Page 87 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 87

Anadolu Öncesi Türk İslam Sanatı



                         Sultan Sencer Türbesi, o güne kadar ulaşılmış kubbe çapını çok zorlayan ve böylece anıtsal
                     ölçüleri yakalayan çok önemli bir mezar abidesidir. Bu heybetine rağmen gösterişli bir taç
                     kapısı olmayan türbenin oldukça sade bir giriş kapısı vardır  ve cephe duvarları süslemesizdir.
                        Karahanlı ve Gazneli ribatlarından sonra Büyük Selçuklu kervansarayları da erken devir-
                     lerde önemli kervan yolları üzerinde kare planlı, dört eyvanlı, revaklı ve avlulu olarak inşa
                     edilmiştir. Ticari mal taşımacılığı ve yolcular için mola yerleri olarak kullanılan bu yapılar
                     askerî birliklerin sevkiyatında, posta ve haberleşme hizmetlerinde de önemli rol oynamıştır.
                        Bu çağa ait 11. yüzyıldan kalma Ribat-ı Anuşirvan, yüzyılın sonundan Ribat-ı Zafaranî ve
                     12. yüzyılın başlarına ait Ribat-ı Şerif gibi ihtişam ve işlevselliğin bir araya getirildiği ker-
                     vansarayların da Karahanlı ve Gazneli örnekleriyle aynı plan şemasında inşa edilmiş olduk-
                     ları anlaşılmaktadır.
                        Ribat-ı Anuşirvan kare planlı bir yapıdır. Dört eyvanlı avlu şemasına dayanan kale gibi
                     sağlam duvarlı, köşelerde ve yanlarda silindirik kulelerle takviyelidir. Selçuklular Dönemi’nde
                     Tuğrul Bey zamanında yapılmış olan eser hâlen ayaktadır.
















































                                                 Görsel 4.28: Ribat-ı  erif Kervansarayı
                        Büyük Selçuklu kervansaraylarının en tanınmış olanı ise Ribat-ı Şerif’tir (Görsel 4.28).
                     Kervansaray  dıştan  bir  kale  görünüşünde  olmakla  beraber  içte  saray  zenginliğindedir.
                     1114-1115  tarihlerinde  inşa  edilen  yapı  son  şekliyle  iki  avlulu  bir  plana  sahiptir.  Eser;
                     camisi, özel mekânları, taç kapıları ve zengin tuğla süslemeleriyle dikkat çeker. Dört eyvan-
                     la çevrili küçük kubbeler hâlinde daireleri bulunmaktadır. Avlusu ise payeler üzerine revaklı
                     olarak uzun dikdörtgen biçiminde inşa edilmiştir.
                        Selçuklular  siyasi  egemenliklerini  hızlı  bir  şekilde  geniş  alanlara  yaymış,  bir  taraftan
                     yerleşmek üzere batı yönünde ilerlerken öte yandan  da  imar  hareketlerini  yürütmüşlerdir.



                                                           84
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92