Page 150 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 150
6. ÜNİTE
Güzel Sanatlar Akademisini bitirdikten son-
ra, iki yıl Paris’te eğitim gören Bedri Rahmi
Eyüboğlu (1911-1975) yurda döndükten
sonra Akademinin Resim Bölümüne öğretim
üyesi olarak atanmıştır. Eyüboğlu,1937’den
sonra Akademiden yetişen sanatçılar üze-
rinde yöresellik bilincini aşılamaya çalışan
Leopold Levy ’nin (Liyapold Levy) asistanlı-
ğını yapmış ve aynı şekilde öğrencilerine de
bu bilinci aşılamıştır. Eyüboğlu yöreselliği;
Anadolu insanının elinden çıkmış işlerde,
çoraplarda, nakışlarda, yazmalarda, heybe-
lerde görmüş; halk sanatını kendine sağlam
bir kaynak olarak seçmiştir. Anadolu’daki Türk
halı, kilim, çini, yazma, az da olsa minyatür,
seramik, mozaik onun başlıca çizim, biçim
ve renk alanı olmuştur. Sarı Saz, İlk Geçen
Treni Seyreden Köylüler (Görsel 6.47) sanat-
çının yöresel özellikteki eserleri arasında yer
Görsel 6.47: İlk Geçen Treni almaktadır.
Seyreden Köylüler, Bedri Rahmi
Eyüboğlu, 1935, Resim ve Heykel Asıl mesleği mimarlık olan Nuri Abaç (1926-2008); Anadolu tarihi ve gelenekleriyle
Müzesi, İstanbul temel oluşturduğu sanat anlayışında Hitit rölyeflerinden, mitolojiden, masallardan,
Hacivat ve Karagöz tasvirlerinden, gerçeküstücü ögelerden yararlanmıştır. Anadolu
kültürüne ve mitlerine dayanan temaları fantastik bir kurgu ve mizah anlayışıyla
işleyen sanatçı, 1950’lerde bezemeye dayalı fantastik gerçeküstü bir anlatım
geliştirmiştir. Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinin minyatür ve bezeme sanatlarıyla
Karagöz’ün resimsel ögelerini inceleyerek kendine özgü bir imgeler dünyası
oluşturmuştur. Abaç’ın masalsı resimlerinde mekanik araçlar, tekneler, süsler,
bayraklar, insanlar, dairesel hareketlerle tuval yüzeyinde geçit töreni yapar gibi
süzülmektedir. Motor Sefası, Telli Gelin Oyunu, Köyde 23 Nisan, Kır Kahvesi, Köydeki
Alman Gelin, Kervansaray, Pazar Yeri (Görsel 6.48) adlı yapıtlarında ana tema halk
kültürü ve geleneksel yaşamdır.
Görsel 6.48: Pazar
Yeri, Nuri Abaç, Resim
ve Heykel Müzesi,
Ankara
148

