Page 117 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 117

İSLAMİYET ÖNCESİ ORTA ASYA TÜRK SANATI

            5.4. BATILILAŞMA DÖNEMİ OSMANLI RESİM SANATI
            Osmanlı  resim  sanatını  oluşturan  minyatürde  Batı  etkisi  XVIII.  yüzyılın  başlarında
            görülmüş ve yüzyılın sonlarına doğru bu etki yoğunlaşmıştır. Osmanlıya gelen Batılı
            ressamların etkisiyle başlayan bu süreç, III. Selim’in 1773’te kurduğu Mühendishane-i
            Berr-i Hümayunda  resim  eğitimi  alan  asker  ressamlarla  devam  etmiştir.  Asker
            ressamlar ilk olarak askerî amaçlı teknik resimler ve harita çizimler yapmış, 1835’te ders
            programına serbest resim derslerinin eklenmesiyle öğrencilere yeni resim teknikleri
            öğretilmiştir. Bu derslerde başarılı olan asker öğrenciler eğitim için Tanzimat’tan (1839)
            sonra Avrupa’ya gönderilmiştir. Abdülmecid zamanında askerî teknikleri ve yönetim
            kadrolarını modernleştirmek amacıyla Paris’te Mekteb-i Osmânî kurulmuştur. Osmanlı
            resim sanatında Batı etkisi, resimle ilgilenen Osmanlı Padişahı Abdülaziz zamanında
            artmıştır. Şeker Ahmet Paşa (1841-1907) ve Süleyman Seyyid (1842-1913) gibi ressamlar
            Paris’teki Mekteb-i Osmânîye gönderilmiş, ilk eğitimlerinden sonra Fransız sanatçıların
            atölyelerinde resim eğitimi almışlardır. Bu asker sanatçılar o dönemde Batı sanatında
            etkili olan izlenimcilik akımının etkisiyle  ilk olarak natürmort (ölü doğa) ve peyzaj
            (doğa) üzerine eserler vermişlerdir. İlk asker ressamlarla aynı kuşakta yer alan Osman
            Hamdi Bey (1842-1910), Avrupa’ya hukuk eğitimi alması için gönderilmiş fakat hukuk
            eğitimini yarıda bırakarak Paris’te resim eğitimine yönelmiştir. Bu ressamlar  yurda
            döndükten sonra İkinci Asker Ressamlar Kuşağı olarak nitelendirilen Halil Paşa (1857-
            1939), Hüseyin Zekâi Paşa (1860-1919), Hoca Ali Rıza (1858-1930) ve Halife Abdülmecid
            gibi ressamlar üzerinde etkili olmuşlardır.
            Şeker Ahmet Paşa, Avrupa’ya sanat
            eğitimi için gönderilen ilk asker
            ressamlardandır.  Paris’te  Fransız
            ressamların  atölyelerinde  yedi  yıl
            eğitim gören sanatçı, açık havada resim
            yapan Barbizon ekolü ressamlardan
            etkilenmiştir. Çoğunlukla meyve tabakları
            ve doğa konulu çalışmalara sahip
            sanatçının kendine has gerçekçi üslubu
            ön  plandadır.  Sanatçı, Sanayiinefise
            Mektebinin  (Mekteb-i Sanâyi-i  Şâhâne)
            kuruluşunda  etkili olmuştur.  “Ağaçlar
            Arasında Karaca”, “Manolya ve Meyveler”,
            “Talim  Yapan Erler”,  “Koyunlu Manzara”,
            “Ormanda Geyik”,  “Natürmort” (Görsel
            5.55),  “Narlar ve Ayvalar” sanatçının
            önemli çalışmalarındandır.         Görsel 5.55: Natürmort, Şeker Ahmet Paşa, Resim ve Heykel Müzesi, Ankara
            Süleyman  Seyyid  Bey, Abdülaziz
            zamanında sanat eğitimi için Avrupa’ya
            gönderilen  ressamlardandır.  Şeker
            Ahmet Paşa ile Paris’te Fransız ressamların
            atölyelerinde yedi yıl eğitim alan sanatçı,
            yurda döndükten sonra ilk olarak Harp
            Okulunda hocalık yapmış; Abdülaziz
            zamanında sanat eğitimi alması için
            Avrupa’ya  gönderilen  ressamlardan
            olmuştur. Sanatçı, doğa ve natürmort
            konularını ele  aldığı çalışmalarında
            realist bir üslup sergilemiştir. “Natürmort”,
            “Portakal” (Görsel 5.56),  “Kavunlar ve
            İncirler”, “Lale  ve  Sümbüller”, “Manzara”
            sanatçının çalışmalarındandır.
                                               Görsel 5.56: Portakal, Süleyman Seyyid Bey, Resim ve Heykel Müzesi, Ankara

                                                                                                    115
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122