Page 184 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 184

6. ÜNİTE



                        İstanbul Kadıköy'de Süreyya Sinemasının friz ve figürleri,  Nimet Hanım Büstü, Cemil
                     Cem Büstü (Görsel 6.59), Salahur Büstü eserlerinden bazılarıdır.
























                           Görsel 6.59: Cemil Cem Büstü, İhsan Özsoy  Görsel 6.60: Fazıl Tomruk Büstü, Mahir Tomruk
                        Mahir  Tomruk  (1884-1954):  Sanayi-i  Nefise  Mektebinde  Oskan  Efendi  ile  İhsan
                     Özsoy’un öğrencisi olmuş, okulu bitirdikten sonra Almanya’ya giderek Münih Güzel Sanat-
                     lar Akademisinde  heykel  çalışmalarına  katılmıştır.  On  yıl Almanya’da  kaldıktan  sonra
                     1924’te yurda dönmüş ve Sanayi-i Nefise Mektebinin Heykel Bölümüne modelaj öğretmeni
                     olarak atanmıştır. Ali Hadi Bara ve Zühtü Müritoğlu gibi tanınmış heykelcileri yetiştirmiştir.
                     1933’te de Heykel Atölyesi Öğretmenliğine getirilmiş, bu görevini 1948’de emekli olana
                     kadar  sürdürmüştür. Tomruk’un  özellikle  hareketsiz,  durgun  yapıtlarında Yunan  heykel-
                     lerinin  ve  Fransız  Heykelci  Maillol’nun  (Maylol)  etkileri  sezilir.  Bugün  hepsi  İstanbul
                     Devlet Resim ve Heykel Müzesinde bulunan Mimar Egli'nin Başı Büstü, Annesinin Başı
                     Büstü,  ve  Fazıl  Tomruk  Büstü  (Görsel  6.60)  gibi  birçok  eserinde  gerçekçi  bir  anlatım
                     egemendir. 1931’de Nijad Sirel’le birlikte Bursa Atatürk Anıtı’nı  yapmıştır (Görsel 6.61).
























                      Görsel 6.61: Bursa Atatürk Anıtı, Mahir Tomruk ve Nijat Sirel  Görsel 6.62: Kocaeli Atatürk Anıtı, Nijat Sirel
                        Nijat Sirel (1897-1959): Cumhuriyet öncesi dönemde yetişmiş önemli bir isim olan
                     Nijad Sirel, Sanayi-i Nefisede öğrenim görmeden kendi imkânlarıyla Almanya’ya heykel
                     öğrenimi için gitmiş ve eğitimini tamamladıktan sonra yurda dönmüştür, 1922′de İzmir
                     Lisesinde resim öğretmeni olarak çalışmaya başlayan Nijat Sirel 1952 yılında Akademi
                     Müdürlüğüne  getirilmiştir.  Mahir  Tomruk  ile  birlikte  1931  yılında  yaptığı  Bursa Atlı
                     Atatürk Anıtı  en  güzel  eserlerinden  biri  olarak  kabul  edilmektedir.  Bu  ilk  denemeyi
                     1933′de yaptığı Çanakkale Atatürk Anıtı, Kocaeli Atatürk Anıtı (Görsel 6.62), Bolu Atatürk
                     Anıtı, Hakkı Atamulu ile birlikte yaptığı Malatya’daki Atatürk ve İnönü anıtları izlemiştir.


                                                           181
   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189