Page 33 - DRAMA ÖKK
P. 33
İLETİŞİM OYUN
VE ALIŞTIRMALARI
KAZANIMLAR
1. İkili iletişimde kendisini ifade eder.
2. Farklı sosyal rollerin dil ve tavrını kullanır.
3. Diyalog içerisindeki çatışmayı çözümler.
4. Farklı bakış açılarını öğrenmekten zevk alır.
5. Grupla birlikte diyalog alıştırması yapar.
GÖRSEL 17: Isabelle PLANTE, yağlı boya tekniği
ÖĞRETMENİN HEDEFLERİ
Sevgili öğretmenim, bu ünitenin işlenişi sırasında sizlere yardımcı olabilecek öneriler ve ulaşmanız gereken hedefler
aşağıda sunulmuştur.
1. Bu ünitede öncelikli hedefiniz öğrencilerinizin ikili 3. Diyalog ve statü alıştırmalarıyla öğrencilerinizin di-
iletişimde kendisini en iyi şekilde ifade etmesini sağlamak yalog içerisindeki çatışmayı fark etmesini ve çözümlemesini
olmalıdır. Bu kazanımda hedeflenen, öğrencilerin öğret- hedeflemelisiniz. Günlük yaşam içinde insanlar arasında
menle ve birbirleriyle karşılıklı iletişime-etkileşime girmeleri- farklı ilişki biçimleri, etki-tepki durumları vardır. Bu durumlar
dir. İletişim; bilişsel, duyuşsal olarak beden ve sözle ifadeyi öğrencinin yaşamında sorun teşkil edecek anlar oluşturabi-
kapsar. Drama, insanın kendisiyle ve çevresiyle iletişimini lir. Bu sorun (problem) dramada çatışma unsuru olarak ad-
sağlayan sosyal bir süreçtir. Bu süreç bireysellik barındır- landırılır. Kişi kendisiyle, diğer kişilerle, toplumla çatışabilir.
maz. Bireyin tekli, ikili, çoklu gruplarla bir arada olmasını Çatışma bir noktada başlar ve yoğunlaşarak gelişir. Karşıt
ve iletişim kurarken bilişsel, duyuşsal olarak bedenle ve güçlerin ve duyguların karşı karşıya gelmesiyle oluşur. Her
sözle kendini ifade etmesini hedefler. Oyun kurucusu ve kurguda çözülmesi gereken bir çatışma unsuru, sorun ol-
oyun yöneticisi olarak yapmanız gereken öğrencilerinizle malıdır; bu sorun (iyi ya da kötü, olumlu ya da olumsuz)
olumlu iletişim kurarak onların diyalog içerisinde kendileri- çözüme ulaşmalıdır. Çatışma unsuru olmayan diyaloglarda
ni doğru ifade etmelerine olanak sağlayan güven ortamını oyun yöneticisi olarak sizin çatışma unsurunu vermeniz, ha-
oluşturmaktır. tırlatmanız gerekir. Öğrenciler diyalog ve statü alıştırmala-
Bu ikili iletişim sürecinde diyalog alıştırmalarında öğren- rında yer alan çatışma unsuruyla yeni durumlarla karşılaşır
ciler başlangıçta kendisini akıcı olarak ifade edemeyebilir. ve bu durumlarla nasıl baş edeceğini öğrenir.
Öğrencilerinizin sizinle kuracağı olumlu diyaloglar kendi-
lerini güven içinde hissetmelerini sağlar. Sizinle kurduğu 4. Drama çalışmalarında öğrencilerinizin farklı bakış
diyaloglar grup arkadaşlarıyla kuracakları diyaloğa zemin açılarını öğrenmekten zevk alacağı bir süreç olmasını he-
hazırlar ve onlara rehberlik eder. Öğrencilerinizle kurdu- deflemelisiniz. Sosyal gelişim sürecinde kişinin sosyal çevre-
ğunuz diyaloglarda onların her birinin söylediklerine ve sinin kültürünün değerlerine-davranışlarına uyum sağlama-
fikirlerine önem vermelisiniz, konuşurken göz teması kur- sı o kişiyi mutlu kılar. Drama dersinde öğrenci farklı bakış
malısınız. açılarını öğrenen, konuşan, tartışan, olayları yaşayan ve
kurgulayan kişi olarak çevresinde olup bitenleri daha iyi
2. Statü alıştırmalarıyla öğrenciye farklı sosyal rol ve anlar ve anlamlandırır. Öğrencilerinizin kendi bakış açı-
statülere ilişkin dil biçimlerini, tavrını kullanabilme bece- larını özgürce ifade etmeleri, başkalarının fikrine saygı
risini geliştirmeyi hedeflemelisiniz. Öğrencileriniz, sosyal göstermeleri sizin tutum ve davranışlarınıza bağlıdır. Farklı
etkileşimde dili etkin kullanabilmeli, farklı karakterleri ve fikirlere karşı anlayışlı ve saygı gösteren bir tutum içinde
sosyal rollerin tavrını bedeniyle ifade edebilmelidir. Top- olmanız öğrencilerinizi rahatlatır ve onların güven duygu-
lumda farklı sosyal roller ve bu rollerin farklı bir dili bir sunu geliştirir.
tavrı vardır. Öğrencilere farklı sosyal rollerin dili ve tavrını
kavratmak öğrencilerin sınırlı hayat tecrübelerini zenginleş- 5. Drama sürecinde öğrencilerin grupla birlikte diyalog
tirir. Çeşitli insan tipleri üzerine düşünmelerine imkân sağ- alıştırmaları yapmalarını hedeflemelisiniz. Her öğrencinin
lar. Değer yargılarının oluşmasında ve gelişmesinde yar- grup içinde kendisini doğru ifade etmesi, farklı fikirleri din-
dımcı olur. Öğrenciler içinde yaşadıkları toplumun ve bu lemesi ve doğru algılayıp yorumlayabilmesi, fikirlere saygı
toplumun ortak kültür değerlerinin farkına varır. duyması grupsal üretim sürecinde önemlidir. Grup çalış-
Sosyal statüleri farklı olan insanları tanımaları onların malarında herkesin fikrini söylemesine, kendi yorumlarını,
toplum içindeki yerlerini kavramaları açısından bu kazanım değer ve bakış açılarını oluşturmasına fırsat verilmelidir.
önemlidir.
32
32