Page 127 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 127

Orta Çağ Anadolu Türk Sanatı



                        Ç) Dulkadiroğulları Devri
                        Kahramanmaraş  Kalesi’nin  güney  eteklerinde  yer  alan  Maraş  Ulu  Camii  özgün bir
                     Dulkadirli eseri olup caminin ana mekânı dikdörtgen şeklindedir. İnşa tarihi 1442-1454 yılları
                     arasında olan yapı, 1501 yılında onarım geçirmiştir. Doğu-batı doğrultusunda dikdörtgen
                     bir form gösteren yapının harim kısmı mihraba dik atılan sivri kemerler ile yedi sahına
                     bölünmüştür.  Enine dikdörtgen planlı olan yapı çok ayaklı sivri kemerler üzerine ahşap
                     çatılı olarak inşa edilmiştir. Kuzeyinde son cemaat yeri ve camiden ayrı bir minaresi bulun-
                     maktadır (Görsel 5.59). Minarenin taban kısmı karedir. Minare, bölge camilerinde olduğu
                     gibi kapalı şerefeli olup üstü çifte şemsiye çatıyla örtülmüş ve küçük bir külahla kapa-
                     tılmıştır. Şerefe altı mukarnas ve değişik motiflerde rozetlerle süslenmiştir. Caminin son
                     cemaat yerindeki ahşap tavanı kalem işi süslemeleriyle dikkat çekmektedir. Üçgen şeklinde
                     olan mihrap; mukarnas, palmet, lotus motiflerinden oluşmuştur.
























                                                Görsel 5.59: Ulu Camii, Kahramanmara
                        Beyliğin  son  yıllarında  inşa  edilen  Elbistan  Ulu  Camii,  son  cemaat  yerine  açılan
                     cümle  kapısı  ve  kitabesi  ile  daha  önce  yapılmış  olan  bir  Selçuklu  camisinin  yerine
                     kalıntıları korunarak yeniden inşa edilmiştir. Dört kalın paye üzerine oturan orta kubbesini
                     dört yanda yarım kubbeler çevrelemekte, köşelerinde de küçük birer kubbe bulunmaktadır
                     (Görsel  5.60).  Ön  kısımda  ise  üç  çapraz  tonozlu  son  cemaat  yeri  vardır.  Yapının
                     mihrabındaki dekoratif taş süslemeler Memlûk sanatının etkisini göstermektedir. Elbistan
                     Ulu Camii; son cemaat yeri, minaresi, kemersiz taşınan merkezî kubbesi, dört yöndeki
                     yarım  kubbeleri  ve  basık  köşe  kubbeleriyle  16.  yüzyıl  Mimar  Sinan  Dönemi  merkezî
                     kubbeli camilerine örnek oluşturmaktadır.






















                                             Görsel 5.60: Elbistan Ulu Camii, Kahramanmara



                                                           124
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132