Page 122 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 122

5. ÜNİTE





                                   5.3.2. 14. Yüzyıl Anadolu’sunda Kültürel Ortam



                        Anadolu’da Beylikler Dönemi mimarisi Türk mimari tarihinde özel bir önem taşımak-
                     tadır.  Beylikler  Dönemi  mimarisi,  Selçuklu  ile  Osmanlı  mimarileri  arasında  bir  köprü
                     oluşturmaktadır.  Beylikler  Dönemi  sanatı  kısa  bir  zaman  içinde  imparatorluk  sanatına
                     yükselmiş olan Osmanlı mimarisinin oluşumuna da katkıda bulunmuştur.
                        14. yüzyılda Anadolu’daki mimari gelişmelerin Anadolu Türk Beylikleri Dönemi’nde
                     yerel  geleneklerle  sürdürülmeye  çalışıldığını  günümüze  kadar  ayakta  kalabilmiş  mimari
                     eserlerden anlamak mümkündür. Anadolu Selçuklu Devleti'nin çözülüp dağılmasından sonra
                     Anadolu'da kurulan Türkmen beylikleri 14 ve 15. yüzyıllarda boş durmamışlar, bir yandan
                     Bizanslılarla bir yandan birbirleriyle uğraşırlarken bir yandan da fikir ve sanat hareketlerini
                     geliştirmeyi bilmişlerdir. Başta merkezî otoritenin zayıflaması olmak üzere birçok siyasi ve
                     toplumsal olayın sonucunda ortaya çıkan Anadolu beylikleri varlıklarını kanıtlamak isterce-
                     sine yoğun bir imar faaliyetine girişmiş ve Anadolu'da mimari alanda yeni bir dönem başlat-
                     mıştır.  14.  yüzyılın  sonlarına  kadar Anadolu  Selçuklularının  mimari  üslubunun  etkisinde
                     kalındığı, Selçuklu geleneğinin ve sentezinin bir şekilde korunduğu görülmektedir. Ancak
                     bir taraftan da farklı bölgelerde, beyliklerin politik ilişkilerine ve hâkim oldukları bölgenin
                     yerel  geleneklerine  bağlı  olarak  birtakım  denemeler,  araştırmalar  ve  yenilikler  ortaya
                     çıkmıştır. Bazen bölgeler arasında farklılıklar ve değişik üslup gelişmeleri de kendini belli
                     etmiştir. Selçuklularda birçok yapıda görülen; taş ayaklı, sütunlu, düz ahşap tavanlı, kemerler
                     üzerine  oturan;  ahşap  çatılı,  tonozlu,  çok  kubbeli  veya  mihrap  önü  kubbeli  cami  tipleri
                     Beylikler Dönemi'nde de kullanılmıştır (Görsel 5.47). Bu plan tiplerinde birçok yapı inşa
                     edilmiş ve plan tipleri geliştirilerek birçok yenilik denenmiştir.





























                                       Görsel 5.47: Selçuklu mimarisine benzer özellikte olan Aksaray Ulu Camii
                        Bu dönemde Anadolu'da oluşan sanat ve mimari faaliyetleri üslup olarak üç ayrı grupta
                     değerlendirebiliriz.
                        • Orta ve Kuzey Anadolu'da yeniliklere rağmen genel çizgileriyle Selçuklu Devri'nde
                          hâkim olan üslubun izleri ağır basmıştır.
                        • Doğu ve Güneydoğu Anadolu'da Selçuklu Devri'nde de olduğu gibi Suriye ve Mısır'daki
                          Zengi, Eyyubi ve Memlûk İslam sanatı geleneği kendini hissettirmeye devam etmiştir.
                        • Batı Anadolu'da ise yenilikler ve üslup gelişmeleri artmış özellikle Osmanlı Beyliği'nde
                          yeni bir arayışın çeşitli ilginç denemeleri görülmüştür.



                                                           119
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127