Page 82 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 82

4. ÜNİTE



                        Taht salonuna ait duvarların yukarı kısımları tuğladan süslemelerle  aşağı kısımları Sultan
                     Mahmut’un Hassa Ordusu'nu canlandıran ve bugün birer belge niteliği de taşıyan figürlerle
                     doldurulmuştur. Çok renkli olarak yapılmış olan bu resimler ortalama bir insan boyundadır.
                     İnsanların vücutları karşıdan, ayakları ise yandan görünür şekilde resmedilmiştir. Bu resimler
                     şüphesiz Budist Türkler arasında pek yaygın olan duvar resmi geleneğinin bir yansımasıdır
                     (Görsel 4.21, 22).


























                            Görsel 4.21: Le ker-i Bazar Sarayı duvar resimleri  Görsel 4.22: Le ker-i Bazar Sarayı duvar resimleri

                        Sarayın Türk mimarisi bakımından en dikkate değer özelliği dört eyvanlı planın ilk
                     defa bu yapıda uygulanmış olmasıdır. Bu plan Selçuklularda cami, kervansaray ve medre-
                     selere  uygulanmıştır.  Bu  dönemde  inşa  edilen  medreselerden  hiçbiri  günümüze
                     ulaşamamıştır. Gazneliler mezar anıtları ve kervansaraylar bakımından Karahanlılar kadar
                     zengin örneklere sahip değillerdir.


                                      4.2. BÜYÜK SELÇUKLU DÖNEMİ SANATI





                                         4.2.1. Büyük Selçuklu Dönemi Sanatı


                        11. yüzyılın ortalarından itibaren Doğu İslam kültür alanına hâkim olan siyasi güç Büyük
                     Selçuklulardır. Harezm ve Horasan’dan başlayarak Yakın Doğu coğrafyasına yayılan Büyük
                     Selçuklu Devleti, 12. yüzyılın sonlarına kadar İran’ı Orta Çağ dünyasının en önemli merkezî
                     kültür alanı hâline dönüştürmüştür. Selçuklular, Karahanlı ve Gazneli Dönemi’ne ait sanatsal
                     biçim  ve  teknikleri  yeni  sentezlerde  buluşturarak  bunların  Batı’ya  aktarılmasına  aracılık
                     etmişlerdir.
                        Büyük  Selçuklu  mimarisinde  genellikle  kare  planlı,  dört  eyvanlı  avlulu  plan  şeması
                     görülmektedir.  Hüküm  sürdükleri  topraklarda  Sasani  sanatının  etkisi  de  olmakla  beraber
                     Büyük Selçuklular daha çok Karahanlı ve Gaznelilerden gelen eyvan, avlu, kubbe, nişli ve
                     sivri kemerli portal geleneğini sürdürmüşlerdir.
                        Büyük  Selçuklu  Devleti’nin  yerleşim  alanlarında  taşın  çok  az  olmasından  dolayı  bu
                     döneme ait yapılar tuğla ile inşa edilmiştir. Tuğla aynı zamanda süsleme malzemesi olarak ya
                     tek başına ya da çini ile birlikte kullanılmıştır. Büyük Selçuklular idareleri altında bulunan
                     yerler üzerinde cami, medrese ve türbe gibi bir çok mimari eser vücuda getirmişlerdir. Bu
                     yapıların pek çoğu ya zamanla ya da Moğolların istilasıyla yok olmuştur.


                                                           79
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87