Page 85 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 85

TÜRKİYE SELÇUKLULARI DÖNEMİ SANATI

            Akkoyunlu Emîri Bayındır için 1492’de Ahlat’ta inşa edilen
            Emîr Bayındır Türbesi, iki katlıdır. Cenazelik bölümü kare
            planlı, sivri beşik tonoz örtülüdür. Bu mekânın üst katını
            oluşturan  silindirik  ziyaretçi/mescit  bölümüne  taş  basa-
            maklı merdivenle ulaşılmaktadır. Girişin her iki yanına kısa
            duvar örülmüş ve açıkta kalan silindirik gövde sütunların
            taşıdığı dokuz kemer dizisi ile desteklenmiştir. Bu bölüm
            dıştan külah görünümlü kubbe ile örtülüdür (Görsel 4.23).
            Bu türbeyi diğer türbelerden ayıran en önemli özellik, göv-
            de  kısmınının dörtte üçünün bodur sütunlar tarafından ta-
            şınan kemerlerle yarı açık kısmının olmasıdır. Bu açık kısım
            balkon şeklinde yapılmıştır.                                         Görsel 4.23: Ahlat Emîr Bayındır
                                                                                 Türbesi, Bitlis

                                                               DERS İÇİ ÇALIŞMA

             Aşağıda  Türkiye Selçukluları ve  Türkiye Selçuklular sonrası beyliklere ait cami
             yapılarının genel özellikleri verilmiştir. Verilen bilgilerden yararlanarak soruların
             cevaplarını altlarında bulunan ilgili kısma yazınız.

             Türkiye Selçukluları Dönemi cami özellikleri:  Türkiye Selçukluları sonrası beylikler döneminin cami
                                                           özellikleri:
             » Avlulu veya avlusuz yapılar genellikle kare ve dikdörtgen
              plan şemasına sahiptir.                      » Yapılar genellikle kare, dikdörtgen, zaviyeli, merkezî ve çok
             » Genellikle mihrap önü kubbeli olmakla birlikte aynı   üniteli plan şemasına sahiptir.
              eksende aydınlık kubbeli veya çok kubbeli yapı örnekleri   » Avlu revaklı hâle gelmiş ve son cemaat yeri uygulamasına
              görülebilmektedir.                            geçilmiştir.
             » Abidevi taç kapılar büyük öneme sahiptir.   » Mihrap önü kubbenin boyutu büyütülerek veya çift kubbe-
             » Çoğunlukla duvarlarda moloz veya kesme taş, mihrap ve   nin yanına yarım kubbe eklenerek geniş alanlar oluşturul-
              kapıda kesme taş, minberde ahşap, minarede tuğla malze-  maya çalışılmıştır.
              me tercih edilmiştir.                        » Türkiye Selçuklularında da görülen merkezî, tek kubbeli
             » Harim, mihraba dik veya yatay sahnlardan oluşmuştur.  küçük yapı inşasına devam edilmiştir.
             » Kalın fil ayaklarının taşıdığı tonozlar veya ahşap ayakların   » Taç kapılar yer yer daraltılarak veya küçültülerek önemini
              taşıdığı düz ahşap tavanlar genel örtü sistemini oluşturmuş-  kaybetmiştir.
              tur.                                         » Tavan yükseltilmiş ve büyük pencerelerle aydınlık ortam
             » Orta sahn diğer sağınlara göre daha yüksek ve geniş tutul-  yaratılmıştır.
              muştur.                                      » Giriş kapılarında taş, mermer; mihrapta alçı, çini; minberde
             » Basık mekân, küçük pencerelerle aydınlatılmıştır.  ahşap süslemeler yoğun olarak tercih edilmiştir.
             » Giriş kapılarında taş, mihrapta çini mozaik, minberde ahşap   » Süslemeler önceki dönemdeki yapılarda olduğu kadar
              süslemeler yoğun olarak tercih edilmiştir.    zengin olmamakla birlikte geometrik bezemelerde azalma;
             » Süslemelerde yoğunlukla geometrik ve bitkisel bezemeler   bitkisel, yazı ve çini bezemelerde ise artış gözlenmiştir.
              kullanılmakla birlikte hayvan ve insan figürleri görülmüştür.  » Tuğla ve taş örgülü minareler incelmiştir.
             » Tuğla örgülü kalın minareler tek şerefelidir.  » Beylikler dönemi mimarisi, Selçuklu ile Osmanlı mimarileri
             » Türkiye Selçuklu camileri, Büyük Selçuklu ve Gazneli camile-  arasında bir köprü oluşturmuştur.
              rinin devamı niteliğindedir.

              1.  Her iki dönemdeki camilerin ortak ve farklı yönleri nelerdir? Yazınız.



              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .




                                                                                                    83
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90