Page 27 - DRAMA ÖKK
P. 27
“Hamile kadınsınız.”
“Fabrikada yeni üretilmiş bir robotsunuz.”
“İlkokul birinci sınıfta okuyan bir çocuksunuz.”
“Başka gezegenden gelmiş bir yaratıksınız.” vs.
Öğrencilerinizi çalışma sırasında arkadaşlarını da dikkatle gözlemlemeleri
için uyarınız. Bütün gruplara aynı anda karışık olarak yürümeye başlama-
larını söyleyiniz.
II. Aşama
Öğrencilerinizi 6 kişilik gruplara ayırınız. Her gruba yukarıdaki form
ve durum içeren komutlardan birini veriniz. İkinci bir komutla “Grubu-
nuz dışında bir arkadaşınızla karşılaşın ve konuşun.” diyerek eş zamanlı
konuşmalarını isteyiniz. Bu komuttan sonra öğrencilerinize diyaloglarını
kurabilmeleri için yeterli zaman veriniz. Bu diyaloglarda herhangi bir konu
aranmaz. “Tekrar yürüyelim.” diyerek tüm öğrencilerle çalışmayı birkaç
kez yineleyiniz.
GÖRSEL 13:
III. Aşama Fikret MUALLA, yağlı boya tekniği
Bu aşamada gruplar karışık yürürken
Sevgili öğretmenim, süreniz “Formunuzu bozmadan farklı formdan
yeterli ise etkinliğin sonunda ‘’Davul- bir arkadaşınızla karşılıklı durup donun.”
diyerek komut veriniz. Karşı karşıya ge-
Zurna 1, 2, 3 Tıp‘’ oyununu tekrar oy-
len öğrenciler bir önceki aşamadaki
natabilirsiniz. yüz ifadelerini ve beden hareketlerini
gösterecek şekilde karşılıklı donarlar.
Öğrencilerinize aralarında bir sorunun
olduğunu, bu sorunu da karşılıklı konu-
şup bir çözüme ulaştırmaları gerektiğini
söyleyiniz. Bu diyaloglarda iki kişi ara-
sında bir çatışma unsurunun (sorun) olması ve sorunun çözüme ulaşması
gereklidir. Belirlediğiniz ikili, komutla diyaloğa başlar. Bu arada diğer öğ-
renciler arkadaşlarının diyaloglarını dinlerler. Diyaloğu biten ya da sizin ko-
mutunuzla bitiren öğrenciler tekrar donarlar. Bir başka ikiliye “Başlayın!”
diyerek çalışmaya devam ediniz. Bütün öğrencilerin bu şekilde diyalogları
tamamlamasını sağlayınız. Diyaloglarda çatışma unsuru gelişmeyen grup-
lar olabilir. Burada mükemmellik, başarılı olmak aranmamalıdır. Karşılıklı
diyaloglarda her olumlu adımı destekleyin, gerçekleştirilemeyen durum-
larla ilgili öğrencilerinizi eleştirmeyin, suçlamayın. Dikkat edilecek nokta-
lardan biri de yönergelerinizin açık-anlaşılır olmasıdır. Çatışma unsurunu
ve yönergeyi kavrayan dolayısıyla sizi anlayan öğrenci kendinden bekle-
nileni gerçekleştirebilir. Çalışma istenilen seviyede değilse yönergelerinizi
yeniden gözden geçirin, öğrencilerinize yeni bir olanak sağlayın.
Bu çalışmada farklı figürleri karşı karşıya getirmeye özen göstermelisiniz. Örne-
ğin; yaşlı ve yaratık, hamile kadın ve robotun karşılaşması olabilir. Tüm öğrenci-
ler bu karşılaşma ve diyaloğu gerçekleştirmelidir. Öğrencileriniz; karakterlerde
(özellikle yaratık ve robotta) ne kadar özgün olabiliyorlar, diye gözlemleyiniz.
Yaratıcılık özgünlüğü barındırır. Yaratıcılığın gelişiminde ve ortaya çıkmasında
olumlu pekiştireçler vermek önemlidir. Öğrencilerinize bedenlerinde nasıl de-
ğişim olduğunu fark ettirmek için sorular sorabilirsiniz. Örneğin; “Yaşlı kişide
yürüyüşünüz ve duruşunuz nasıldı, bedeninizde ne değişti, hamile kadında be-
den formunuz nasıldı, yaşlı ve hamile kadın yürüyüşünde ağırlık hangi yöndey-
di, tekrar yürüyecek olsanız hangi form ve durumda yürümek istersiniz, kiminle
karşılaşmak istersiniz, neden? “ gibi sorular sorabilirsiniz. Grup dinamiğini geliş-
tirmek için istenirse yeniden grup oyunları oynatabilirsiniz.
26