Page 30 - DRAMA ÖKK
P. 30

2. Çalışma      Evliya Çelebi

                                                 Öğrencilerinizden çember oluşturacak şekilde ayakta durmalarını isteyi-
                                              niz.  Öğrencilerinize “Şimdi arkadaşınızdan birine alfabenin ilk harfiyle baş-
                                              layan bir şehir adının içinde yer aldığı bir soru soracağım. Arkadaşınız da
                                              sorulan soruda yer alan bu şehir adının baş harfiyle başlayan sözcüklerle bir
                                              cümle oluşturacak. Örneğin;
                                                      • Duyduğuma göre Ankara’ya gidiyormuşsun Çelebi. Orada ne
                                                        yapacaksın? soru cümlesine cevap olarak,
                                                      • Ankara’dan armut alacağım,diyerek  yanıt  verir.  Yanıtı  veren
                                                        öğrenci yanındaki arkadaşına,
                                                      • Duyduğuma göre Burdur’a gidiyormuşsun Çelebi. Orada ne ya-
                                                        pacaksın? der.
                                                      • Burdur’da bağ budayacağım, diyerek cevap verebilir.
                                                 Söylenen şehrin baş harfiyle cümle kuramayan, uzun süre düşünen öğ-
                                              renci  oyundan  çıkarılır.”  Alfabenin  bütün  harfleri  tamamlanıncaya  kadar
                                              oyun devam eder. Aynı harfle şehir adı söyleyenler de oyun dışı kalır. En son
                                              kalan öğrenci oyunu kazanır.


                              3. Çalışma      Kelimelerle Öykü Oluşturma


                                                 Öğrencilerinizden çember oluşturacak şekilde oturmalarını isteyiniz. Gö-
                                              nüllü bir öğrenciden başlayarak her öğrenci sırayla düzenli bir cümle oluş-
                                              turacak şekilde bir kelime söyler. Cümle anlamlı bir şekilde tamamlanmaya
                                              çalışılır. Cümle tamamlandığında sıradaki ilk öğrenci bir önceki cümleden
                                              yola çıkarak yeni bir kelimeyle oyuna devam eder. Çalışma öykü kurgusu da
                                              göz önünde bulundurularak anlamlı bir bütün oluşturuluncaya kadar devam
                                              eder.
                                                 Çalışmanın başında, “Cümleden Öyküye” çalışmasında olduğu gibi oluş-
                                              turulacak öykünün içinde kahraman, hedef, engel-olay, eylem gibi temel un-
                                              surların ve öykü sonunda da sorunun çözümlenerek bir final olmasına özen
                                              göstermeleri konusunda öğrencileri uyarmalısınız.




            GÖRSEL 16:
            Havva MARTA, yağlı boya tekniği
                                                                                Bu  çalışma  “Cümleden  Öyküye”  çalış-
                                                                                masından daha zor bir çalışmadır. Öykü
                                                                                bütünlüğünün  sağlanamadığını  hisse-
                                                                                derseniz  öğrencilerinizi  bu  konuda  çe-
                                                                                şitli sorular sorarak yönlendirebilirsiniz.
                                                                                Örneğin  “Kahramanımızın  adı  ne,  kaç
                                                                                yaşında,  kimlerle,  nerede  ve  nasıl  bir
                                                                                evde  yaşıyor,  neler  yapıyor,  hikâyeye
                                                                                konu olacak ne gibi bir olay (sorun) ya-
                                                                                şadı, şu anki duygu hâli ne?” gibi sorular
                                                                                sorulabilir. Bu sorulara verilen yanıtlara
                                                                                göre öykü şekillenir. Bu çalışmada sizin
                                                                                yaratıcılığınız,  olaya  hâkimiyetiniz  ve
                                                                                yönlendiriciliğiniz  önemlidir.  Eğer  öy-
                                                                                künün  içerisinde  söz  konusu  unsurlar
                                                                                oluşmadıysa çalışmayı birkaç kez tekrar-
                                                                                layabilirsiniz. Çalışmanın amacına ulaşa-
                                                                                bilmesi öğrencilerin dikkatini yoğunlaş-
                                                                                tırmasına ve söyleyeceği kelimelerin de
                                                                                öykünün gelişimini sağlayacak nitelikte
                                                                                olmasına özen göstermesine bağlıdır.



                                                                                                            29
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35