Page 83 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 83

Anadolu Öncesi Türk İslam Sanatı



                        Selçuklular  Türk  mimarisinde  daha  önce  başlayan  gelişmeleri  değerlendirerek  İran'da
                     büyük ölçüde abidevi cami mimarisi tipi ve şemasını ortaya koymuşlardır. Geliştirdikleri plan
                     ve mimari formlar yalnız İran’da değil Doğu İslam dünyasında da devam etmiştir. Büyük
                     Selçuklu Dönemi'nde Asya mimari geleneğinin devamı olarak Mescid-i cumalar yapılmıştır.
                     Bu yapılar iç mekânda dört eyvanlı ve mihrap önü kubbeli olarak inşa edilmiştir. Yapıların
                     önünde bir avlu ve avluyu çeviren revaklar bulunmaktadır.
                        Dönemin  en  önemli  yapılarından  biri,  Selçuklu  sanatının  tüm  özelliklerini  yansıtan
                     İsfahan’da bulunan Mescid-i Cuma’dır (Görsel 4.23). Cami, 755’te Abbasiler Dönemi’nde
                     El-Mansur’un yaptırdığı  avlulu ve çok sütunlu caminin yerine yapılmıştır. Eser, 1072-1092
                     yılları arasında Melikşah Devri’nde sürekli eklemeler ve onarımlarla dört eyvan şemasına
                     sahip geniş avlu etrafında tonoz ve kubbelerle örtülü geniş bir yapı hâlini almıştır. Yapı
                     anıtsal  Selçuklu  camilerinin  ilk  örneği  olarak  İran  ve  Türkistan'daki  öteki  camileri  de
                     etkilemiş, Anadolu ve Mısır’a kadar izlenebilecek bir gelişmenin başlangıç noktası olmuştur.



                                                       FARK EDİNİZ
                      Mescid-i Cuma, Hz. Muhammed'in 622 yılında Mekke'den Medine'ye hicreti esnasında
                    Rânûna denilen yerde ashâbı ile birlikte ilk defa cuma namazı kılıp hutbe okuduğu yerdir.
                        Daha sonra burada bir mescit yapılmı  ve bu mescide Mescid-i Cuma denilmi tir.







































                                    Görsel 4.23: Isfahan Mescid-i Cuma Camisi'nin  güney eyvanı ve kapı detayı



                                                       FARK EDİNİZ

                      İran’daki Büyük Selçuklu Dönemi Türk İslam yapılarının süsleme kompozisyonlarında
                  geometrik moti erin ağırlıkta olduğu görülmektedir. Yazı da geometrik süslemeden sonra sık
                     tercih edilen motif olmu tur. Bitkisel süsleme ise çinili kompozisyonlarda kullanılmı tır.





                                                           80
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88