Page 151 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 151
CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI
Burhan Doğançay (1929–2013) resimlerine esin kaynağı olarak geniş duvar
yüzeyleri üzerinde ilginç bir görsel malzeme yığını oluşturan yırtık afişler,
karalamalar, lekeler gibi görünümleri seçmiş; bu malzeme seçiminden yola
çıkarak çağdaş resim soyutlamasına hüsnühata kadar varan bir üslup yöntemiyle
katılmıştır. Doğançay’ın, Doğulu bir toplumun kültürel yaşamının göstergesi olan
ve bir zamanlar toplumunu da ilgilendiren Arap harflerini kullanması gelenekseli
çağdaş söylemle ele aldığını göstermektedir (Görsel 6.49). Eserleri arasında Akşam
Işıkları, Kompozisyon, Büyük Örümcek, Ribbon Mania (Ribon Manya) bulunmaktadır.
Eski uygarlıklardan ve coğrafyalarından esinlenerek çalışmalarına yön veren Erol
Akyavaş (1932–1999) o dönemlere ait motifleri anlatmak istediği konuya göre seçerek
minyatür tadında kullanmıştır. Özde İslam dininin benimsemediği resim sanatına, İslam
kültür ve felsefesinin özü ve estetiğini kazandırmıştır. Akyavaş Batı resminin teknik veri
ve birikimlerini Doğu kültür ve felsefesinin izleri ile dinî verileriyle yoğurmuş, geçmiş
kültürleri sanatıyla birleştirerek kendi sanat dilini oluşturmuştur. Eserleri arasında Kerbela,
Kralların Görkemi, Kuşatma, Miraçname, Vav (Görsel 6.50) yer almaktadır.
Görsel 6.49: Kompozisyon 01, Burhan Doğançay Görsel 6.50: Vav, Erol Akyavaş
Ankara Gazi Eğitim Enstitüsü Resim-İş
Bölümünü bitiren Süleyman Saim
Tekcan (1940-) Almanya’da baskı eğiti-
mi üzerine araştırmalar yapmıştır. Türki-
ye’de baskı resim sanatının önde gelen
isimlerinden biridir. Genellikle hat yazısı
ve at figürlerini, Anadolu medeniyetle-
rinin kitabeleri ve mezar taşlarını hatır-
latan formlarla buluşturmuştur (Görsel
6.51). Resimlerinde minyatür etkileri
görülmektedir.
1968-1975 arasında İstanbul Atatürk
Eğitim Enstitüsünde eğitimci olarak
görev yapan Tekcan bu okuldaki ilk
baskı atölyelerini, litografi atölyesi,
serigrafi atölyesi ve gravür atölyelerini
kurdu. Tekcan, Anadolu’daki kurumlarda
da gravür ve serigrafi atölyelerinin
hayata geçirilmesinde etkili oldu. Görsel 6.51: Atlar Serisi,
Süleyman Saim Tekcan, 2002
149

