Page 177 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 177
Osmanlı Dönemi Sanatı
Kasrın iç süslemelerinde 19. yüzyılda tercih edilen Batılı anlayışta süslemeler görülmek-
tedir. 1966 yılında Millî Saraylar'a devredilen yapı günümüzde müze-saray olarak kullanıl-
maktadır.
Fransız şair Lamartine (Lemartin), 1846’da sultanın konuğu olarak ağırlandığı Ihlamur ve
çevresini, anılarında şöyle tasvir eder: “…Binanın karşısındaki bahçede güzel yemiş ağaçları
ile bu vadiye ismini veren büyük ıhlamurlar vardı. Köşke çıkan üç basamaklı merdivenin
önünde, yasemin dallarını aşamayan küçük bir fıskiye, tatlı bir şırıltı ile mermer havuza
dökülüyordu. Ihlamur padişahın en sevdiği köşktür, burada dinlenir ve mütalaa eder.”
A ağıda Klasik Osmanlı Dönemi cami mimarisi ile ilgili verilen tabloyu
Etkinlik 6.6.
inceleyiniz. Tabloda bo bırakılan yerleri doldurunuz.
Yapıların Mimari Özellikleri Önemli
Plan
Süsleme Özellikleri Yapılar
Tek merkezi kubbe kullanılmı tır.
Camilerde minare sayısı . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ikiye indirilmi tir.
Kö eli yapılar yerine oval ve
yuvarlak yapılar yapılmı tır. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Külliye tarzı yapı yapılmamı tır.
Barok- Rokoko Üslubu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Fresko süsleme tercih edilmi tir.
Dı cephelerde abartı vardır.
Mukarnasın yerini iç ve dı . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
bükey süslemeler almı tır.
Süslemede“C” ve “S” kıvrımları . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
kullanılmı tır.
Merkezi kubbeli camiler
yapılmı tır. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Minareler ana yapıdan ayrılmı
avlu içine yapılmı tır.
Son cemaat yeri kaldırılmı tır. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ampir Üslup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Gösteri li süslemeler hâkimdir.
Barok Dönem’deki hareketli
yüzeylerin yerini sağlam daha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
sade cephe tasarımları almı tır.
Camilerin pencereleri çok
büyük olarak ele alınmı tır. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Klasik Osmanlı ve mimari
tarzı benimsenmi tir. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sivri kemer, kubbe ve
sütun kullanılmı tır. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Neoklasik üslup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
-
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
174