Page 35 - DRAMA ÖKK
P. 35

2.1. İletişim Oyun ve Alıştırmaları


            İletişim  kurma  yöntemi  olan
          diyalog, iki birey arasında karşılıklı
          gelişir ve bireylerin etkileşim ilişki-
          lerini kapsar. Bilişsel, devinimsel ve
          duygusal  tüm  davranışları  içinde
          barındırır.
            Alıştırmalar ve rol oyunları, öğ-
          rencinin  gündelik  hayatta  sürekli
          karşılaştığı  durumları  daha  etkili
          analiz  etmesine  ve  ortaya  çıkan
          sorunları  kavramasına  katkıda  bu-
          lunur.
            Öğrenciye  bilinenden,  klişeden
          uzaklaşmanın  başkalarını  anlama-
          da  önemli  bir  anahtar  olduğunu
          verilen oyun ve alıştırmalar aracılığı
          ile kavratmak önemli bir basamak-
          tır.  Seçilen  temalar,  dramatik  du-
          rumlar orada ve o anda tasarlansa
          da aslında bunlar hayatın içinde var                                      GÖRSEL 19: Mevlevi, illüstrasyon
          olan  anlardır.  Gerçek  ve  düş  gücü
          arasında  oluşturulan  bu  durum,
          bize bir laboratuvar ortamı yaratır.   dünya  oluşturduğunu  anlamak,  ileti-  farklı rol ve statülerdeki konuşmalarla
          Gerçek değildir ama gerçek ile bağı çok   şimde ön yargıların kırılması açısından   ilgili gözlemlerini değerlendirme fırsatı
          güçlüdür.  Öğrenciye  tartışma,  anlama   önemli bir başlangıçtır.   sunar.  Diyalog  alıştırmaları  önce  kısa
          ve analiz etme olanağı sunar.       Öğrenci diyalog oyun ve alıştırma-  cümlelerle ve eş zamanlı başlar. Daha
            Diyaloglar aracılığı ile ortaya konan   ları sayesinde dinleme, konuşma, ana   sonra cümle sayısı artırılarak kısa diya-
          meselenin  adım  adım  analiz  edilme-  dilini etkili kullanma becerilerini geliş-  loglarla devam ettirilir. Grup üyelerinin
          si  öğrencinin  gündelik  yaşantısına  da   tirir. Drama çalışmalarında yer alan di-  kendini rahat hissetmesi, özgür olabil-
          yansıyacaktır.  Her  bireyin  bir  büyük   yalog oyun ve alıştırmaları öğrenciye,   mesi için alıştırmalar eş zamanlı yapılır.






                  2.2. Statü Alıştırmaları

            Statü, başkasının bulunduğu yeri   çatışma unsurunu diyalog içerisinde   lemlerini yaşama geçirme fırsatı bulur.
          algılama ve ona göre hareket etmedir.   fark edip çözümlemelidir. Statü alıştır-  Böylece öğrenci statü alıştırmalarıyla
          Bireyin sosyal statüsünü içinde yaşadı-  malarında öğrenci o kişinin davranışla-  rol oyunlarına hazırlık yapmış olur.
          ğı toplumsal sınıf, bireysel özellikleri,   rını ve yükümlülüklerini düşünür, göz-
          eğitim seviyesi, ekonomik durumu,                                     GÖRSEL 20: Neşet GÜNAL, yağlı boya tekniği
          mesleği, medeni durumu gibi faktörler
          belirler. Her birey birden fazla statüye
          sahiptir. Toplumda her statünün sahip
          olduğu rol farklıdır. Birey statüsünü
          duruş, ifade ve konuşma tarzı ile karşı
          tarafa yansıtır.
            Statü alıştırmalarında, statü farkı
          olan kişiler (patron-işçi, öğretmen-öğ-
          renci, anne-çocuk vb.) arasında geçen
          ikili diyaloglar yer alır. Bu diyaloglarda
          güçler karşı karşıya gelir yani çatışma-
          lar ortaya çıkar. Öğrenciler diyalog ve
          statü alıştırmalarıyla düşünme, konuş-
          ma, dinleme ve doğaçlama yapma be-
          cerilerini geliştirir. Bu alıştırmalar dilin
          etkili kullanımını ve iki kişi arasındaki
          uyumu destekler.
            Öğrenci, statü farkıyla gerçekleşen


              34
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40