Page 76 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 76

4. ÜNİTE





                       Etkinlik 4.2.  A ağıdaki metinleri okuyunuz. Metinlerden hareketle Karahanlı mimarisinde,
                                   türbelerin özellikleri hakkında ne gibi çıkarımlarda bulunabilirsiniz?



                           … 11 ve 12. yüzyıllarda, Maveraünnehir     … Özellikle Anadolu Türk mimarisinde
                        Bölgesi’nde Karahanlılar Dönemi’nde tuğ-  çe itlenerek geli en ve birer sanat eseri hâline
                        ladan yapılan türbeler, genellikle kare planlı  gelen türbe ve kümbetlerin plan men einin
                        ve tek kubbeli yapılardır. Bazı türbeler de  otağlardan geldiği yaygın bir görü tür. Bu
                        dairesel ve sekizgen planlı yapılmı tır. Mezar  dü ünceyi destekleyen yapısal özelliklerin
                        yapıları içten ve dı tan sırlı ve sırsız tuğla,  ba ında; türbe ve kümbetlerin, “yurt” olarak
                        terakota, stuko ve alabaster malzemeyle  adlandırılan çadırların üstünü anımsatan
                        yapılmı  olan sitilize bitkisel ve geometrik  külah örtüsü, renkli keçelerle süslenmi
                        moti erle ve yazı ku akları ile türbe  çadırları hatırlatan tuğla süslemeleri ve yine
                        mimarisi, daha sonra in a edilen mezar  çadırların dı ına dolanan bezlerin püsküllü
                        yapılarının  ekillenmesine ilham olmu tur.  kenarlarını çağrı tıran saçaklar gelmektedir.
                                İbrahim ÇE MELİ, “Antik Çağ’dan 13. Yüzyıla kadar  Nejat DİYARBEKİRLİ, 1972, s.27
                              Orta Asya ve Karahanlı Dönemi Mimarisi”, s. 126-127



                        Karahanlı mimarisinin geliştirdiği çok önemli bir yapı tipi de türbelerdir. Erken Türk İslam
                     mimarisinde  Orta  Asya  çadır  geleneğinin  mimariye  yansıması  Karahanlılar  Dönemi’nde
                     karşımıza çıkan mezar anıtlarında görülmektedir. Türklerin İslamiyet’i kabul etmeden önce
                     Orta Asya’daki mezar geleneği İslamiyet’in kabulünden sonra kısmen de olsa devam etmiştir.
                     Bu mezar geleneğinin Gazneliler ve Büyük Selçuklularda da devam ettiği görülmektedir.
                        Karahanlılar Dönemi türbe ve kümbetlerinde genel plan, taşıyıcı sistem görevini üstlenen
                     dört duvarın oluşturduğu kare mekânın  içten bir kubbeyle dıştan ise külahla örtüldüğü sade bir
                     plandır. Karahanlı ve Gazneli dönemlerinde yaygın olan kare planlı mezar yapılarına Büyük
                     Selçuklu Devleti Dönemi’yle birlikte çokgen ve silindirik gövdeli şemalar dâhil olmuştur. Ayşe
                     Bibi  ve  Balacı  (Babacı)  Hatun  türbeleri,  Karahanlı  tuğla  mimarisinin  iki  önemli  eseridir
                     (Görsel 4.8, 4.9). Bugünkü Kazakistan'ın Talas Havzası’nda, 12. yüzyıl başlarından kalmış olan
                     Ayşe Bibi, Balacı Hatun ve Evliya Ata türbeleri Karahanlı türbe mimarisinin süratle geliştiğini
                     göstermektedir.



































                            Görsel 4.8: Ay e Bibi Türbesi, Kazakistan  Görsel 4.9: Balacı Hatun Türbesi, Kazakistan

                                                           73
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81