Page 183 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 183

Osmanlı Dönemi Sanatı



                        Ülkemizde heykel sanatının başlaması 1883 yılında açılan Sanayi-i Nefise Mektebi ile
                     gerçekleşmiştir. Sanayi-i Nefise Mektebinin ilk heykel hocası ise Roma’da heykel eğitimi
                     almış olan Oskan Yervant’dır. Cumhuriyet öncesi dönemde Sanayi-i Nefisede öğrenim
                     gören  heykel  sanatçıları  arasında  öne  çıkanlar;  İhsan  Özsoy  (1867-1944),  İsa  Behzat
                     (1875-1916) ve Mehmet Mahir Tomruk’tur (1885-1949). Heykel alanında Cumhuriyet
                     öncesi dönemde yetişmiş önemli bir isim olan Nijad Sirel (1897-1959) ise Sanayi-i Nefi-
                     sede öğrenim görmeden kendi imkânlarıyla Almanya’ya heykel öğrenimi için gitmiştir.
                     Çağdaş Türk heykel sanatının bu ilk öncüleri genel olarak klasik heykel formlarında natü-
                     ralist eserler vermişlerdir. Özellikle büst yapmışlar ve malzeme olarak da çoğunlukla alçı,
                     taş, bronz kullanmışlardır.
                        Yervant  Oskan  Efendi  (1855-1914): Avrupa'da  heykel  öğrenimi  gören  ilk  Osmanlı
                     yurttaşıdır. İtalya ve Fransa'da öğrenim gördükten sonra 1881 yılında Türkiye'ye dönmüştür.
                     Sanayi-i Nefise Mektebinin kurucusu olan Osman Hamdi Bey'in yardımcısı sıfatıyla mekte-
                     bin kuruluş çalışmalarında görev almıştır. Sanayi-i Nefise Mektebinin ilk heykel hocası olan
                     Oskan Efendi bu kurumda 32 yıl görev yapmış ve ilk Türk heykeltıraş kuşağının yetişme-
                     sinde etkili olmuştur. Yervant Oskan’ın eserlerinden çok azı günümüze ulaşmıştır. Osman
                     Hamdi Bey Büstü, Naile Hanım Büstü (Görsel 6.57), Muzaffer Venüs, Kılıçla Dans Eden
                     Zeybek ve Tavukçu Kadın adlı iki heykeli günümüze ulaşabilen az sayıdaki heykellerinden-
                     dir.



























                          Görsel 6.57: Naile Hanım Büstü, Yervant Oskan  Görsel 6.58: Sakallı Adam Büstü, İsa Behzat
                        İsa  Behzat  (1875-1916):  1898  yılında  Sanayi-i  Nefise  Mektebinin  Heykel  Bölü-
                     münü bitirip İzmir İdadisine (lise) resim öğretmeni olmuştur. Burada Yervant  Oskan'dan
                     heykel dersleri almakla birlikte resme de çalışmıştır. 1900'den başlayarak çeşitli okul-
                     larda öğretmenlik, İstanbul Arkeoloji Müzesinde onarım uzmanlığı yapmıştır. Natüralist
                     anlayışın Türkiye’deki temsilcilerinden biri olan sanatçı, alçı heykel ve rölyeflerinden
                     başka yağlı boya tabloları, porselen vazolar üstüne uyguladığı dekoratif kabartmalarıyla
                     tanınmaktadır. Sakallı Adam Büstü (Görsel 6.58) ve Âşık önemli eserlerindendir.
                        İhsan Özsoy (1867-1944): Sanayi-i Nefise Mektebinin Heykel Şubesinin ilk öğrenci-
                     lerindendir. Osman Hamdi Bey'in aracılığıyla bu okula girip Oskan Efendi'nin öğrencisi
                     olmuş ve bu okulda dokuz yıl öğrenim görmüştür. 1891 yılında heykel eğitimi alması
                     için Paris'e gönderilmiş, 1895'te yurda dönmüştür. 1897'de Asar-ı Atika Müzesinde eski
                     eser onarımcısı olarak çalışmış, 1908’de Oskan Efendi'nin emekliye ayrılması üzerine
                     Sanayi-i Nefiseye heykel öğretmeni olmuştur. 1912 yılında da İnas Sanayi-i Nefiseye
                     öğretmen olarak atanmış, 1933 yılında bu görevinden emekliye ayrılmıştır. Eserlerinde
                     natüralist-doğacı anlayışa sıkı sıkıya bağlı kalmıştır.


                                                           180
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188