Page 145 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 145

CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI

            Lise çağlarında Eşref Üren’in öğrencisi olan Leyla Gamsız
            (1921-2010) aldığı burs ile Paris’e gitmiştir. Anadolu ve Batı
            sanatını harmanlayan sanatçının kendine özgü dili, onu
            Türk resim sanatının yenilikçi ressamlarından yapmıştır.
            Leyla Gamsız’ın resmi genel olarak üç bölümde değer-
            lendirilebilir. Birincisi 1940-1960 tarihleri arasında Matisse
            etkisini kendi birikimi ve yorumuyla sanatına aktardığı dö-
            nemdir.  1960-1980 yılları arasını kapsayan ikinci dönem
            sanatçının lirik soyuta yaklaştığı, leke ve rengi tuvalinde yo-
            ğurduğu dönemdir. 1980-2000 yılları sanatçının tuvalinde
            nü resimlerin yanı sıra natürmortların yer aldığı dönemdir.
            Eserleri arasında Bahar, Enteriyör, Geyikli Çayır, Hendek’te
            Evler, Tütüncü Kadınlar, Düşünce, Sarı Papatyalar, Köylü Ka-
            dınlar, Peyzaj, Bayan Figürlü Peyzaj, Natürmort, Bursa’dan
            (Görsel 6.35) yer almaktadır.                  Görsel 6.35: Bursa'dan, Leyla Gamsız, Gazi Üniversitesi Resim ve
                                                           Heykel Müzesi, Ankara

                                                                      SIRA SİZDE
            Onlar Grubu sanatçılarının yapmış olduğu resim çalışmalarını araştırınız. Araştırma
            sonuçlarını bir sunum hâline getiriniz ve sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız. Araştır-
            ma sonucunda bulduğunuz görselleri sınıf panosunda sergileyiniz.



            1950 VE SONRASI TÜRK SANATINDA GÖRÜLEN AKIMLAR
            Soyut Sanat
            Türk resim sanatı, 1950’den itibaren Batı’da oluşan yenilikçi akımları takip etmiştir. Ba-
            tı’da soyut sanat Kandinsky’nin 1910’larda yaptığı lirik resimle başlamıştır. Kandinsky
            soyut sanatı gündelik yaşamın ötesinde görmüş ve doğayı olduğu gibi taklit etme-
            yi bırakmıştır. Kandinsky’nin bu arayışları soyut resmin ve soyut sanatın başlangıcı
            olarak kabul edilmiştir. Ülkemizde soyut eğilimlerin genel anlamda çizgisel biçim
            bozmaları, kübist biçimlendirme yöntemleri ve fovist yaklaşım yönünde olduğu dü-
            şünülmektedir. Soyut sanat içinde yer alan ve tek bir soyut anlayış içinde çalışmaları-
            nı sürdüren sanatçımız yok denenecek kadar azdır. Bu nedenle Türk resminde soyut
            sanatı “geometrik soyutlama” ve “lirik soyutlama” olarak gruplandırabiliriz.
            Türk resminde  geometrik  soyutlama kübizm etkileri sonucunda
            gelişmiştir. Batı’da kübist akımın başlaması ile ülkemizde de geomet-
            rik  düzenlemeler  ve  yaklaşımlar  sanatçılarımızın  eserlerinde  yer  al-
            maya başlamıştır. Sanatçılarımız geometrik soyut çalışmalarında nes-
            neleri renkle bölerek geometrik renk planları yapmışlardır. 1948’de
            Devlet Resim Sergisinde birincilik ödülü alan Ferruh Başağa’nın “Aşk”
            adlı resmi İlk geometrik soyut çalışmadır. Süreç içinde sanatçılar, so-
            yut sanat içerisinde geleneksel Türk motiflerini de kullanmışlardır. Ha-
            mit Görele, sembolik nesne ve biçimlerden oluşan düzenlemelerini
            tuvale aktarmış; Cemal Bingöl figüratif anlayıştan uzak, geometrik bir
            anlayışı benimsemiştir. Sabri Berkel resimlerinde geleneksel motifler
            kullanmış, geometrik soyutlamalar yapmıştır. Adnan Turani ve Adnan
            Çoker geometrik soyut çalışan ressamlarımızdandır. Adnan Çoker’in
            geometrik biçim düzenlemelerinde Anadolu Selçuklu mimarisinin iz-
            leri görülmektedir. 1960’lardan sonra Abidin Elderoğlu eski Türk kalig-
            rafi geleneklerini canlandıran soyut resim çalışmaları yapmıştır. Soyut
            resim alanında geometrik soyutlama yapan ressamlarımızın arasında
            Maide Arel (Görsel 6.36) ve Şemsi Arel de yer almaktadır.
                                                                      Görsel 6.36: Kadın, Maide Arel, Resim ve Heykel
                                                                      Müzesi, İstanbul
                                                                                                    143
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150