Page 151 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 151

CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI

            Burhan Doğançay  (1929–2013)  resimlerine  esin  kaynağı  olarak  geniş  duvar
            yüzeyleri üzerinde ilginç bir görsel malzeme yığını oluşturan yırtık afişler,
            karalamalar, lekeler gibi görünümleri seçmiş; bu malzeme seçiminden yola
            çıkarak çağdaş resim soyutlamasına hüsnühata kadar varan bir üslup yöntemiyle
            katılmıştır. Doğançay’ın, Doğulu bir toplumun kültürel yaşamının göstergesi olan
            ve bir zamanlar toplumunu da ilgilendiren Arap harflerini kullanması gelenekseli
            çağdaş söylemle ele aldığını göstermektedir (Görsel 6.49). Eserleri arasında Akşam
            Işıkları, Kompozisyon, Büyük Örümcek, Ribbon Mania (Ribon Manya) bulunmaktadır.

            Eski uygarlıklardan ve coğrafyalarından esinlenerek çalışmalarına yön veren  Erol
            Akyavaş (1932–1999) o dönemlere ait motifleri anlatmak istediği konuya göre seçerek
            minyatür tadında kullanmıştır. Özde İslam dininin benimsemediği resim sanatına, İslam
            kültür ve felsefesinin özü ve estetiğini kazandırmıştır. Akyavaş  Batı resminin teknik veri
            ve birikimlerini Doğu kültür ve felsefesinin izleri ile dinî verileriyle yoğurmuş, geçmiş
            kültürleri sanatıyla birleştirerek kendi sanat dilini oluşturmuştur. Eserleri arasında Kerbela,
            Kralların Görkemi, Kuşatma, Miraçname, Vav (Görsel 6.50) yer almaktadır.
























               Görsel 6.49: Kompozisyon 01, Burhan Doğançay    Görsel 6.50: Vav, Erol Akyavaş


            Ankara Gazi Eğitim Enstitüsü Resim-İş
            Bölümünü bitiren  Süleyman Saim
            Tekcan (1940-) Almanya’da baskı eğiti-
            mi üzerine araştırmalar yapmıştır. Türki-
            ye’de baskı resim sanatının önde gelen
            isimlerinden biridir. Genellikle hat yazısı
            ve at figürlerini, Anadolu medeniyetle-
            rinin kitabeleri ve mezar taşlarını hatır-
            latan formlarla buluşturmuştur (Görsel
            6.51). Resimlerinde minyatür etkileri
            görülmektedir.
            1968-1975 arasında İstanbul Atatürk
            Eğitim Enstitüsünde eğitimci olarak
            görev yapan  Tekcan bu okuldaki ilk
            baskı atölyelerini, litografi atölyesi,
            serigrafi atölyesi ve gravür atölyelerini
            kurdu. Tekcan, Anadolu’daki kurumlarda
            da gravür ve serigrafi atölyelerinin
            hayata geçirilmesinde etkili oldu.                                    Görsel 6.51: Atlar Serisi,
                                                                                  Süleyman Saim Tekcan, 2002


                                                                                                    149
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156