Page 182 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 182
6. ÜNİTE
Harem’de Beethoven (Betofın) (Saray’da Beethoven) onun iyi bir portreci olduğunun
ve figür düzenlemelerini mükemmel bir şekilde yaptığının en iyi göstergesidir. Renk
ustalığı ve figür düzenlemeleri açısından çağdaşları arasında özel bir yeri vardır. Son Halife
Abdülmecid Efendi 23 Ağustos 1944’te Paris’te hayatını kaybetmiştir. En önemli eserleri
Harem’de Beethoven (Görsel 6.55) ve Harem’de Goethe’dir (Guthe). Ayrıca o birçok
Osmanlı padişahının portresini de yapmıştır.
Görsel 6.55: Harem’de Beethoven, Halife Abdülmecid
6.5. BATILILA MA DÖNEMİ OSMANLI HEYKEL SANATI VE ANITLAR
6.5.1. Batılılaşma Dönemi Osmanlı Heykel Sanatı ve Anıtlar
Ülkemizde 19. yüzyıl sonlarına kadar heykel sanatı dinin de etkisiyle mimariye bağlı
taş süslemeciliği şeklinde gelişme göstermiştir. Bununla birlikte Osmanlı İmparator-
luğu’nda resim sanatında Batılılaşma etkisi sonucu yaşanan gelişmeler heykel sanatında
karşımıza çıkmamaktadır. Bu dönemde adından bahsedebileceğimiz Türk heykel sanatçısı
olmadığı gibi 19. yüzyılda Osmanlı topraklarında çok sayıda ressam olmasına rağmen
heykeltıraşa rastlanmamaktadır. Yalnızca yeniliklere açık bir padişah olan Sultan Abdü-
laziz, Viyana seyahati sırasında gördüğü heykellerden etkilenerek kendi heykelini yaptır-
mak istemiş ve bunun üzerine C.F. Fuller (Foler) isimli bir heykeltıraşı İstanbul’a getir-
terek bugün Beylerbeyi Sarayı’nda yer alan at üzerindeki heykelini yaptırtmıştır. Fakat
1871 tarihli bu heykel, yapıldığı dönemde büyük tepki almıştır (Görsel 6.56).
Görsel 6.56: Abdülaziz Heykeli, C. F. Fuller
179