Page 29 - DRAMA ÖKK
P. 29
4. Çalışma Cümleden Öyküye
Öykü oluşturmak için kahraman, hedef, engel-olay, eylem gibi temel unsurlara
ihtiyaç vardır. Öykünün bir konusu ya da bir amacı olmalıdır. Sınırlı olay döngü-
sü içinde anlatılmalı ve dönüm noktasından sonra çarpıcı bir finalle bitmelidir.
Öyküdeki karakterlerin ilginç, doğal, tutarlı ve anlaşılır olması gerekir. Öykünün
gerçekçi mi yoksa gerçeküstü mü olacağına öğrencilerinizle birlikte karar veriniz.
Öykünün temel unsurları ile ilgili yukarıda verilen açıklamayı öğrencile-
rinize ön bilgi olarak anlatınız. Öğrencilerinize söyleyecekleri cümlelerle bir
GÖRSEL 15: öykü oluşturacaklarını açıklayınız. Gönüllü bir öğrencinin söyleyeceği cüm-
Renato GUTTUSO, pastel boya tekniği le ile çalışmayı başlatınız. İlk öğren-
ciden başlayarak her öğrenci sırayla
birer cümle söyler, bu cümlelerle ku-
rulan ortak bir öykü oluşturulur.
Cümlelerin birbiriyle bağlantılı ve
öyküyü geliştirebilecek nitelikte ol-
ması gerektiği konusunda öğrenciler
başta uyarılır.
Öykü oluşturma çalışmasıyla öğ-
rencilerin sözel becerilerindeki yara-
tıcılık, hayal gücünün harekete geç-
mesi, akıl yürütme becerisi olumlu
yönde gelişir. Öğrenciler bu çalışma-
larla yaşama ilişkin sorunları incele-
me, analiz etme ve çözme imkânına
sahip olacaktır. Öykü içindeki cümle-
leri ile kendini ifade ederken, diğer
arkadaşlarının yorumlarını da de-
ğerlendirme şansını yakalayacaklar-
dır. Eğer öykünün içerisinde söz ko-
nusu unsurlar yer almadıysa çalışma
tekrarlanmalıdır.
5. Etkinlik süre
40 dk.
1. Çalışma Kuş Kafeste
Öğrencilerinizi iki gruba ayırınız. Her gruptan bir çember oluşturmala-
rını ve el ele tutuşmalarını isteyiniz. İki gruptan birer ebe seçiniz. Ebelere
çemberin ortasında durmalarını söyleyiniz. Bu arada çember oluşturan grup
üyelerine oyunun kuralını şu şekilde açıklayınız. “Ebe olan arkadaşlarınız kuş,
siz de o kuşu dışarıya göndermeyen kafessiniz. Bu kuşlar kafesten çok sıkıl-
mış sizi aşıp dışarı çıkmak istiyor. Siz buna izin vermeyeceksiniz. Bu kuşları
kafesten çıkarmamak için el ele tutuşarak onların kaçmasına engel olmaya
çalışacaksınız. Eğer kuşlar kafeslerden kaçarsa buna engel olamayan, kafes-
teki kuş olur.”
Bu oyun, tüm sınıfın oluşturduğu bir çember ve iki ebeyle sizin belirlediği-
niz sürede oynanabilir.
28