Page 144 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 144
6. ÜNİTE
eserleridir. Özellikle soyut-figüratif
karşıtlığı içinde çözümlenen ikili-
üçlü atlar ve at başları serileri en
dikkat çekici çalışmalarıdır. Bu eserleri
daha sonra “Kuşlar-Güvercinler”,
“Horozlar” ve “Şezlonglar” üzerine
temalar olarak genişlemiştir. Orhan
Peker, Türk resminde lekeci anlayışın
en önemli temsilcilerinden biridir.
Eserleri arasında Çayırda, Kadın
Portresi, Büyük At, Üç Güzel, Balıklar
ve Kız, Anadolu’dan, Aşık Veysel
(Görsel 6.33) yer almaktadır.
Nedim Günsür (1924-1994) İlk
ve orta öğreniminin ardından
1942 yılında girdiği Akademinin
Resim Bölümünden 1948 yılında
Bedri Rahmi Atölyesinden mezun
olmuştur. Aynı yıl Paris’e giderek
çalışmalarda bulunmuş ve 1952
yılında yurda dönmüştür. Paris
dönüşü 1955 yılında Zonguldak’a
öğretmen olarak atanmıştır. Sanatçı
toplumsal gerçekçi anlayışta ele
Görsel 6.33: Aşık Veysel, Orhan aldığı madenci yaşamına ait birçok
Peker, 1970, Resim ve Heykel eseri burada gerçekleştirmiştir.
Müzesi, Ankara Nedim Günsür’ün sanatında özellikle 1960’lardan sonra dönen ana motif, sanatçının
kendi iklim ve doğasının çeşitlemeleridir. Bu iklim ve doğanın içinde bir bayram yerinde,
bir trende, bir gecekondu semtinde, suskun bir sokak kahvesi ve meydanında, kırsal
kesimde ve gurbette sağlam bir gözlemle aktarılmış ve yorumlanmış insanlar mevcuttur.
İnce, uzun, yalın ayaklarıyla çalışmaya giden köylüler; lunapark alanında dolaşan insanlar,
sokak kahveleri, gurbetçiler, madenciler gibi figürler geniş doğa dekorları içerisinde
sunulmuştur. Hem Zonguldak hem 1958 sonrası İstanbul resimleri minyatür havasındadır.
Figürler minyatürlerde olduğu gibi basitleştirilip sadeleştirilmiştir. Eserleri arasında Göç,
Güreşen Çalılar, Uçurtmalar, Gökyüzü, Tepe Mahallesi, Almanya Yolculuğu, Bayram Yeri
(Görsel 6.34) yer almaktadır.
Görsel 6.34: Bayram Yeri, Nedim Günsür, Resim ve Heykel Müzesi, İstanbul
142

