Page 30 - DRAMA ÖKK
P. 30
2. Çalışma Evliya Çelebi
Öğrencilerinizden çember oluşturacak şekilde ayakta durmalarını isteyi-
niz. Öğrencilerinize “Şimdi arkadaşınızdan birine alfabenin ilk harfiyle baş-
layan bir şehir adının içinde yer aldığı bir soru soracağım. Arkadaşınız da
sorulan soruda yer alan bu şehir adının baş harfiyle başlayan sözcüklerle bir
cümle oluşturacak. Örneğin;
• Duyduğuma göre Ankara’ya gidiyormuşsun Çelebi. Orada ne
yapacaksın? soru cümlesine cevap olarak,
• Ankara’dan armut alacağım,diyerek yanıt verir. Yanıtı veren
öğrenci yanındaki arkadaşına,
• Duyduğuma göre Burdur’a gidiyormuşsun Çelebi. Orada ne ya-
pacaksın? der.
• Burdur’da bağ budayacağım, diyerek cevap verebilir.
Söylenen şehrin baş harfiyle cümle kuramayan, uzun süre düşünen öğ-
renci oyundan çıkarılır.” Alfabenin bütün harfleri tamamlanıncaya kadar
oyun devam eder. Aynı harfle şehir adı söyleyenler de oyun dışı kalır. En son
kalan öğrenci oyunu kazanır.
3. Çalışma Kelimelerle Öykü Oluşturma
Öğrencilerinizden çember oluşturacak şekilde oturmalarını isteyiniz. Gö-
nüllü bir öğrenciden başlayarak her öğrenci sırayla düzenli bir cümle oluş-
turacak şekilde bir kelime söyler. Cümle anlamlı bir şekilde tamamlanmaya
çalışılır. Cümle tamamlandığında sıradaki ilk öğrenci bir önceki cümleden
yola çıkarak yeni bir kelimeyle oyuna devam eder. Çalışma öykü kurgusu da
göz önünde bulundurularak anlamlı bir bütün oluşturuluncaya kadar devam
eder.
Çalışmanın başında, “Cümleden Öyküye” çalışmasında olduğu gibi oluş-
turulacak öykünün içinde kahraman, hedef, engel-olay, eylem gibi temel un-
surların ve öykü sonunda da sorunun çözümlenerek bir final olmasına özen
göstermeleri konusunda öğrencileri uyarmalısınız.
GÖRSEL 16:
Havva MARTA, yağlı boya tekniği
Bu çalışma “Cümleden Öyküye” çalış-
masından daha zor bir çalışmadır. Öykü
bütünlüğünün sağlanamadığını hisse-
derseniz öğrencilerinizi bu konuda çe-
şitli sorular sorarak yönlendirebilirsiniz.
Örneğin “Kahramanımızın adı ne, kaç
yaşında, kimlerle, nerede ve nasıl bir
evde yaşıyor, neler yapıyor, hikâyeye
konu olacak ne gibi bir olay (sorun) ya-
şadı, şu anki duygu hâli ne?” gibi sorular
sorulabilir. Bu sorulara verilen yanıtlara
göre öykü şekillenir. Bu çalışmada sizin
yaratıcılığınız, olaya hâkimiyetiniz ve
yönlendiriciliğiniz önemlidir. Eğer öy-
künün içerisinde söz konusu unsurlar
oluşmadıysa çalışmayı birkaç kez tekrar-
layabilirsiniz. Çalışmanın amacına ulaşa-
bilmesi öğrencilerin dikkatini yoğunlaş-
tırmasına ve söyleyeceği kelimelerin de
öykünün gelişimini sağlayacak nitelikte
olmasına özen göstermesine bağlıdır.
29