Page 35 - DRAMA ÖKK
P. 35
2.1. İletişim Oyun ve Alıştırmaları
İletişim kurma yöntemi olan
diyalog, iki birey arasında karşılıklı
gelişir ve bireylerin etkileşim ilişki-
lerini kapsar. Bilişsel, devinimsel ve
duygusal tüm davranışları içinde
barındırır.
Alıştırmalar ve rol oyunları, öğ-
rencinin gündelik hayatta sürekli
karşılaştığı durumları daha etkili
analiz etmesine ve ortaya çıkan
sorunları kavramasına katkıda bu-
lunur.
Öğrenciye bilinenden, klişeden
uzaklaşmanın başkalarını anlama-
da önemli bir anahtar olduğunu
verilen oyun ve alıştırmalar aracılığı
ile kavratmak önemli bir basamak-
tır. Seçilen temalar, dramatik du-
rumlar orada ve o anda tasarlansa
da aslında bunlar hayatın içinde var GÖRSEL 19: Mevlevi, illüstrasyon
olan anlardır. Gerçek ve düş gücü
arasında oluşturulan bu durum,
bize bir laboratuvar ortamı yaratır. dünya oluşturduğunu anlamak, ileti- farklı rol ve statülerdeki konuşmalarla
Gerçek değildir ama gerçek ile bağı çok şimde ön yargıların kırılması açısından ilgili gözlemlerini değerlendirme fırsatı
güçlüdür. Öğrenciye tartışma, anlama önemli bir başlangıçtır. sunar. Diyalog alıştırmaları önce kısa
ve analiz etme olanağı sunar. Öğrenci diyalog oyun ve alıştırma- cümlelerle ve eş zamanlı başlar. Daha
Diyaloglar aracılığı ile ortaya konan ları sayesinde dinleme, konuşma, ana sonra cümle sayısı artırılarak kısa diya-
meselenin adım adım analiz edilme- dilini etkili kullanma becerilerini geliş- loglarla devam ettirilir. Grup üyelerinin
si öğrencinin gündelik yaşantısına da tirir. Drama çalışmalarında yer alan di- kendini rahat hissetmesi, özgür olabil-
yansıyacaktır. Her bireyin bir büyük yalog oyun ve alıştırmaları öğrenciye, mesi için alıştırmalar eş zamanlı yapılır.
2.2. Statü Alıştırmaları
Statü, başkasının bulunduğu yeri çatışma unsurunu diyalog içerisinde lemlerini yaşama geçirme fırsatı bulur.
algılama ve ona göre hareket etmedir. fark edip çözümlemelidir. Statü alıştır- Böylece öğrenci statü alıştırmalarıyla
Bireyin sosyal statüsünü içinde yaşadı- malarında öğrenci o kişinin davranışla- rol oyunlarına hazırlık yapmış olur.
ğı toplumsal sınıf, bireysel özellikleri, rını ve yükümlülüklerini düşünür, göz-
eğitim seviyesi, ekonomik durumu, GÖRSEL 20: Neşet GÜNAL, yağlı boya tekniği
mesleği, medeni durumu gibi faktörler
belirler. Her birey birden fazla statüye
sahiptir. Toplumda her statünün sahip
olduğu rol farklıdır. Birey statüsünü
duruş, ifade ve konuşma tarzı ile karşı
tarafa yansıtır.
Statü alıştırmalarında, statü farkı
olan kişiler (patron-işçi, öğretmen-öğ-
renci, anne-çocuk vb.) arasında geçen
ikili diyaloglar yer alır. Bu diyaloglarda
güçler karşı karşıya gelir yani çatışma-
lar ortaya çıkar. Öğrenciler diyalog ve
statü alıştırmalarıyla düşünme, konuş-
ma, dinleme ve doğaçlama yapma be-
cerilerini geliştirir. Bu alıştırmalar dilin
etkili kullanımını ve iki kişi arasındaki
uyumu destekler.
Öğrenci, statü farkıyla gerçekleşen
34