Page 150 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 150

6. ÜNİTE
                                                                 Güzel Sanatlar Akademisini bitirdikten son-
                                                                 ra, iki yıl Paris’te eğitim gören Bedri Rahmi
                                                                 Eyüboğlu (1911-1975) yurda döndükten
                                                                 sonra Akademinin Resim Bölümüne öğretim
                                                                 üyesi olarak atanmıştır. Eyüboğlu,1937’den
                                                                 sonra Akademiden yetişen sanatçılar üze-
                                                                 rinde yöresellik bilincini aşılamaya çalışan
                                                                 Leopold Levy ’nin (Liyapold Levy) asistanlı-
                                                                 ğını yapmış ve aynı şekilde öğrencilerine de
                                                                 bu bilinci aşılamıştır. Eyüboğlu yöreselliği;
                                                                 Anadolu insanının elinden çıkmış işlerde,
                                                                 çoraplarda, nakışlarda, yazmalarda, heybe-
                                                                 lerde görmüş; halk sanatını kendine sağlam
                                                                 bir kaynak olarak seçmiştir. Anadolu’daki Türk
                                                                 halı, kilim, çini, yazma, az da olsa minyatür,
                                                                 seramik, mozaik onun başlıca çizim, biçim
                                                                 ve renk alanı olmuştur. Sarı Saz, İlk Geçen
                                                                 Treni Seyreden Köylüler (Görsel 6.47) sanat-
                                                                 çının yöresel özellikteki eserleri arasında yer
          Görsel 6.47: İlk Geçen Treni                           almaktadır.
          Seyreden Köylüler, Bedri Rahmi
          Eyüboğlu, 1935, Resim ve Heykel   Asıl mesleği mimarlık olan Nuri Abaç (1926-2008); Anadolu tarihi ve gelenekleriyle
          Müzesi, İstanbul       temel oluşturduğu sanat anlayışında Hitit rölyeflerinden, mitolojiden, masallardan,
                                 Hacivat ve Karagöz tasvirlerinden, gerçeküstücü ögelerden yararlanmıştır. Anadolu
                                 kültürüne ve mitlerine dayanan temaları fantastik bir kurgu ve mizah anlayışıyla
                                 işleyen sanatçı, 1950’lerde bezemeye dayalı fantastik gerçeküstü bir anlatım
                                 geliştirmiştir. Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinin minyatür ve bezeme sanatlarıyla
                                 Karagöz’ün resimsel ögelerini inceleyerek kendine özgü bir imgeler dünyası
                                 oluşturmuştur. Abaç’ın masalsı resimlerinde  mekanik  araçlar, tekneler,  süsler,
                                 bayraklar, insanlar, dairesel hareketlerle tuval yüzeyinde geçit töreni yapar gibi
                                 süzülmektedir. Motor Sefası, Telli Gelin Oyunu, Köyde 23 Nisan, Kır Kahvesi, Köydeki
                                 Alman Gelin, Kervansaray, Pazar Yeri (Görsel 6.48) adlı yapıtlarında ana tema halk
                                 kültürü ve geleneksel yaşamdır.





























            Görsel 6.48: Pazar
          Yeri, Nuri Abaç,  Resim
             ve Heykel Müzesi,
                    Ankara

          148
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155