Page 74 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 74

4. ÜNİTE



                        İslam ülkelerinde günümüze kadar uzanan en güçlü sanat dalı mimaridir. Mimarinin en
                     güzel örnekleri de hemen hemen bütün İslam dünyasında dinî eserlerle ortaya konmuştur.
                     Karahanlılar Dönemi’nde de Türkistan’da çok sayıda imar faaliyetlerinde bulunulmuştur. Cami,
                     türbe, medrese gibi dinî yapılardan başka saray ve kervansaray gibi sivil yapılar inşa edilmiştir.



























                                               Görsel 4.1: Kı lak Hazara Camii, Özbekistan
                        Türk İslam dünyasında kubbeli ve merkezi planlı büyük camilerin ilk örnekleri ve öncüleri
                     Karahanlılar Dönemi’nde yapılmıştır. Bunlar; Kışlak Hazara (Hazer Degaron-10. yüzyıl) ve
                     Talhatan Baba Camii’dir (11. yüzyıl). Özbekistan Hazara’da inşa edilen Kışlak Hazara Camii
                     15x15 metrekare ebatlarında olup kare plana sahiptir (Görsel 4.1). Yapının merkezinde dört
                     yuvarlak ayağın üzerine yerleştirilmiş sivri kemerlerin taşıdığı bir kubbe bulunmaktadır. Bu
                     ayaklardan yapının dört duvarına atılan kemerlerle ibadet mekânı dokuz bölüme ayrılmıştır.
                     Merkezi kubbesi ve dört yarım kubbesi ile ileride Osmanlı camilerine örnek olacak yapıda
                     kerpiç  ve  tuğla  beraber  kullanılmıştır.  Caminin  duvarları  ve  orta  kubbeyi  taşıyan  ayakları
                     tuğladan inşa edilmiştir. Tuğla kemerlerin ve süslemelerin üzeri alabastr sıva ile kaplanmıştır.
                        Karahanlı mimarisinde tuğlanın sadece ana yapı malzemesi değil aynı zamanda süsleme
                     için de belirleyici olduğu ilk örnek Merv kenti yakınlarında 11. yüzyıl sonlarında inşa edilmiş
                     olan Talhatan Baba Camii’dir (Görsel 4.2). Enine dikdörtgen biçimli caminin orta bölümü
                     kubbe ile örtülüdür. Yanlara doğru küçük çapraz tonozlarla genişletilmiş tek kubbeli yapı altı
                     dayanağa sahiptir. Caminin duvar yüzeylerine  kemer  nişleri yapılmış, içleri de değişik
                     tuğla örgü nizamlarıyla  süslü  hâle  getirilmiştir. Tuğlaların çeşitli şekillerde dizilmesinden
                     meydana gelen zengin mimari süslemeler daha sonraki Karahanlı eserlerine örnek olmuştur
                     (Görsel 4.3). Karahanlıların  yolunu  takip  eden  Gazneliler  ve  Selçuklular da  aynı  uygu-
                     lamayı sürdürmüştür.





















                             Görsel 4.2: Talhatan Baba Camii, Merv  Görsel 4.3: Talhatan Baba Camii tuğla süslemeleri, Merv

                                                           71
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79