir yaklaşımla resimler
yapmıştır. Sonra bu üslubuna anlatımcı bir yorum
eklemiştir. Manzara, kent görünümleri, iç mekân, figür,
portre gibi farklı konuları çalışan sanatçının İstanbul,
Bursa, Ankara, Viyana, Paris gibi çeşitli yerlerden yaptığı
çok sayıda kent ve manzara resmi bulunmaktadır.
Eserleri arasında Otoportre, Güvertede Adamlar,
Sedirde Uzanan Kadın, Mediha Hanım, Harman, Ulu
Cami, Maden İşçileri, Dolmabahçe, Son Mermi (Görsel
6.13) yer almaktadır.
Sanatçı bir aileden gelen Feyhaman Duran (1886- Görsel 6.13: Son Mermi, Namık İsmail, 1933, Resim ve Heykel Müzesi, Ankara
1970), Galatasaray Lisesinde öğrenim gördüğü
yıllarda kara kalem portreler çizmiştir. 1910 yılında
Paris’e resim eğitimi almak amacıyla gönderilmiş
ve burada izlenimcilikten etkilenmiştir. Yurda dön-
dükten sonra önce İnas Sanayiinefise Mektebinde
sonra Sanayiinefise Mektebinde eğitim vermiştir.
Kuşağının birçok sanatçısı gibi manzara, natürmort
ve portre resimleri yapmıştır. Sanatçı Doğu ile Batı’yı
aynı anda analiz ederek yorumlamış ve eserlerine
yansıtmıştır. Portrelere ağırlık veren resimlerinde
kompozisyon ve anlatımının kusursuzluğuna daya-
nan bir anlayışa önem vermiştir. Birçok portresinde
görülen kuruluş sağlamlığı; hat sanatı ve güzel yazı-
lara verdiği önemden gelmektedir. Eserleri arasında Görsel 6.14: İsmail
Atatürk Portresi, Kadın Portresi, İsmail Hakkı Altun- Hakkı Altunbezer Portresi,
bezer Portresi (Görsel 6.14), Rumeli Hisarı, Vazoda Feyhaman Duran, 1946,
Manolyalar, Natürmort yer almaktadır. Resim ve Heykel Müzesi,
Ankara
131

