Page 147 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 147

CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI

            Fotogerçekçilik
            Fotogerçekçi akım, 1960’larda Amerika’da New
            York ve Los Angeles gibi şehirlerin sanat ortam-
            larında ortaya çıkmıştır. Bu yıllarda soyut sanatın
            aksine modernizmle birlikte resim sanatından
            çıkarılmak istenen figüratif resim, pop art sanat-
            çıları tarafından yeniden gündeme getirilmiş; fo-
            togerçekçi sanatçıların fotoğraftan yola çıkarak
            resimlerinde gerçeği bire bir yansıtması sonucu
            fotogerçekçilik akımı ortaya çıkmıştır. Çağdaş
            Türk resminde fotogerçekçi akımından etkile-
            nen ilk isim Nur Koçak’tır. Türk resminde fotoger-
            çekçi eğilim gösteren sanatçılar; çalışmalarına
            aktardıkları figür, nesne ve fotoğrafa duygusal
            betimlemeler ve kavramsal anlamlar yükleyerek
            çalışmalarını sergilemişlerdir. Türkiye’de fotoger-
            çekçi akım, akımdan ziyade eğilim düzeyinde
            kalmıştır. Ülkemizde fotogerçekçi çalışmalar ya-  Görsel 6.39: Rujlar, Nur Koçak, 1987
            pan sanatçılar arasında Nur Koçak (Görsel 6.39),
            Mustafa Sekban, Taner Ceylan, Cömert Doğru ve
            Mustafa Yüce bulunmaktadır.
            Kavramsal Sanat
            Kavramsal sanat 1960’lı yılların sonunda Amerika ve İngiltere’de ortaya çıkan ve
            uluslararası hâle gelen, sanatın anlam ve amaçlarını sorgulayan, geleneksel sanatın
            sınırlarını zorlayan ve genişleten öncü bir akımdır. Türkiye’de 1980’lerde sanat ortamında
            bir hareketlilik yaşanmış ve 1990’lardan günümüze yeni sanat yaklaşımları benimsenmiş;
            yeni  dışavurumculuk,  art  povera, enstalasyon  sanatı  gibi sanat  hareketleri  1980’li
            yıllarda kavramsal sanat çerçevesinde oluşum göstermiştir. 1980’lerden sonra Türkiye’de
            malzeme ve yöntem olarak geniş bir alanda var olan kavramsal sanat, özgür bir kimliğe
            kavuşmuştur. Plastik sanatlarda tuval ve boyalarla yapılan resimler etkisini yitirmiş,
            sanatçılar tuvalin dışına çıkma isteklerini ve yeni
            arayışlarını dile getiren söylemleriyle dikkat çekmiştir.
            Sınır tanımayan sanatçılar, düşüncelerini her türlü
            malzemede göstermiştir. Seyirciyi merkeze alarak
            eleştirel  ve  düşündürücü  bir  tavır  almışlar;  sanatçı,
            sanat eseri, müze ve galerileri sorgulayarak sınırları
            aşmaya çalışmışlardır. Böylelikle kavramsal sanatta
            günlük  hayattaki  hazır  nesneler,  resim  ve  heykelin
            yerini almış; yeni bir eğilim ortaya çıkmıştır. Ülkemizde
            kavramsal sanat çalışmaları yapan sanatçılar arasında
            Şükrü Aysan, Hüsamettin Koçan, Ayşe Erkmen, Füsun
            Onur, Erdağ Aksel, Serhat Kiraz, Canan Beykal, Balkan
            Naci İslimyeli, Şükran Moral gibi isimler bulunmaktadır.
            Ayşe Erkmen’in kavramsal sanat kapsamında yaptığı
            su arıtma sistemlerinden oluşan ‘Plan B’ adlı heykel
            düzenlemesi  Venedik Bienali’nde  Türkiye’yi temsil
            etmiştir.  (Görsel  6.40).  Erkmen,  Venedik’in  suyla
            ilişkisine gönderme yaparak gerçekleştirdiği Plan B’de
            tarihi mekâna yeniden düzenlediği bir arıtma sistemini
            yerleştirmiştir. Kareografik bir şekilde düzenlenen
            formlar tarafından kanaldaki pis suyun arıtılıp
            içilebilecek duruma getirildikten sonra tekrar kanala
            geri verilmesi düşüncesi harekete geçirilmektedir.   Görsel 6.40: Plan B, Ayşe Erkmen, Mekâna Özgü Enstalasyon, 2011


                                                                                                    145
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152