Page 178 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 178

6. ÜNİTE






                               6.4. BATILILA MA DÖNEMİ OSMANLI RESİM SANATI





                                    6.4.1. Batılılaşma Dönemi Osmanlı Resim Sanatı



                        Batılılaşma  hareketinin  en  etkili  aşaması  olan  askerî  eğitimin  Batılı  bir  yapıya
                     dönüştürülmesi Batı tarzı resim sanatını ortaya çıkarmıştır. III. Selim Dönemi’nde, 1793
                     yılında  açılan  askerî  mühendislik  okullarında  (Mühendishane-i  Berr-i  Hümayun  ve
                     Mühendishane-i  Bahr-i  Hümayun)  Fransız  askerî  okullarının  eğitimi  uygulanmıştır.
                     Batılı tarzda resim yapan ilk Türk sanatçıları da askerî okul öğrencileridir. Bu okullarda
                     daha çok askerî amaçlarla verilen resim derslerinde perspektif kuralları ve ışık-gölge
                     gibi tekniklerle nesneleri iki boyutlu yüzeylerde, üçüncü boyut yanılsamasıyla birlikte
                     göstermek öğretilmiştir.
                        19. yüzyılın başında eser veren ilk Türk ressamları İstanbul'dan manzaralar ve mimari
                     betimlemeler  üzerinde  yoğunlaşmış,  portre  ve  figürden  kaçınmışlardır.  Bunun  nedeni
                     sanatçıların figür üzerinde eğitim görmemiş olmaları ve İslam sanatındaki figürden kaçın-
                     ma düşüncesinin etkisidir.
                        19.  yüzyılda  Batı  tarzı  resim  sanatı,  Osmanlı  hükümdarları  ve  devlet  bürokrasisi
                     tarafından  Batılılaşmanın  en  önemli  göstergelerinden  biri  olarak  kabul  edilmiş  ve
                     desteklenmiştir.  Bu  nedenle  1835  yılından  başlayarak  yetenekli  öğrenciler  Avrupa
                     başkentlerine resim eğitimi görmek için gönderilmiştir. Daha sonra merkez hâline gelen
                     Paris'te,  öğrencilerin  daha  iyi  eğitim  alabilmeleri  için  1861'de  “Mekteb-i  Osmani”
                     açılmıştır. Paris'te resim eğitimi alan ve dönemin ünlü ressamlarının atölyelerinde çalışan
                     Şeker Ahmet  Paşa  ve  Süleyman  Seyyid,  manzara  ve  natürmort  üzerinde  yoğunlaşmış,
                     yaptıkları sınırlı figür çalışmalarında ise erkek figürler kullanmışlardır.
                        Süleyman Seyyid (1842-1913): Paris’te açılan Mekteb-i Osmaninin ilk öğrencilerin-
                     dendir. Eserlerinin büyük çoğunluğunu meyve, çiçek ve günlük eşyaları konu alan natür-
                     mortlar oluşturur. Renk ve perspektif onun en önem verdiği konulardır. Süleyman Seyyid
                     natürmort üstadı olarak tanınır. Manzara, portre ve figürlü resimleri azdır. Portakallı Natür-
                     mort (Görsel 6.50), Kavunlar ve İncirler, Lale ve Sümbüller, Manzara, Derviş, Genç Kız
                     Portresi sanatçının eserlerinden bazılarıdır.



























                                            Görsel 6.50: Portakallı Natürmort, Süleyman Seyyid


                                                           175
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183