Page 133 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 133

Orta Çağ Anadolu Türk Sanatı



                        Aydınoğullarından  günümüze  ulaşan  Selçuk  İsa  Bey  Camii  (1374),  Selçuk'ta  ovaya
                     hâkim bir yamaca inşa edilmiştir (Görsel 73). Kıble yönüne göre yamaca yaslanan yapıdaki
                     avlu, iki yanda da kapalı bölüme bitişik bir plana sahiptir. Bu yapıda dört granit sütunun
                     oluşturduğu iki nef bu kez mihraba paralel olarak uzanmaktadır. Ayrıca bu iki nefin tam
                     mihrabın önüne rastlayan kısımları ise arka arkaya iki kubbe ile örtülmüştür. Böylece mihrap
                     yönünü belirten bir tür transept oluşmuştur. İkinci kubbenin üçgen pandantiflerinde firuze,
                     koyu mavi ve sırsız kırmızı tuğladan kesilmiş altıgenler ve üçgenlerle yapılmış mozaik çini
                     süslemeler  bulunmaktadır.  Sahınları  ayıran  dört  sütundan  üçü  mukarnas  başlıklı,  biri  de
                     kompozit Roma başlığıdır (devşirme malzeme). Cami bu planıyla Şam Emeviye Camii’nden
                     gelen ve Artuklu Dönemi camilerinde gelişmiş olan bir etkiyi sürdürmektedir. Öte yandan
                     düz ahşap çatılı revakları ve ortadaki sekizgen havuzu ile Osmanlılarda gelişecek olan revak-
                     lı  avlu  düşüncesinin  öncüsüdür.  İsa  Bey  Camii  mermer  kaplı  batı  cephesi,  mukarnaslı
                     pencere dizileri, iki renkli taş geçmelerle süslü taç kapı ile aynı zamanda Osmanlı cephe
                     mimarisinin de öncüsü durumundadır (Görsel 5.74).




















                               Görsel 5.73: İsa Bey Camii, İzmir  Görsel 5.74: İsa Bey Camii batı cephesi, İzmir
                        H) Menteşeoğulları Devri
                        Balat'ta inşa edilmiş olan İlyas Bey Külliyesi (1404); cami, medrese, türbe, hamam ve
                     antik tiyatro önünde inşa edilmiş han yapılarından meydana gelmiştir. Cami tek kubbeli
                     olup kare plana sahip bir yapıdır (Görsel 5.75). Cephesinin iki kademeli kuruluşu iki yanda-
                     ki palmet bezemeli taş kuşaklar ve cümle kapısındaki iki renkli taş işçiliği, camiye Menteşe
                     Beyliği mimarisinin özgün örneği olma niteliğini kazandırmıştır.  Cami içten ve dıştan son
                     derece düzgün mermer levhalarla kaplanmıştır. Bu eserle Selçukluların mimari anlayışından
                     artık iyice uzaklaşılmıştır. Taç kapı çıkıntılı bir kare çerçeve içinde yer alan taşkın sivri
                     kemerden ibarettir. Işığı doğu, güney ve batı duvarlarında açılmış dörder pencere ile kubbe
                     kaidesini teşkil eden çifte kasnağın üç küçük penceresinden alan caminin bir de aynı sadelik
                     anlayışı içinde yapılmış taştan bir mihrabı vardır (Görsel 5.76).





















                             Görsel 5.75: İlyas Bey Külliyesi, Aydın  Görsel 5.76: İlyas Bey Camii mihrabı, Aydın



                                                           130
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138