Page 152 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 152

6. ÜNİTE
                                 6.5. CUMHURİYET DÖNEMİ GELENEKSEL SANATLAR
                                 El sanatları, bir milletin gelenek, görenek ve yaşam biçimini nesilden nesile aktaran;
                                 millî kültürü tanıtan en önemli unsurlardandır. Çeşitli medeniyet ve kültürlerin beşiği
                                 olan ve içinde eşsiz tarihi eserleri saklayan ülkemiz, el sanatları yönünden çok zengin
                                 bir geçmişe sahiptir. Hat, minyatür, çini-seramik, dokuma, halı-kilim, kalem işi, cilt, ba-
                                 kırcılık, keçe, ağaç oyma, sedef kakmacılığı, ebru, tezhip, gölge sanatı geleneksel Türk
                                 el sanatlarındandır.
                                 Hat Sanatı
                                 İslam kültüründe belirli kurallara uygun şekilde güzel yazı yazma sanatı anlamına gelen
                                 hat; taş, tuğla, çini, ağaç, maden, kumaş üzerinde ve mimaride kullanılmıştır. Hat yazısı
                                 yazan sanatçılara hattat; hat sanatında köşeli yazılara kûfi, yuvarlak yazılara sülüs ve
                                 nesih denir.  Hat sanatının malzemeleri kağıt, kalem ve mürekkeptir. Cumhuriyet’ten
                                 sonra harf devrimi ile Arap harflerinin kullanımdan kaldırılması hat sanatını olumsuz
                                 etkilemiştir. Kitapların Latin harfleriyle ve baskıyla hazırlanması, bu sanatın kullanım
                                 alanını hemen hemen yalnız camilerdeki duvar yazılarına indirgemiştir.
                                 Hem Osmanlı hem Cumhuriyet devrinde yaşayan, ünlü sanatkâr Hamit Aytaç (1891-
                                 1982) İstanbul’da Gülşen-i Maarif Mektebine hat hocası olmuştur. Hamit Bey, çok kud-
                                 retli bir hattat olduğu için bütün İslam yazılarını kolaylıkla yazarak her çeşit yazıdan,
                                 sayısını kendisinin de bilmediği kadar eser vermiştir (Görsel 6.52). İki Kur’an yazmış,
                                 bunlardan biri hem Türkiye’de hem Almanya’da basılmıştır.
















            Görsel 6.52: Celî-ta'lik levha,
             Hamit Aytaç, Emin Barın Hat
                       Koleksiyonu
                                 Necmeddin Okyay (1883-1976)  klasik sanatlarımızın en büyük üstatlarındandır.
           BİLGİ KUTUSU
                                 Os manlıdan Hat, ebru, ciltçilik, okçuluk, âharcılık (âhar: Hat, tezhip ve minyatür
          Türk kitap sanatlarının klasik   sanatlarında kullanılan kâğıt üzerine sürülen koruyucu tabaka), mürekkepçilik gibi
          tarzda yetişmiş son büyük   pek çok sanat dalının günümüze aktarılmasını sağlamıştır. Cilt ve yazı hocalığı yapan
          ustası olan Necmeddin Ok-  Necmeddin Okyay millî sanatlarımızın canlı tutulmasında, gelişmesinde ve yeni
          yay’a hattatlığının yanı sıra   nesillere aktarılmasında önemli rol oynamış, birçok ünlü hattata hocalık yapmıştır.
          ebru ve âhar yapımı, ciltçi-  Müze ve koleksiyonlarda çok sayıda eseri bulunmaktadır (Görsel 6.53).
          lik, mürekkep  yapmakta,
          gül  yetiştiriciliği, okçulukta,
          tarih düşürme ve benzeri
          sayısız alandaki ustalığı ne-
          deniyle “hezarfen”  unvanı
          verilmiştir. Çok sayıda eser
          veren sanatçı, bilgisi ve sa-
          natını ilgilenen herkesle
          paylaşarak birçok ustanın
          yetişmesine de vesile ol-
          muştur.

          Görsel 6.53: Necmeddin Okyay,
           İbrahim Suresi 7. ayet, Resim ve
                Heykel Müzesi, İstanbul

          150
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157