Page 127 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 127

CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI

            I. Ulusal mimarlık akımının önemli
            mimarlarından  biri  de   Mimar
            Kemalettin Bey’dir (1870-1927). Mimar
            Kemalettin Batılı mimari tasarımları
            kullanmakla  birlikte  özellikle  cephe
            tasarımlarında  geleneksel  mimari
            ögelere yer veren uygulamalara önem
            vermiştir. Mimar Kemalettin; İstanbul’da
            Vakıf Hanı, Bostancı ve Bebek Camileri,
            Tarlabaşı’nda Kamer Hatun Camisi,
            Eyüp’te V. Mehmet Türbesi, Şişli Hürriyet
            Tepesi’nde Mahmut Şevket Paşa’nın
            açık türbesi, Lâleli Tayyare Apartmanları,
            Ankara’da DDY merkez binası  ile Gazi
            Eğitim  Enstitüsünü  yapmıştır (Görsel
            6.4).
                                                                                  Görsel 6.4: Gazi Eğitim Enstitüsü,
            II. Ulusal Mimarlık Akımı (1939-1950)                                 Ankara
            1930’lu yılların sonuna doğru ortaya çıkan ve Türk mimarlığında yaklaşık olarak 1940 -1950
            arasını kapsayan dönemdir. Bu dönemde daha çok anıtsal yönü ağır basan, simetriye önem
            veren, kesme taş malzemenin kullanıldığı binalar yapılmıştır. Dönemin mimarları, tasarımla-
            rında geleneksel yapı malzemesi ve Türk evinin tasarım anlayışını yeniden yorumlamışlardır.
            Savaşın etkisi ile dışarıdan malzeme getirilmesi zor olduğundan eldeki malzemelerin kulla-
            nımı çoğalmıştır. Mimarlık eğitimi veren okullar gittikçe örgütlenerek etkinliğini artırmış, ya-
            bancı mimarlara ilgi artmıştır. II. Dünya Savaşı ile yurdumuza gelen mimarlar üniversitelerde
            eğitim vermeye başlamışlar ve kendi mimarlık anlayışları ile o dönemin siyasi düşüncelerini
            yansıtan eserler vermişlerdir.
            II. Ulusal mimarlık akımının temsilcilerinin başında Sedat Hakkı Eldem ve Emin Onat gel-
            mektedir. Ayrıca Bruno Taut da bu akımla özdeşleştirilmiş tasarımlar gerçekleştirmiştir.
            Dönemin önemli mimarlarından Emin Onat (1908-1961) II. Ulusal mimarlık akımı içinde
            önemli projelere imza atmıştır. Tasarımlarında yapıların işlevselliğini göz önünde bulundu-
            rarak çağdaş yapılara ulusal bir kimlik kazandırmıştır. Emin Onat birçok projede Sedat Hakkı
            Eldem ile birlikte çalışmıştır. İstanbul Üniversitesine ait Fen Fakültesi ve Edebiyat Fakültesi
            binaları (1944-1952) ve İstanbul Adalet Sarayı (1949) Sedat Hakkı Eldem ve Emin Onat’ın
            birlikte yaptığı yapılardır. İstanbul Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi yapılarının en belirgin
            özellikleri simetriye önem vermeleri ve anıtsal olmalarıdır.

            II. Ulusal mimarlık akımında yaygın olan simetri kullanımı ve anıtsallık kavramlarının uy-
            gulandığı ilk eser; Feridun Kip, Doğan Erginbaş ve İsmail Utkular’ın tasarladıkları ve 1954
            ile 1960 yılları arasında inşa edilen Çanakkale Şehitleri Anıtı’dır. Diğer eser; Emin Onat ve
            Ahmet Orhan Arda tarafından
            tasarlanan, 1944 ile 1953 yılları
            arasında inşa edilen Mustafa Ke-
            mal Atatürk’ün kabrinin bulun-
            duğu Anıtkabir’dir (Görsel 6.5).
            Anıtkabir’de bu dönem özellikleri
            ile birlikte Selçuklu ve Osmanlı
            mimari özelliklerine ve  süsleme
            ögelerine sıkça rastlanmaktadır.
            Akım,  dönemin yeni  teknolojisi-
            ne ve gereksinimlerine kısacası
            çağdaş mimarlık anlayışına ayak
            uyduramamış ve 1950’li yılların
            başında son bulmuştur.
                                        Görsel 6.5: Anıtkabir, Emin Onat, Ahmet Orhan Arda, Ankara

                                                                                                    125
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132