Page 155 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 155

CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI

            Muhsin Demironat (1907-1983) İsmâil Hakkı Altunbezer’in teşvikiyle
            tezhip öğrenmeye başlamıştır. 1936’dan itibaren Devlet Güzel Sanatlar
            Akademisi Türk Tezyini Sanatlar Şubesine devam etmiştir. Mezuniye-
            tinden sonra başladığı tezhip ve rugan (lake) öğretmenliğini 1966’da
            Yıldız Porselen Sanayiine müdür olana kadar sürdürmüştür. Özellikle
            ince tezhip, ruganî ve desen çalışmalarıyla takdir toplamış ve birçok
            eser bırakmıştır (Görsel 6.59).
            Ebru Sanatı
            Kitap süsleme sanatı olarak ortaya çıkan ebru, belirli maddeler kul-
            lanılarak yoğunluğu arttırılan suya serpilen boyalardan bir desen
            oluşturulması ve bu desenin bir kâğıt veya kumaş üzerine aktarıl-
            masıdır.
            Necmeddin Okyay  (1883-1976) ebru sanatı ile ilgili çalışmalar
            meydana getirmiş, bu çalışmalarını ileri seviyeye ulaştırdıktan son-
            ra o döneme kadar bilinen ebru çeşitlerine ek olarak stilize edilmiş   Görsel 6.59: Tezhip, Muhsin
            çiçekli ebrular yapmıştır. Süheyl Ünver’in önerisi doğrultusunda bu ebrulara “Necmed-  Demironat, Türkiye Petrol Vakfı
                                                                                  Koleksiyonu
            din ebrusu” adı verilmiştir. Bunun dışında “akkâse” veya “yazılı ebru” olarak bilinen ve
            kâğıda zamklı su ile yazılan yazıların etrafına ebru yapılarak uygulanan ebru türünü de
            geliştirmiştir (Görsel 6.60).


























                                                                                  Görsel 6.60: Yazılı ebru,
            Necmeddin Okyay’ın himayesiyle 1938’de Güzel Sanatlar Akademisinin Türk Tez-  Necmeddin Okyay, Mimar Sinan
            yini Sanatları Bölümüne kaydolan Mustafa Düzgünman (1920-1990), Necmed-  Üniversitesi Kütüphanesi
            din Okyay’dan eski tarz
            cilt ve ebru öğrenmiştir.
            Çeşitli konularda yeniliğe
            açık olduğu hâlde ebru
            sanatında klasik anlayı-
            şa bağlı kalmıştır. Hocası
            Necmeddin Okyay’ın bu
            sanata  kazandırdığı çi-
            çekli ebru çeşitlerine
            papatyayı eklemiş, ayrı-
            ca çiçek şekillerine yeni-
            likler getirmiştir (Görsel
            6.61).
                                                                                  Görsel 6.61: Papatya Demeti,
                                                                                  Mustafa Düzgünman

                                                                                                    153
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160