Page 119 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 119
Orta Çağ Anadolu Türk Sanatı
Yapıda beşik, sivri, aynalı, çapraz, artı ve yıldız tonozlar da kullanılmıştır. Avlusu, bezemeli
sütunlara çift yönlü kemer atılımıyla artı biçimli dokuz bölüme ayrılmıştır. Görkemli bir
yapıya sahip olan darüşşifanın taç kapısının iç alınlık kısmında Selçukluyu simgeleyen
beşgen ve sekizgen yıldız motifleri kullanılmıştır (Görsel 5.44).
Görsel 5.44: Divriği Melike Turan Darü ifası, Sivas
G) Diğer Eserler
Günümüzde Sahip Ata Vakıf Müzesi olarak kullanılan Konya Sahip Ata Hangâhı
III. Gıyaseddin Keyhüsrev'in sultanlığı zamanında yapılmıştır (1279). Tipik bir Selçuklu taç
kapısına sahip olan hangâh, planı ile 13. yüzyılın bilinen Selçuklu tekke, zaviye ve
hangâhları arasında simetrik planlı olanların en büyüğü olarak dikkat çekmektedir. Plan
itibarı ile bu eserin Merv ve Tirmiz bölgelerindeki 11 ve 12. yüzyıllara ait merkezi kubbeli
yapılara ve aynı eksen üzerinde yer alan eyvan şeması ile de Orta Asya evlerinin plan tipine
benzerlik göstermesiyle sanat ve mimarlık tarihimiz açısından önemini daha da artırmıştır
(Görsel 5.45).
Mevlevilik tarikatının piri olan Hz. Mevlana’nın, Anadolu Selçukluları Dönemi’nde
sultanların gül bahçesi olan yere 1273 yılında defnedilmesi ile yaptırılan türbe ve ilave
yapılarla genişleyen dergâh tüm Mevlevilerin merkezi durumuna gelmiştir. Mevlana
Dergâhı’nda; Hz. Mevlana’nın türbesi, semahane, mescit, derviş hücreleri ile Osmanlı
Dönemi’nde yaptırılmış türbeler yer almaktadır (Görsel 5.46).
Görsel 5.45: Sahip Ata Vakıf Müzesi, Konya Görsel 5.46: Mevlana Müzesi, Konya
116