Page 154 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 154

6. ÜNİTE
                                 Tezhip Sanatı
                                 Kelime anlamı altınlamak olan tezhip, Türk süsleme sanatlarından biridir. Muhtelif de-
                                 ğerdeki ezilmiş altın ve renklerle kitap, levha gibi yazma eserlerin bezenmesine tezhip
                                 denir. Sadece altınla yapılanın dışında, toprak boyalarla da yapılmaktadır. Tezhip yapan
                                 sanatçıya “müzehhib”, tezhip tekniğiyle yapılmış esere de “müzehheb” adı verilir. Padi-
                                 şaha, vezirlere ve devlet büyüklerine sunulacak ilmi ve edebi eserler başta olmak üzere
                                 divanlar, fermanlar, mesneviler, dua kitapları, dinî yazmalar ya da özel kitaplar tezyin
                                 edilen uygulamalardır. Tezhip en çok Kuran-ı Kerim’lerin ilk ve son sayfalarında, sureler-
                                                                           den önce kullanılmıştır.
                                                                           Tıp eğitimi aldığı sırada güzel
                                                                           sanatlarla da  ilgilenen  Süheyl
                                                                           Ünver (1898-1986) 1916-1923
                                                                           yıllarında Medresetü’l Hattatinde
                                                                           ebru, tezhip, minyatür ve hat sa-
                                                                           natı üzerine eğitim almıştır. Res-
                                                                           sam Hoca Ali Rıza’dan özel kara
                                                                           kalem  ve  sulu  boya;  Yeniköylü
                                                                           Nuri, İsmail Hakkı Altunbezer ve
                                                                           Tahirzade Hüseyin Efendi’den de
                                                                           hat, tezhip ve minyatür alanında
                                                                           eğitim almıştır. Topkapı Sarayı’n-
                                                                           daki  nakışhaneyi düzenleyerek
                                                                           burada yıllarca tezhip ve min-
                                                                           yatür dersleri vermiştir (Görsel
                                                                           6.56).
          Görsel 6.56: Tezhiplenmiş cilt
          kapağı, Süheyl Ünver    Sanayiinefise Mektebinin Hattatlık Bölümünü bitiren İsmail Hakkı Altunbezer (1873-
                                 1946) tezhip sanatı ile de ilgilenmiş ve kendi yazılarını tezhiplemiştir. Çeşitli mekteplerde
                                 rika, 1915 yılında açılan Medresetü’l-Hattatin’de tuğra ve celi sülüs; 1928 harf devriminden
                                 sonra Şark Tezyini Sanatlar Mektebinde, 1936’dan itibaren de Güzel Sanatlar Akademisinde
                                 tezhip dersleri vermiştir. Eserleri arasında Selimiye, Edirnekapı, Zeynep Sultan, Abdi Subaşı
                                 camilerindeki yazıları yer almaktadır (Görsel 6.57).
                                 Fatma Rikkat Kunt (1903-1986) 1936’da Devlet Güzel Sanatlar Akademisinin Türk Tezyini
                                 Sanatlar Şubesine kaydolmuştur. Tuğrakeş İsmail Hakkı Altunbezer’den tezhip; Mehmed
                                 Necmeddin Okyay’dan klasik cilt, ebru ve ahar; Vasıf Sedef’ten sedefkârlık eğitimi almıştır.
                                 1944’te Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Türk Tezyini Sanatlar Bölümünü tamamlayan sa-
                                 natçı Akademinin kütüphanesine memur olarak atanmıştır. 1948’de Mehmed Necmeddin
                                 Okyay’ın emekliye ayrılmasıyla tezhip ve çini desenleri hocası olmuştur. Usta müzehhibe,
                                 Muhsin Demironat ile 1968’e kadar Türk Tezyini Sanatlar Şubesinde başarılı çalışmalara imza
                                 atarak çok sayıda sanatkârın yetişmesine katkı sağlamıştır (Görsel 6.58).




















                  Görsel 6.57: Şemsi Paşa Camii, Fâtır Suresi 41. Ayet,   Görsel 6.58: Tezhip, Fatma Rikkat Kunt, Emin Barın
                  İsmail Hakkı Altunbezer, Üsküdar, İstanbul  Koleksiyonu

          152
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159