Page 144 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 144

6. ÜNİTE
                                                                         eserleridir. Özellikle soyut-figüratif
                                                                         karşıtlığı içinde çözümlenen ikili-
                                                                         üçlü atlar ve at başları serileri en
                                                                         dikkat çekici çalışmalarıdır. Bu eserleri
                                                                         daha  sonra “Kuşlar-Güvercinler”,
                                                                         “Horozlar” ve  “Şezlonglar” üzerine
                                                                         temalar olarak genişlemiştir. Orhan
                                                                         Peker, Türk resminde lekeci anlayışın
                                                                         en önemli temsilcilerinden biridir.
                                                                         Eserleri arasında  Çayırda, Kadın
                                                                         Portresi, Büyük At, Üç Güzel, Balıklar
                                                                         ve Kız, Anadolu’dan, Aşık  Veysel
                                                                         (Görsel 6.33) yer almaktadır.
                                                                         Nedim Günsür  (1924-1994) İlk
                                                                         ve orta öğreniminin ardından
                                                                         1942 yılında girdiği Akademinin
                                                                         Resim Bölümünden 1948 yılında
                                                                         Bedri Rahmi  Atölyesinden  mezun
                                                                         olmuştur. Aynı yıl Paris’e giderek
                                                                         çalışmalarda  bulunmuş  ve  1952
                                                                         yılında yurda dönmüştür. Paris
                                                                         dönüşü 1955 yılında Zonguldak’a
                                                                         öğretmen olarak atanmıştır. Sanatçı
                                                                         toplumsal gerçekçi anlayışta ele
           Görsel 6.33: Aşık Veysel, Orhan                               aldığı madenci yaşamına ait birçok
             Peker, 1970, Resim ve Heykel                                eseri burada gerçekleştirmiştir.
                     Müzesi, Ankara  Nedim Günsür’ün sanatında özellikle 1960’lardan sonra dönen ana motif, sanatçının
                                 kendi iklim ve doğasının çeşitlemeleridir. Bu iklim ve doğanın içinde bir bayram yerinde,
                                 bir trende, bir gecekondu semtinde, suskun bir sokak kahvesi ve meydanında, kırsal
                                 kesimde ve gurbette sağlam bir gözlemle aktarılmış ve yorumlanmış insanlar mevcuttur.
                                 İnce, uzun, yalın ayaklarıyla çalışmaya giden köylüler; lunapark alanında dolaşan insanlar,
                                 sokak kahveleri, gurbetçiler, madenciler gibi figürler geniş doğa dekorları içerisinde
                                 sunulmuştur. Hem Zonguldak hem 1958 sonrası İstanbul resimleri minyatür havasındadır.
                                 Figürler minyatürlerde olduğu gibi basitleştirilip sadeleştirilmiştir. Eserleri arasında Göç,
                                 Güreşen Çalılar, Uçurtmalar, Gökyüzü, Tepe Mahallesi, Almanya Yolculuğu, Bayram Yeri
                                 (Görsel 6.34) yer almaktadır.



























           Görsel 6.34: Bayram Yeri, Nedim Günsür, Resim ve Heykel Müzesi, İstanbul

          142
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149