Page 177 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 177

Osmanlı Dönemi Sanatı



                        Kasrın iç süslemelerinde 19. yüzyılda tercih edilen Batılı anlayışta süslemeler görülmek-
                     tedir. 1966 yılında Millî Saraylar'a devredilen yapı günümüzde müze-saray olarak kullanıl-
                     maktadır.
                        Fransız şair Lamartine (Lemartin), 1846’da sultanın konuğu olarak ağırlandığı Ihlamur ve
                     çevresini, anılarında şöyle tasvir eder: “…Binanın karşısındaki bahçede güzel yemiş ağaçları
                     ile bu vadiye ismini veren büyük ıhlamurlar vardı. Köşke çıkan üç basamaklı merdivenin
                     önünde, yasemin dallarını aşamayan küçük bir fıskiye, tatlı bir şırıltı ile mermer havuza
                     dökülüyordu. Ihlamur padişahın en sevdiği köşktür, burada dinlenir ve mütalaa eder.”


                                   A ağıda  Klasik  Osmanlı  Dönemi  cami  mimarisi  ile  ilgili  verilen  tabloyu
                       Etkinlik 6.6.
                                   inceleyiniz. Tabloda bo  bırakılan yerleri doldurunuz.





                                                  Yapıların Mimari Özellikleri    Önemli
                                  Plan
                                                     Süsleme Özellikleri          Yapılar



                                                  Tek merkezi kubbe kullanılmı tır.
                                                     Camilerde minare sayısı  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                                       ikiye indirilmi tir.
                                                    Kö eli yapılar yerine oval ve
                                                    yuvarlak yapılar yapılmı tır.  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                                  Külliye tarzı yapı yapılmamı tır.
                           Barok- Rokoko  Üslubu                          . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                                  Fresko süsleme tercih edilmi tir.
                                                   Dı  cephelerde abartı vardır.
                                                    Mukarnasın yerini iç ve dı   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                                    bükey süslemeler almı tır.
                                                   Süslemede“C” ve “S” kıvrımları  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                                        kullanılmı tır.


                                                     Merkezi kubbeli camiler
                                                         yapılmı tır.     . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                                  Minareler ana yapıdan ayrılmı
                                                      avlu içine yapılmı tır.
                                                   Son  cemaat yeri kaldırılmı tır.  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                               Ampir Üslup                                . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                                   Gösteri li süslemeler hâkimdir.
                                                   Barok Dönem’deki hareketli
                                                   yüzeylerin yerini sağlam daha  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                                  sade cephe tasarımları almı tır.
                                                    Camilerin pencereleri çok
                                                    büyük olarak ele alınmı tır.  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


                                                    Klasik Osmanlı ve mimari
                                                      tarzı benimsenmi tir.  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                                      Sivri kemer, kubbe ve
                                                      sütun kullanılmı tır.  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

                              Neoklasik üslup                             . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

                                                                          . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                                            -

                                                                          . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .





                                                           174
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182