Page 36 - DRAMA ÖKK
P. 36
Karşılıklı iletişim ve etkileşim hem birey hem de grup için son derece önemlidir. Sosyal etkileşim önce-
likle karşılıklı olmayı gerektirir. Öğrenci diyalog oyun ve alıştırmaları sayesinde dinleme, konuşma, ana
dilini etkili kullanma becerilerini geliştirir. Drama çalışmalarında yer alan diyalog oyun ve alıştırmaları
öğrenciye, farklı rol ve statülerdeki konuşmalarla ilgili gözlemlerini değerlendirme fırsatı sunar. Öğren-
ciler kelimeleri doğru ve yerinde kullanarak kendi duygu ve düşüncelerini daha anlaşılır bir dille ifade
etmeyi öğrenir.
1. Etkinlik süre
40 dk.
Bu etkinlikte grubun eş zamanlı hareket etmesi, öğrencinin ikili diyalogda kendi-
sini ifade etmesi ve role hazırlık yapması amaçlanmıştır. Grup üyelerinin kendini
rahat hissetmesi, özgür olabilmesi için diyalog alıştırmalarına önce kısa cümle-
lerle ve eş zamanlı başlanmalı, daha sonra cümle sayısı arttırılarak kısa diya-
loglarla devam edilmelidir. Öğrencilerin bu diyaloglarda ne söylediği değil neyi,
nasıl söylediği anlam taşır. Öğrencilerin duygularını, düşüncelerini, tutumlarını,
ilgilerini, alışkanlıklarını, değer yargılarını sürece dâhil etmeleri, diğer arkadaş-
larıyla paylaşmaları, paylaştıklarını bütünleştirmeleri sağlanmalıdır.
1. Çalışma
Çaydanlık
Öğrencilerinizden gönüllü bir ebe seçiniz. Ebe olan öğrencinizi mekânın
dışına çıkarınız. Oyunun kuralını öğrencilerinize “Şimdi birden fazla anlamı
olan bir kelime belirleyeceğiz. Seçtiğimiz kelimeyle ilgili cümleler oluştura-
caksınız. Ebe olan arkadaşınız içeri girdiğinde oluşturduğunuz cümlenizin
içinde geçen seçtiğimiz kelimenin yerine ‘çaydanlık’ kelimesini kullanarak
cümlenizi söyleyeceksiniz. Arkadaşınız ondan sakladığımız kelimeyi sizin
cümlelerinizden yola çıkarak bulmaya çalışacaktır. Örneğin; ‘yüz’ kelime-
si seçilmiş olsun. Birinci öğrenci ‘Onun içinin güzelliği çaydanlığına yansı-
mış.’, ikinci öğrenci ‘Son yazılıdan çaydanlık bekliyorum.’, üçüncü öğrenci
‘Bizimle havuza gel sen de çaydanlık.’ gibi cümleleri sırayla söyleyip oyunu
başlatın. Cümle kurarken kelime-
GÖRSEL 21: Nuri ABAÇ, yağlı boya tekniği
nin sizden önce hangi anlamda
kullanıldığına dikkat edin ve keli-
menin başka anlamlarını kullan-
maya özen gösterin.” diye açıkla-
yınız. Ebe olan öğrenci içeri alınır
ve cümleleri dinler, tahminde bu-
lunacağı zaman oyunu durdurur
ve tahminini söyler. Ebe kelimeyi
kimin cümlesinde doğru tahmin
ederse o öğrenci yeni ebe olur.
Kelimeyi doğru tahmin edemez-
se ebeye, grupça belirlenen (şar-
kı söyleme, fıkra anlatma, taklit
yapma gibi) bir ceza verilir.
35