Page 68 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 68

3. ÜNİTE






                                                       ÜNİTE ÖZETİ

                    Orta Asya’da tarihleri MÖ 5000’ lere uzanan kültür  çıkan Hunlar bozkır ya am tarzını devam  ettirmi -
                 merkezleri bulunmu tur. Bu kültür  merkezlerinde  lerdir. Kı ın kerpiç ve ah aptan yaptıkları evlerde
                 dönem insanlarının ya am tarzını, sanatını gösteren  ya amlarını devam ettirirken, yazları  ise  yurt adını
                 buluntular günümüze kadar gelmi tir.         verdikleri çadırlarında ya amayı tercih etmi lerdir.
                    Anav kültür merkezinde at, koyun, sığır gibi  Kurganlar Hunların en önemli eserleri arasında yer
                 hayvanları evcille tiren insanlar çiftçilik yapmı ,  almaktadır. Hunlara ait Pazırık kurganlarında hay-
                 bunun yanında dokumacılığa da ba lamı tır. Anav  van  mücadele  sahneleri  ile  i lenmi   çok  sayıda
                 kültürünü takip eden Kelteminar Kültür Dönemi  dokuma türü ürünler bulunmu tur.
                 insanları madeni i lemesini öğrenmi ler, ekmek yap-     Türk adını ta ıyan ilk devlet olan Göktürk  Devleti
                 mı lardır. Afanesyova, Andronova, Karasuk, Tagar ve  zamanında dikilen anıtlar, Türk tarihinin ilk yazılı
                 Ta tık kültür  dönemlerine ait  çe itli  eserler yapılan  metinleri olması açısından önemlidir. Orta Asya’da
                 kazılar sonucunda ortaya çıkarılmı tır.      yapılan arkeolojik kazılar sonucunda ortaya çıkan
                    Karadeniz ile Hazar Deniz’i arasında ya ayan  Göktürk eserleri oldukça çe itli olup ya am tarzları,
                 İskitlere ait çok sayıda eser ortaya çıkarılmı tır. Göçebe  dinsel inançlar, kısmen yerle ik hayatın getirmi
                 olarak  ya ayan  İskitler,  hayvancılık  temelli  olarak  olduğu etkiler belirleyici unsur olmu tur. Buluntu-
                 ya amı lar, maden sanatında çok önemli eserler   lardaki  “hayvan üslubu” maden i lemeciliği, deri veya
                 bırakmı lardır. İskitler’in ya amında at ve at arabası  kuma lardaki süslemeler, aplikeler, resim ve heykelci-
                 vazgeçilmez bir öge olmu tur.                lik, mimari kalıntılar Göktürk sanatının ana temasını
                    Orta Asya’da Türkler ya am tarzlarının gereği  olu turur. Kurgan yapma geleneğini devam ettiren
                 olarak giyecek, içecek ve yiyeceklerinin çoğunu hayvan-  Göktürkler  ehirler kurmu lar, onlara balık, ordu-
                 lardan kar ılamı lardır. Aynı zamanda hayvanları  balık, ordu-kent gibi isimler vermi lerdir.
                 ula ım ve ta ıma aracı olarak da kullanmı lardır.     Yerle ik hayatı benimseyen ve bıraktıkları eserlerle
                 Hayvanlara  olan  bu  zorunluluk  Türklerin  kültür  ve  Türk sanatını  etkileyen Uygurlar fresko, minyatür gibi
                 sanat anlayı ının olu masında etkili olmu tur.  eserlerle tapınaklarını süslemi ler çok sayıda tapınak
                 Kullandıkları e ya ve silahlarını hayvan  gürleri ile  in a etmi lerdir. Bu tapınakları çoğu zaman kaya
                 süslemi lerdir. Doğa ile mücadele, av ve sava  odaklı  içlerine oymu lar, stupa denilen kubbeli mezarlar
                 ya am tarzları vardır. İskitlerden sonra tarih sahnesine  yapmı lardır.


                                                         NOTLAR

                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                       . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .







                                                           65
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73